مشاهدات میدانی از بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که فهرست بلند و بالایی از متقاضیان رزرو اتاق عمل برای تولد نوزادان در تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۱ آماده شده است و این فهرست تقاضا برای تولد در این تاریخ، بیش از تاریخ‌های رُند گذشته است.

طاهره عهدی کارشناس ارشد مامایی در این خصوص گفت: متأسفانه باز هم شاهد این تقاضای غلط از سوی والدین برای انجام سزارین در این تاریخ هستیم و با توجه به اینکه در ایام تعطیلات نوروز هستیم تعداد نیرو‌های درمانی نزدیک به نصف است و فشار کاری بسیاری به ما وارد می‌شود.

ین تولد‌های زودرس یا دیررس با سودای داشتن یک تاریخ تقویمی رُند سلامت نوزادان معصوم را نشانه رفته است.

دکتر هاجر قربانی متخصص اطفال در این باره گفت: چند سالی می‌شود شاهد این تقاضای القایی از سوی والدین و برخی پزشکان هستیم که متأسفانه با انجام سزارین‌های زودتر از ٣٩هفته و گاهی ٣۵ هفته نوزاد نارس متولد و ۴٩ روز در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شود که در معرض عفونت‌های تنفسی و ریوی و مشکلات گوارشی قرار می‌گیرد.

وی افزود: این نوزادان به علت تولد زودهنگام توانایی مکیدن ندارند و از شیر مادر محروم می‌شوند و رشد طبیعی آن‌ها با تأخیر مواجه می‌شود که این عوارض تا پایان عمر همراه آنهاست و متأسفانه در برخی موارد بعلت عفونت‌های سیستمیک شاهد مرگ آن‌ها هستیم.

عوارض این زایمان‌های انتخابی و زودرس به نوزادان محدود نمی‌شود و مادر هم از گزند آسیب‌های آن در امان نیست.

دکتر شهره بهروزی متخصص و جراح زنان و زایمان گفت: مادرانی که سزارین زودهنگام دارند دچار چسبندگی یا پارگی رحم می‌شوند که خطر خونریزی و مرگ مادر را به همراه دارد و از طرفی تعدد سزارین‌ها در این تاریخ خاص موجب می‌شود معطلی مادر در انتظار اتاق عمل بیشتر و اضطراب بالایی را تحمل کند، همچنین به علت خونریزی درخواست خون نیز بالا می‌رود که چالش زیادی برای این مادران ایجاد می‌کند.

به نظر می‌رسد علاوه بر نظارت بیشتر بر پزشکان برای جلوگیری از انجام این سزارین‌های انتخابی باید خود ما هم درک کنیم که برای داشتن یک تاریخ شناسنامه‌ای، سلامتی فرزندانمان را در معرض خطر قرار ندهیم.