1403/02/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

سونوگرافی تعیین جنسیت، دختر است یا پسر؟

سونوگرافی تعیین جنسیت، دختر است یا پسر؟

اگر باردار هستید و نمی‌توانید ۹ ماه تا دانستن جنسیت کودک خود طاقت بیاورید، می‌توانید سونوگرافی تعیین جنسیت انجام دهید. روی این مقاله کلیک کنید تا با همه چیز درباره سونوگرافی تعیین جنسیت آشنا شوید.

سونوگرافی تعیین جنسیت

تست‌های زیادی هستند که می‌توانید در مراحل مختلف بارداری از آن‌ها برای آگاهی از جنسیت جنین خود استفاده کنید. یکی از این تست‌ها یا آزمایش‌ها، سونوگرافی تعیین جنسیت است که در این مقاله به طور کامل آن را شرح می‌دهیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • سونوگرافی جنین چیست؟
  • انواع سونوگرافی در مراحل مختلف بارداری
  • بهترین زمان سونوگرافی تعیین جنسیت
  • چگونه برای سونوگرافی تعیین جنسیت آماده شویم؟
  • اشتباهات رایج در سونوگرافی تعیین جنسیت

سونوگرافی جنین چیست؟

با سونوگرافی می‌توانید رشد و تکامل کودک خود را زیر نظر بگیرید.

سونوگرافی جنین آزمایشی است که در دوران بارداری انجام می‌شود و می‌تواند با استفاده از امواج صوتی، از جنین داخل رحم شما تصویر تهیه کند. با این روش می‌توانید رشد و تکامل کودک خود را زیر نظر بگیرید و از مشکلات احتمالی برای او خبردار شوید.

در طول سونوگرافی، روی میز معاینه دراز می‌کشید و اجازه می‌دهید که تکنسین سونوگرافی، مقداری ژل مخصوص را روی شکم شما پخش کند. سپس، خود متخصص دستگاه کوچکی به نام مبدل را روی پوست شما حرکت می‌دهد و روی شکم‌تان کمی فشار وارد می‌کند. این مبدل، امواج صوتی را به داخل رحم شما می‌فرستد. سپس تصاویر، جمع آوری شده و به صفحه نمایش دستگاه اصلی منتقل می‌شوند. ‌
پس از پایان آزمایش، باید ژل را از روی شکم خود پاک کنید و منتظر نتایج سونوگرافی بمانید. اگر پزشک نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشد، گاهی اوقات ممکن است آزمایش‌های اضافی نیز از شما درخواست کند.

انواع سونوگرافی

انواع سونوگرافی در مراحل مختلف بارداری

  • سونوگرافی سه ماهه اول بارداری: اولین سونوگرافی شما در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود که از اولین روز آخرین قاعدگی (معمولاً قبل از بارداری) تا هفته‌ سیزدهم است. در اولین سونوگرافی، پزشک شما باردار بودن و هم‌چنین مدت زمان بارداری شما را تایید می‌کند.
  • سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری: سونوگرافی بعدی در سه ماهه دوم بارداری (هفته‌های ۱۴ تا ۲۶) انجام می‌شود تا مشخص کند که جنین شما چقدر در حال رشد و تکامل است. با این سونوگرافی می‌توانید به تعداد نوزادهای خود و تاریخ زایمان‌تان نیز پی ببرید. 
  • سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری: ممکن است یک سونوگرافی اضافی برای سه ماهه سوم بارداری (هفته‌های ۲۷ تا ۴۰) تجویز شود. در این زمان، پزشک شما ممکن است بخواهد بفهمد که آیا کودک شما مطابق انتظار رشد می‌کند و وضعیت مناسب و وزن سالمی دارد یا نه. علاوه بر این، محل جفت و میزان مایع آمنیوتیک در اطراف نوزاد نیز با این سونوگرافی قابل بررسی هستند.

جفت ساختاری است که در دوران بارداری ایجاد می‌شود تا در حین رشد، اکسیژن و مواد مغذی لازم را برای کودک شما فراهم کند. هم‌چنین در حذف مواد زائد از خون جنین شما موثر باشد. مایع آمنیوتیک نیز جنین را در داخل رحم احاطه کرده و مانند یک ضربه گیر عمل می‌کند تا او را از فشارهای بیرونی در امان نگه دارد.

بهترین زمان سونوگرافی تعیین جنسیت 

بهترین زمان سونوگرافی تعیین جنسیت 

سونوگرافی تعیین جنسیت جنین می‌تواند در پایان سه ماهه اول و در سه ماهه دوم بارداری انجام شود. بعضی از والدین دوست دارند که در اولین فرصت به جنسیت جنین خود پی ببرند، اما بعضی‌های دیگر ترجیح می‌دهند که تا زمان تولد نوزاد، چیزی درباره جنسیت او ندانند. بنابراین، قبل از انجام آزمایش، حتماً به پزشک سونوگرافی خود اطلاع دهید که انتخاب شما کدام است.
دقت در سونوگرافی جنسیت جنین با افزایش ماه بارداری شما افزایش می‌یابد. در واقع، دقت می‌تواند از حدود ۷۰درصد در هفته یازدهم تا حدود ۹۹درصد در هفته دوازدهم و ۱۰۰درصد در هفته سیزدهم متغیر باشد. 

اشتباهات رایج در سونوگرافی تعیین جنسیت

چگونه برای سونوگرافی تعیین جنسیت آماده شویم؟

ممکن است پزشک از شما بخواهد که قبل از آزمایش، ۶ لیوان آب بنوشید و مثانه خود را پر کنید. پر بودن مثانه کمک می‌کند که تصاویر سونوگرافی واضح‌تر باشند. پس ممکن است از شما خواسته شود که تا پایان آزمایش خود ادرار نکنید. ‌ 
علاوه بر این، ممکن است از شما بخواهند که در طول فرآیند اسکن لباس بیمارستان بپوشید. با این حال، سونوگرافی به طور کلی درد ندارد، اما اگر دردی را احساس کردید، به تکنسین اطلاع دهید. کل زمان سونوگرافی نیز معمولاً در حدود نیم ساعت طول می‌کشد. 

تعیین جنسیت از روی عکس سونوگرافی

اشتباهات رایج در سونوگرافی تعیین جنسیت 

وزن مادر بر توانایی سونوگرافی برای تعیین جنسیت تأثیر می‌گذارد.

تعیین جنسیت از روی عکس سونوگرافی در اوایل هفته دوازدهم بارداری می‌تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد. اول از همه، کودک باید در رحم شما در موقعیتی قرار بگیرد که پزشک بتواند عکس خوبی از او بگیرد. به عنوان مثال، بهتر است که کودک پاهایش را نبندد. از طرفی، مراکز سونوگرافی همیشه شلوغ هستند و به همین دلیل ممکن است وقت این را نداشته باشند که منتظر بمانند کودک شما موقعیت خود را تغییر دهد! 

وزن مادر نیز بر توانایی سونوگرافی برای پیش بینی جنسیت تأثیر می‌گذارد. هر چه امواج فراصوت مجبور باشند که از بافت‌های بدنی بیشتری عبور کنند، ممکن است تصاویر کودک شما مبهم‌تر شوند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که شاخص توده بدنی زیر تقریباً ۲۴، بهترین مقدار برای پیش بینی جنسیت در هفته‌های یازدهم تا سیزدهم بارداری است.

سونوگرافی تعیین جنسیت چگونه است؟

حتی در سونوگرافی تعیین جنسیت در طول هفته بیستم بارداری نیز احتمال نتایج اشتباه وجود دارد.

در نهایت، همیشه باید این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است پیش بینی سونوگرافی تعیین جنسیت اشتباه باشد. برای مثال، اگر رشد کودک شما کند باشد یا بند ناف او به اشتباه شبیه به آلت تناسلی دیده شود، امکان اشتباه شدن نتایج وجود دارد.
حتی در سونوگرافی تعیین جنسیت در طول هفته بیستم بارداری نیز احتمال نتایج اشتباه وجود دارد. مهم این است که یادتان باشد هدف اصلی از آزمایش خون و سونوگرافی در سه ماهه اول یا اوایل سه ماهه دوم بارداری، تعیین جنسیت نیست. در اصل، از سونوگرافی برای غربالگری شرایط خاص و بررسی این‌که آیا مشکلی در کودک شما وجود دارد یا خیر، استفاده می‌شود. پس با این‌که ممکن است مشتاق دانستن جنسیت کودک خود باشید، سعی کنید که از نتایج اشتباه سونوگرافی تعیین جنسیت ناراحت نشوید.

تعیین جنسیت جنین

کلام آخر

سونوگرافی تعیین جنسیت، یک سونوگرافی معمول در دوران بارداری شما است که معمولاً در هفته‌های ۱۱ تا ۱۳ بارداری انجام می‌شود. این سونوگرافی می‌تواند با درصد خوبی جنسیت کودک داخل رحم شما را تعیین کند و البته روشی ایمن است. 

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با مراکز سونوگرافی، به کلینیک بیا نی نی سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *