1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

سفر در بارداری، این توصیه‌ها را جدی بگیرید

سفر در بارداری، این توصیه‌ها را جدی بگیرید

سفر در بارداری، این توصیه‌ها را جدی بگیرید

یک کیسه بزرگ پوشک، چند بطری آب جوشیده شده، چند قوطی شیرخشک و یک چمدان پر از لباس، بار سفر تازه‌مادران را سنگین می‌کند. اما شما لااقل تا چند ماه، این شانس را دارید که بدون این بار سنگین، با فرزندتان سفر کنید. سفر نوروزی در ماه‌های بارداری، گرچه نیازی به چند چمدان پر از وسیله ندارد، اما اقتضائات، بایدها و نبایدهای فراوانی دارد که بدون رعایت کردنشان، نمی‌توانید لذت گردشگری را با تمام وجود احساس کنید. بایدها و نبایدهایی که مهم‌ترین‌هایشان را در ادامه این مطلب با شما در میان می‌گذاریم.

وقت شناس باشید

شاید تهوع ماه‌های اول، طی کردن راه در جاده یا سوار شدن در هواپیما و قطار را برایتان دشوار کند اما خبر خوبی برایتان داریم. در سه ماهه دوم بارداری، بدون هراس از این حالات ناخوشایند می‌توانید سفر بروید. در این ماه‌ها نه خستگی و تهوع اوایل بارداری را دارید و نه نگرانی‌های ماه‌های پایانی را. پس اگر از سومین ماه بارداری گذشته‌اید و به هفتمین ماه نرسیده‌اید، با خیال راحت برنامه سفر را بچینید.

ایرانگردی کنید

درست است که در سه ماه دوم بارداری، محدودیت خاصی برای پرواز هوایی و رفتن به سفرهای خارجی وجود ندارد، اما بعید نیست که تغییر ساعت بیولوژیک بدنتان در موقعیت جغرافیایی متفاوت، شما را آزار دهد. گذشته از این، وقتی به کشوری دیگری سفر می‌کنید، ممکن است نتوانید در روزها و هفته‌های سفر، عادات غذایی متفاوت ساکنان آن کشور را تحمل کنید یا با وضعیت آب و هوایی متفاوت آن منطقه بسازید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در دوران بارداری‌تان به شهری نزدیک به خانه، یا کشوری که پیش از این به آن سفر کرده بودید و با شرایطش آشنایی دارید بروید.

بیش از حد نگران نباشید

اگر پزشکتان در مورد پر خطر بودن بارداری و نیازتان به مراقبت‌های ویژه چیزی نگفته، کامتان را با نگرانی و مراقبت بیش از اندازه در سفر تلخ نکنید. در صورتی که بارداری شما با مشکل خاصی همراه نشده، در این زمان هم می‎توانید فعالیت‌های معمولتان را ادامه دهید و به تمام کارهایی که پیش از بارداری می‌پرداختید بپردازید.

کیسه هوا را خاموش کنید

درست است که سفر کردن با خودروی شخصی در بارداری، شما را در شرایط بهتری قرار می‌دهد، اما برای داشتن سفری ایمن، باید به نکات خاصی توجه کنید. وقتی با اتومبیلتان سفر می‌کنید، می‌توانید هر جا که احساس ناراحتی کردید، از خودرو پیاده شوید، به نزدیک‌ترین مرکز درمانی بروید یا اینکه نیاز مکررتان به استفاده از توالت را برطرف کنید. اما اگر می‌خواهید خطری در جاده تهدیدتان نکند، باید کمربند را از روی سینه‌ها رد کنید و در زیر شکمتان ببندید و کیسه هوا (ایربگ) اتومبیل را هم در حالت خاموش قرار دهید.

در شهرهای بین راه توقف کنید

اگر تصمیم دارید با اتومبیل شخصی به شهری دور از خانه سفر کنید، حتما برنامه توقف یک‌روزه در شهرهای بین راه را بچینید. شما در ماه‌های بارداری، نباید بیشتر از ۶ ساعت در روز در جاده باشید و به همین دلیل اگر مسیری طولانی‌تر را انتخاب کرده‌اید، حتما باید یکی دو شب را در شهرهای بین راهتان بگذرانید.

تا می‌توانید آب بنوشید

به خاطر نگرانی از نیاز مکررتان به توالت‌های بین راهی، مصرف مایعات را کم نکنید. هر زن باردار برای جلوگیری از کم شدن مایع آمنیوتیک و البته تولید شیر در بدنش، باید هر روز ۱۲ لیوان آب بنوشد. پس به هیچ دلیلی میزان مایعات مصرفی‌تان را کمتر نکنید و حتی اگر هر نیم ساعت یک بار مجبور به خالی کردن مثانه هستید، تا می‌توانید آب خالص بنوشید.

به راحتی بیشتر از شیک بودن فکر کنید

به جای اینکه به شیک و خاص بودن ظاهرتان فکر کنید، راحتی را در سفر مورد توجه قرار دهید. انتخاب کفش‌های راحتی که پای نسبتا ورم کرده شما در آنها آرامش دارد، انتخاب شلوارهایی که جریان هوا به خوبی از بافت پارچه‌شان عبور می‌کند و پوشیدن مانتوهای آزادی که حرکت کردن را برایتان سخت نمی‌کنند، یک ضرورت برای سفر در بارداری است. سعی کنید لباس‌هایی که در این روزها قرار است بپوشید را از الیاف طبیعی انتخاب کنید و به آزاد و راحت بودنشان توجه کنید.

استخر هتل را فراموش کنید

شما در این ماه‌ها بیشتر از قبل مستعد ابتلا به عفونت‌های واژینال هستید و باید بیشتر از قبل مراقب بدنتان باشید. به همین دلیل رفتن به استخرهای عمومی که از شیوه پاکسازی آبشان مطمئن نیستید را به شما توصیه نمی‌کنیم. استخرهای عمومی هتل‌ها که هر روز پذیرای میهمان تازه‌ای هستند، ممکن است برای وضعیت خاص و حساس شما مناسب نباشند.

مکمل‌هایتان را جا نگذارید

قبل از سفر رفتن، حتما یک بسته از مکمل‌های دارویی تجویز شده را تهیه کنید و در برنامه یادآوری تلفن همراهتان، زمان مصرف هر یک را وارد کنید. مراقب باشید که سفر رفتنتان، عمل کردن به توصیه‌های پزشکتان را برای شما دشوار نکند.

از گشت و گذار نترسید

اگر از ماه سوم بارداری عبور کرده‌اید، پیاده‌روی‌های هر روزه در سفر و گشت و گذار، نمی‌تواند دردسری را برایتان ایجاد کند. پس با خیال راحت کفش و لباس مناسب بپوشید و عازم مکان‌هایی شوید که به قصد دیدنشان سفر کرده‌اید.

اولین خاطرات سه نفره را ثبت کنید

فضای متفاوتی که در آن قرار گرفته‌اید، فرصت گرفتن عکس‌های خاص و متفاوتی را برایتان ایجاد می‌کند. پس از ثبت اولین خاطرات خانواده بزرگتان لذت ببرید و حضور فرزندتان در لحظات آرامش‌بخش و خوشایند سفر ثبت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *