1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

رژیم غذایی مناسب برای ۳ ماهه اول بارداری

رژیم غذایی مناسب برای ۳ ماهه اول بارداری

بارداری یکی از حساس‌ترین دوران زندگی بانوان است. حفظ سلامت مادر و جنین در این دوران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به‌همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با بهترین رژیم غذایی در سه ماهه اول بارداری به‌طور کامل آشنا کنیم.

بارداری یکی از حساس‌ترین دوران‌ زندگی بانوان است. حفظ سلامت مادر و جنین در این دوران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل اکثر بانوان در این دوران به دنبال رژیم غذایی مناسب برای خود و جنین‌شان هستند تا بتوانند علاوه‌بر حفظ سلامت خود، نوزاد سالمی نیز به دنیا بیاورند. این حساسیت در ۳ ماهه اول بارداری بیشتر است. حفظ تعادل بدن در ۳ ماهه اول بارداری و رعایت رژیم غذایی مناسب در این سه ماه فوق‌العاده مهم است. به‌همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با بهترین رژیم غذایی در سه ماهه اول بارداری به‌طور کامل آشنا کنیم.

رژیم غذایی مناسب برای 3 ماهه اول بارداری

دلیل اهمیت تغذیه در ۳ ماهه اول بارداری

معمولاً بانوان از هفته چهارم بارداری متوجه بارداری خود می‌شوند. سه ماهه اول بارداری از ابتدای بارداری تا هفته سیزدهم بارداری است که در طول این مدت بدن مادر برای حفظ سلامت جنین و پیشگیری از سقط آن به ویتامین‌ها و مواد مغذی متنوعی نیاز دارد. از مهم‌ترین نیازهای دریافتی بدن مادر در طول ۳ ماهه اول بارداری شامل ویتامین A، بتاکاروتن و اسیدفولیک می‌شود. از طرفی حالت تهوع ناشی از بارداری در این ۳  ماه بروز پیدا می‌کنند که می‌تواند برای بانوان بسیار آزاردهنده باشد. به‌همین دلیل رژیم غذایی سالم و مناسب می‌تواند به کنترل حالت تهوع نیز کمک کند؛ بنابراین توجه به رژیم غذایی استاندارد در این سه ماه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین جهت توصیه می‌کنیم زنان باردار برای مراقبت از سلامتی خود و فرزندشان از رژیم غذایی مخصوص زنان باردار لیمومی استفاده کنند.

 

بهترین رژیم غذایی در ۳ ماهه اول بارداری

معمولاً متخصصان تغذیه با توجه به شرایط جسمی شما بهترین رژیم غذایی را برای شما در نظر می‌گیرند؛ اما به‌طورکلی بهتر است از مواد غذایی زیر در برنامه غذایی ۳ ماهه اول بارداری خود استفاده کنید:

