1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

سونوگرافی پستانها، چه فوایدی دارد؟

سونوگرافی پستانها، چه فوایدی دارد؟

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که فواید سونوگرافی پستان چیست؟

سوال : فواید سونوگرافی پستان چیست؟

پاسخ : تصویربرداری با سونوگرافی سینه یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری های سینه کمک می کند. سونوگرافی داپلر یک روش سونوگرافی ویژه است که حرکت مواد در بدن را بررسی می کند. این سونوگرافی اجازه می دهد تا پزشک جریان خون را از طریق شریان ها و رگ های بدن مشاهده و ارزیابی کند. سونوگرافی سینه تصویری از ساختارهای داخلی سینه را تولید می کند.

برای آگاهی بیشتر از فواید سونوگرافی پستان به سراغ سونوگرافی و رادیولوژی آوا رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به سونوگرافی و رادیولوژی آوا یا دریافت نوبت از سونوگرافی و رادیولوژی آوا کلیک کنید.

سونوگرافی پستانها، چه فوایدی دارد؟

در چه مواردی از روش سونوگرافی سینه استفاده می شود؟

سونوگرافی در دوران بارداری بی خطر است زیرا از اشعه استفاده نمی کند. همچنین برای افرادی که به رنگ کنتراست حساسیت دارند، بی خطر است زیرا از رنگ استفاده نمی کند. سونوگرافی سینه معمولاً برای غربالگری سرطان سینه انجام نمی شود. چون ممکن است برخی از انواع سرطان ها را تشخیص ندهد. برای این کار از ماموگرام استفاده می شود و سونوگرافی به عنوان یک تشخیص تکمیلی برای ماموگرافی استفاده می شود. در خانم های زیر ۲۵ سال که بافت سینه متراکم تری دارند نیز سونوگرافی می تواند مفید باشد. پزشک همچنین ممکن است از سونوگرافی برای دیدن گره های لنفاوی مجاور استفاده کند. سونوگرافی برای راهنمایی انجام بیوپسی نیز انجام می شود.

دلایل انجام سونوگرافی سینه

سونوگرافی زمانی انجام می شود که فرد در سینه خود توده ای را حس کند که بتوان با دست آن را لمس کرد. پزشک برای تشخیص بهتر از سونوگرافی استفاده می کند. هر گاه نتوان از ماموگرافی استفاده کرد نیز سونوگرافی می تواند مفید باشد.

عوارض سونوگرافی سینه

سونوگرافی سینه هیچگونه خطری ندارد چرا که از اشعه استفاده نمی شود. شما بعد از آن به مراقبت خاصی احتیاج ندارید. بسته به وضعیت شما، پزشک ممکن است دستورالعمل های دیگری را به شما ارائه دهد.

آمادگی هایی لازم قبل از انجام سونوگرافی سینه

ممکن است از شما خواسته شود فرم رضایت نامه امضا کنید که اجازه انجام آزمایش را می دهد. فرم را با دقت بخوانید و اگر چیزی مشخص نیست سؤال کنید. نیازی نیست قبل از آزمایش جلوی خوردن یا نوشیدن خود را بگیرید. در روز آزمایش نباید هیچ لوسیون، پودر یا مواد دیگری را روی سینه های خود استفاده کنید.

لباس هایی بپوشید که به راحتی بتوانید آنها را درآورید. یا لباس هایی بپوشید که به رادیولوژیست یا تکنسین اجازه دهید به سینه شما دسترسی داشته باشد. ژلی که در طول آزمایش روی پوست شما قرار می گیرد، لکه ای از لباس نمی کند اما ممکن است بخواهید لباس های قدیمی تری بپوشید. ممکن است ژل پس از آن کاملاً از پوست شما تمیز نشود.

سونوگرافی پستانها، چه فوایدی دارد؟

سونوگرافی سینه چگونه انجام می شود؟

ممکن است سونوگرافی سینه سرپایی در بیمارستان انجام شود. نحوه انجام آزمایش ممکن است بسته به شرایط شما و عملکرد پزشک متفاوت باشد. از شما خواسته می شود هرگونه جواهر و لباس را درآورید. به شما لباس داده می شود. روی میز تشخیص دراز خواهید کشید. از شما خواسته می شود که بازوی خود را بالاتر از سر خود در طرف سینه، بالا ببرید. پزشک ژل شفاف و گرم را روی پوست روی ناحیه سینه قرار می دهد تا مورد بررسی قرار گیرد. و مبدل را بر روی پوست فشار داده و آن را بر روی منطقه مورد مطالعه منتقل خواهد کرد. پس از انجام آزمایش، ژل را پاک می کنند.

پزشک وسیله ای مانند گره به نام مبدل را بر روی پوست حرکت می دهد تا تصاویر سینه ها را بسازد. مبدل امواج صوتی را ارسال می کند. امواج صوتی برای شنیدن بسیار بلند است. مبدل سپس امواج صوتی درست را جمع می کند. این تصاویر داخل سینه های شما ساخته شده است. پزشک می تواند دستگاه دیگری به نام کاوشگر داپلر را به مبدل اضافه کند. این کاوشگر به شما امکان می دهد تا پزشک صدای امواج صوتی را که فرستنده ارسال می کند بشنود. او می تواند بفهمد چگونه خون در رگ و در کدام جهت جریان می یابد. هر صدای ضعیفی ممکن است به معنای انسداد جریان خون باشد.

بهترین زمان برای سونوگرافی سینه

با توجه به اینکه سونوگرافی هیچ گونه عارضه ای ندارد و حتی درد نیز به همراه آن نیست، پس هر زمانی می توان آن را انجام داد و حتی در دوران قاعدگی، بارداری و شیردهی نیز منعی ندارد.

تفاوت ماموگرافی و سونوگرافی

ماموگرافی تنها ابزار غربالگری سرطان سینه است که از طریق تشخیص زود هنگام مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را کاهش می دهد. با این وجود ماموگرافی ها همه سرطان های سینه را تشخیص نمی دهند. برخی از ضایعات سینه و ناهنجاری ها قابل مشاهده نیستند یا تفسیر آنها در ماموگرافی دشوار است. سینه هایی که متراکم به نظر می رسند دارای بافت های غده ای و همبند زیادی هستند و بافت چربی زیادی دارند و همین مسئله تشخیص سرطان را سخت می کند. در این شرایط از سونوگرافی استفاده می شود. سونوگرافی سینه یک تشخیص مکمل برای ماموگرافی است و به تنهایی برای تشخیص سرطان استفاده نمی شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *