عوامل متعددی می‌تواند سبب ریزش مو و شکنندگی ناخن‌هایتان شود . در قدم اول شما باید این عوامل را شناسایی و سپس آن‌ها را درمان کنید. بهتر است برای درمان حتما با یک پزشک مشورت کنید و سرخود از مکمل‌ها استفاده نکنید. البته تغییر سبک غذایی قطعا در بهبود شرایط موثر است. در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.
 عوامل موثر
از عوامل موثر در ریزش مو و شکنندگی ناخن‌ها می‌توان به استرس،کمبود ویتامین‌ها،کمبود پروتئین و کم‌خونی اشاره کرد .
  استرس| استرس سبب بالا رفتن سطح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود و در نتیجه پوست تولید چربی خواهد کرد و ریزش مو را در پی خواهد داشت. همچنین استرس باعث جویدن یا کندن ناخن‌ و شکسته شدن غیر عادی آن ها می‌شود.
  کمبود ویتامین‌ها | وجود ویتامین‌ های A ، B ، C ، E ، بیوتین ، اینوزیتول و اسید فولیک برای گردش مناسب خون در پوست سر و تشکیل سبوم سالم در پوست سر کاملا ضروری است و کمبود آن‌ها منجر به ریزش مو خواهد شد.
  کمبود پروتئین |  رژیم غذایی بدون پروتئین می‌تواند منجر به شکنندگی ناخن‌ ها و نازک شدن موها شود.بنابراین اگر به دنبال داشتن موهایی پر و ناخن‌های محکم هستید به میزان پروتئین در رژیم غذایی خود دقت کنید.
  کم‌خونی| اختلال در انتقال آهن به سرانگشتان و سطح پوست، سبب شکنندگی
ناخن‌ ها و نازک شدن موها می‌شود.بنابراین اگر دچار کم‌خونی هستید احتمال این که ریزش مو و شکنندگی ناخن در شما بیشتر شود ،زیاد است.
   رژیم غذایی | تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی در بهبود وضعیت موها و ناخن‌های شما موثر است. در ادامه به معرفی این مواد غذایی خواهیم ‌پرداخت.
   آجیل ها| آجیل‌ها حاوی چربی های ضروری، ویتامین های گروه B و ویتامین E  است که برای مبارزه با شکنندگی ناخن ها و ریزش مو حیاتی است. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنم آجیل‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
   آهن | مصرف آهن کافی به رفع  ریزش موی شما کمک زیادی می‌کند  علاوه بر آن ناخن‌هایتان را محکم و درخشنده خواهد کرد. جگر یکی از غنی ترین منابع غذایی سرشار از آهن است گوشت گاو بدون چربی ، تخم‌مرغ، سویا و لوبیا  هم منابع بسیار خوبی از آهن هستند و باید به رژیم  غذایی روزانه شما اضافه شوند.
   آناناس| هر چند بیوتین و ویتامین C برای حفظ ناخن ها و موی سالم ضروری هستند، اما بدن نمی‌تواند آن ها را بدون مقدار کافی منگنز به خوبی جذب کند. یکی از بهترین منابع منگنز آناناس   است و بهتر است جزو برنامه غذایی شما قرار بگیرد.