  • میوه‌ها: یکی از مهم‌ترین وعده‌های دوران بارداری، مصرف میوه‌ها هستند که بهتر است حداقل سه تا چهار بار در روز از آن‌ها استفاده کنید. میوه‌ها را می‌توانید با توجه به تمایل خود به‌صورت تازه، کنسرو، یخ‌زده، خشک و… استفاده کنید. ازآنجایی‌که میوه‌ها منبع بسیار غنی از اسیدفولیک هستند و اسیدفولیک از مواد دریافتی ضروری در ۳ ماهه اول بارداری است. بهتر است استفاده از انواع میوه را در این دوران جدی بگیرید. از بهترین میوه‌های مورد استفاده در این سه ماه می‌توان به پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت، آووکادو، موز، گلابی، طالبی، هندوانه و… اشاره کرد.
  • سبزیجات: از دیگر مواد غذایی ضروری در ۳ ماهه اول بارداری سبزیجات هستند که بهتر است سه تا پنج وعده در روز مورد استفاده قرار بگیرند. سبزیجات نیز منبع بسیار خوبی از اسیدفولیک و آهن هستند و می‌توانند به تشکیل گلبول‌های قرمز بدن جنین کمک کنند. از بهترین سبزیجات در این دوران می‌توان به کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای، نخود سبز، سیب‌زمینی و … اشاره کرد.
  • لبنیات: شاید شنیده باشید که جنین کلسیم مورد نیاز خود را از دندان و استخوان‌های مادر دریافت می‌کند. به‌همین دلیل اکثر بانوان در طول بارداری دچار استخوان‌درد یا خرابی دندان‌ها می‌شوند. لبنیات سرشار از کلسیم است و استفاده از آن‌ها می‌تواند کمبود کلسیم در بدن مادر را جبران کند. از طرفی کلسیم می‌تواند به رشد بهتر استخوان‌ها و ماهیچه‌های جنین کمک کند. به همین دلیل سعی کنید در ۳ ماهه اول بارداری حداقل روزی سه وعده از محصولات لبنی استفاده کنید.
  • پروتئین: مصرف پروتئین در ۳ ماهه اول بارداری از بروز مشکلات گوارشی در بانوان و همچنین عفونت‌های باکتریایی جلوگیری می‌کند. به‌همین دلیل بهتر است برای پیشگیری از بروز این مشکلات حتماً روزی دو تا سه وعده از محصولات پروتئینی سالم مانند مرغ و گوشی، حبوبات، آجیل‌ها و… استفاده کنید.
  • غلات: مصرف غلات نیز به تأمین انرژی لازم بدن مادر و همچنین رشد مناسب جفت کمک می‌کند. به‌همین دلیل بهتر است در ۳ ‌ماهه اول بارداری روزانه سه وعده غلات مصرف کنید. از بهترین و مناسب‌ترین غلاتی که می‌توانید در این سه ماه استفاده کنید، می‌توان به نان، غلات سبوس‌دار و… اشاره کرد.

 

توصیه‌های تغذیه‌ای در ۳ ماهه اول بارداری

همان‌طور که گفته شد یکی از مشکلات رایج در ۳ ماهه اول بارداری بروز حالت تهوع است که با استفاده از رژیم غذایی مناسب می‌توانید به برطرف آن کمک کنید. به‌طورکلی از مهم‌ترین توصیه‌های غذایی در این سه ماه که می‌توانند به رفع تهوع نیز کمک کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنار تخت خود مقداری بیسکوییت قرار دهید. پس از بیدار شدن و قبل از آنکه از تخت بلند شوید، مقداری از آن را بخورید و سپس بلند شوید.
  • سعی کنید تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید و حجم آن‌ها را کم کنید.
  • از مصرف غذاهای پرچرب و سنگین به‌طورجدی خودداری کنید.
  • همچنین بهتر است برای جلوگیری از تهوع ۳ ماهه اول بارداری مصرف غذاهای پر ادویه را فراموش کنید.
  • درصورتی‌که بوی غذا موجب تهوع شما می‌شود، بهتر است غذاها را سرد میل کنید.
  • تمامی گروه‌های غذایی را در برنامه غذایی خود جای دهید و به مقدار کافی آن‌ها را مصرف کنید.
  • نوشیدن مایعات فراوان در این سه ماه به شما کمک می‌کند تا به بهبود جریان خون‌رسانی در بدن خود کمک کنید. در نتیجه اکسیژن کافی به جنین خواهد رسید.
  • به‌هیچ‌عنوان در طول دوران بارداری از دخانیات مانند قلیان و سیگار استفاده نکنید؛ زیرا می‌تواند منجر به اختلال در اکسیژن‌رسانی به جنین و همچنین باعث بروز مشکلات قلبی او شود.
  • از مصرف بیش‌ازاندازه کافئین به‌طورجدی اجتناب کنید. زیرا کافئین می‌تواند منجر به بروز مشکلات مادرزادی و زایمان زودرس شود.

در پایان گزینه دریافت رژیم غذایی مناسب مادران باردار لیمومی می‌تواند کمک بزرگی به این گروه از افراد باشد. به همین جهت زنان بارداری که به سلامت خود و فرزندشان اهمیت می‌دهند، لازم است از رژیم غذایی استاندارد و مناسب این دوران استفاده کنند. اگر مایل بودید می توانید مطلب مربوط به تغذیه سالم در دوران بارداری را مطالعه نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *