برای پیشگیری از چکه کردن شیر سماور قبل از هر چیزی باید با شیوه استفاده صحیح از سماور را به خوبی آشنا باشید و باید بدانید بهترین عملکرد مراقبت از آن به نحوی که دیگر نیازی به تعمیر نداشته باشد است یا حداقل خیلی دیر این اتفاق بیفتد. برای اینکه از مشکلات جانبی سماور جلوگیری کنید حداقل ماهی یکبار باید مراحل زیر را انجام دهید:
با کمک یک انبردست مهره زیر شیر سماور را باز کنید.
سپس نری شیر را از آن در بیاورید.
با استفاده از یک دستمال نرم، اقدام به پاکسازی نری بکنید.
از بالا همان جای خالی نری دستمال را وارد آن کرده و از سمت دیگر یعنی پایین آن خارج نمایید تا قسمت داخلی به خوبی تمیز شود.
در مرحله بعدی با استفاده از کمی روغن مایع معمولی خوراکی اقدام به روغن کاری نری بکنید ، سپس آن را در جای خود قرار دهید و بعد چندین بار حرکت رفت و برگشت به هر دو سمت انجام دهید تا قسمت داخلی نیز توسط آن به خوبی روغن کاری شود.
در نهایت شیر را بررسی کنید تا از نداشتن لقی اطمینان داشته باشید و پس از اطمینان مهره را سر جای خود قرار داده و محکم ببندید.
شما با انجام این مراحل باعث می شوید که شیر سماور تان خیلی کمتر و دیرتر نیاز به تعمیر داشته باشد. علاوه بر این روش های پیشگیری ، حتی در صورت نیاز پیدا کردن به تعمیر شما با روش های ساده ای که پیش از این به آنها اشاره شد می توانید با کمی مهارت و بدون اینکه نیاز به تخصص خاصی داشته باشید در منزل شیر سماور را تعمیر کنید.