1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

رژیم غذایی مادر، قلب جنین را به خطر می اندازد؟

رژیم غذایی مادر، قلب جنین را به خطر می اندازد؟

رژیم غذایی مادر، قلب جنین را به خطر می اندازد؟

به محض اینکه تست بارداری یک خانم مثبت می‌شود، توصیه‌های اطرافیان هم برای رسیدگی به خورد و خوراکش شروع می شود: «تو دیگه تنها نیستی! باید به اندازه دو نفر غذا بخوری!» طبیعی است که شنیدن هر روزه این توصیه‌ها می‌تواند شما را به این سمت ببرد که حجم غذای‌تان را واقعا دو برابر کنید و بیشتر از قبل سراغ غذاهای معمول‌تان بروید. چرا که نه؟ همیشه می‌توانید گناه این پرخوری یا میل به خوردن یک سری مواد غذایی خاص را در بارداری به گردن ویار و تغییرات هورمونی بیندازید. اما یکی دو ماه اول که می‌گذرد، با رفتن روی ترازو یا خواندن پست‌هایی مثل این یا شنیدن حرف‌های پزشک زنانتان قطعا به این فکر می‌افتید که چطور بخورید و چی بخورید و چقدر بخورید تا نه بیش از حد وزن بگیرید و نه جنین‌تان از دریافت مواد مغذی مهمی که سلامتش را تضمین می کنند، محروم شود.

غلات سبوس دار بخورید

مطمئن شوید که هر روز به جای استفاده از نان‌های سفید و غلات بدون سبوس و محصولات تهیه شده از آردهای تصفیه شده، از انواع غلات سبوس‌دار و نان و برنج و ماکارونی قهوه‌ای استفاده می‌کنید.

خوردن غلات در بارداری-تغذیه در بارداری

سبزی بخورید

خوردن سبزیجات بخشی از نیاز اساسی و روزانه شما را به فیبرهای غذایی، آهن و انواع و اقسام ویتامین‌ها تامین می‌کند. استفاده از این مواد غذایی یک جور «باید» در رژیم غذایی روزانه است، بنابراین حتی اگر باردار هم نباشید باید روزی ۳ تا ۵ واحد سبزیجات با رنگ‌های متنوع بخورید. به جای اینکه مدام برای خودتان یک جور سالاد درست کنید و خیلی زود از خوردن سبزیجات خسته شوید، از این گروه بزرگ و مهم غذایی در انواع خوراک‌ها، مخلوط با برنج، املت‌ها، سوپ‌ها و… استفاده کنید.

گیاه خوارید، پروتئین بخورید

در دوران بارداری هر وعده غذایی که می‌خورید باید حاوی پروتئین – چه گیاهی و چه حیوانی – باشد. اگر گوشتخوار هستید، در دوران بارداری گوشت‌های کم چرب مانند بوقلمون و مرغ و جوجه را انتخاب کنید و استیک آبدار را برای بعد از به دنیا آمدن نوزاد نگه دارید. البته لازم نیست مصرف گوشت قرمز را در این دوران محدود کنید بلکه بهتر است سراغ انواع کم چرب آن بروید و همه چربی‌های مرئی را که اطراف گوشت و… می‌بینید، جدا کنید و دور بریزید. همچنین مصرف حبوبات که علاوه بر پروتئین منبع خوب آهن، فولات، منیزیم و فیبر هستند را فراموش نکنید. همچنین بخشی از پروتئین مورد نیاز روزانه شما باید از طریق تخم مرغ تامین شود.

لبنیات را فراموش نکنید

جز در مواردی که نسبت به لاکتوز شیر آلرژی دارید و نمی‌توانید شیر را تحمل کنید چون بعد از مصرفش دچار اسهال یا نفخ و… می‌شوید، شیر و لبنیات یکی از مهم‌ترین بخش‎های رژیم غذایی شما در دوران بارداری است. البته یادتان باشد که شیر و لبنیاتی که در این دوره مصرف می‌کنید حتما باید پاستوریزه باشد. سعی کنید از مصرف پنیرهای نرم خودداری کنید. به جای انواع هله هوله‌ها و تنقلات آماده، ماست میوه‌ای خانگی را جایگزین کنید و آن را با انواع میوه‌های تازه یا خشک مانند کشمش طعم‌دار کنید.

تضمین سلامتی جنین با آجیل‌ و دانه‌های روغنی

سعی کنید از انواع آجیل و دانه‌های روغنی مانند کنجد، گردو، بادام، پسته و… در غذا، سالاد یا دسرهایتان استفاده کنید یا آنها را جدا جدا و به صورت میان وعده مصرف کنید تا هم انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید و هم بخشی از نیازتان را به مواد مغذی مهمی مانند آهن، منیزیم و… تامین کنید. شما حتی می‌توانید آجیل‌ها را به صورت پودر کرده درآورده و برای طعم‌دار کردن شیر، فرنی، ماست و… از آنها استفاده کنید.
 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *