1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

طعم فلزی دهان در دوران بارداری

طعم فلزی دهان در دوران بارداری

طعم فلزی دهان در دوران بارداری

بارداری تقریباً روی تمام قسمت‌های بدن شما تأثیر می‌گذارد. بسیاری از زنان باردار در مورد احساس مریضی یا مناسب نبودن لباس خود صحبت می‌کنند. اما داشتن طعم فلز ‌ترش در دهان چیزی نیست که اغلب در مورد آن بحث شود. این می‌تواند یک علامت عجیب و غریب بارداری باشد. هنگامی که برای اولین بار نتیجه مثبت بارداری خود را دریافت می‌کنید ممکن است برخی از علائم اولیه بارداری را تجربه کرده باشید. برخی از علائم شناخته شده بارداری عبارتند از:

  • بیماری صبحگاهی
  • حالت تهوع
  • نفخ شکم
  • سینه‌های دردناک
  • نوک سینه‌های حساس
  • گرفتگی
  • لکه بینی
  • دوره نامنظم

اگرچه ایجاد طعم فلزی در دهان شما می‌تواند تعجب‌آور باشد و باعث نگرانی زنان باردار شود. بسیاری از زنانی که باردار هستند هر تغییر و تحریک در بدن خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا به علائم بارداری خود ادامه دهند. این طبیعی است خصوصاً اگر قبلاً سقط داشته باشید. تغییر در حس چشایی شما در اوایل بارداری کاملاً طبیعی است.

 

چه عواملی باعث ایجاد طعم فلزی در دهان می‌شوند؟

افزایش حس بویایی بسیار رایج است و اغلب یکی از اولین علائم اولیه بارداری است. ناگهان نمی‌توانید بوی شریک زندگی خود را تحمل کنید یا شاید یک بو شما را اذیت کند. بسیاری از زنان باردار از خوردن غذا‌های مختلف بیزارند.

 

چه وقت اشتهای بارداری شروع می‌شود؟

بعضی از خانم‌ها حتی ولع مصرف عجیب و غریب دارند که کمی فراتر از ولع مصرف بستنی است. در دوران بارداری سطح استروژن شما بسیار زیاد نوسان پیدا می‌کند، بنابراین این باعث می‌شود که تغییرات زیاد و متنوعی در حواس خود تجربه کنید.

 

چگونه می‌توان از طعم فلزی دهان خلاص شد؟

بیشتر خانم‌ها طعم فلزی را بسیار ناخوشایند می‌دانند و دوست دارند راهی برای جلوگیری از وقوع آن یا حداقل پوشاندن آن پیدا کنند. نمی‌توانید کار‌های زیادی در مورد افزایش سطح هورمون‌ها در دوران بارداری انجام دهید بنابراین بهترین کار بعدی این است که طعم ها را پنهان کنید. حتی ممکن است کاری کنید که برای مدت کوتاهی از بین برود. در اینجا چند مورد امتحان شده و قابل اعتماد وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید:

 

میوه و مرکبات بخورید

یک چیز‌ترش مانند‌ترشی سرکه، لیمو یا موارد مشابه بخورید. این غدد بزاقی شما را فعال می‌کند و به معنای واقعی کلمه می‌تواند طعم را از بین ببرد.

  • دندان‌های خود را کاملا مسواک بزنید
  • زبان خود را مسواک بزنید
  • از دهان شویه استفاده کنید

آیا طعم فلزی دهان ربطی به خستگی دارد؟

از آنجا که هورمون‌های بارداری شما با سریع ترین سرعت در حال افزایش هستند تجربه ناخوشایندی برای مادران دارند. طعم فلزی در دوران بارداری بعید به نظر می‌رسد که ارتباطی با خستگی یا سایر علائم معمول بارداری داشته باشد. پروژسترون و استروژن در این مدت باعث تغییراتی در بدن شما می‌شوند و احتمالاً بسیاری از علائم بارداری را مشاهده خواهید کرد. بعضی از آن‌ها موارد زیر است:

 

خستگی

حالت تهوع

نفخ شکم

گاز

نوسانات خلقی

 

طعم فلزی دهان در دوران بارداری چه ربطی به دیابت دارد؟

تجربه طعم فلزی دهان در دوران بارداری معمولاً بی‌ضرر است. موارد نادری وجود دارد که طعم فلزی دهان می‌تواند نشانه یک اختلال یا بیماری باشد مانند:

  • دیابت
  • سرطان
  • بیماری کبد

در دوران بارداری انجام معاینات و مراقبت‌های دوران بارداری مهم است. اگر طعم فلزی را تجربه می‌کنید حتماً این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما باید بتواند ارزیابی کند که آیا این یک قسمت طبیعی از بارداری است یا نگران‌کننده است.

 

آیاطعم فلزی دهان از کمبود ویتامین است؟

اگر طعم فلز در دهان خود و همچنین علائم دیگری مانند خستگی را تجربه می‌کنید ممکن است کمبود ویتامین داشته باشید. کمبود ویتامین است که بدن شما را در تولید گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به بدن منتقل می‌کند مختل می‌کند. کمبود شدید ویتامین می‌تواند بر اعصاب شما تأثیر بگذارد و در نتیجه طعم فلزی در دهان ایجاد شود.

 

طعم فلزی دهان و سردرد:

انتظار می‌رود تغییراتی در بدن شما ایجاد شود. اما ممکن است دلیل افزایش حجم خون تغییراتی در سینوس‌های شما باشد. این باعث التهاب غشا‌های مخاطی در مجاری بینی و سینوس‌ها می‌شود و منجر به احتقان و حتی عفونت‌های سینوسی می‌شود. بسیاری از زنان باردار سردرد‌های مرتبط با این گرفتگی را تجربه می‌کنند و همین امر باعث می‌شود طعم فلزی دهان شما بیشتر شود.

 

آیا می‌توانم از طعم فلزی دهان جلوگیری کنم؟

اگر روش‌هایی برای از بین بردن طعم فلزی در دهان خود مانند خوردن انواع خاصی از غذا یا مسواک زدن کامل دندان‌ها را امتحان کرده‌‌اید و نتیجه‌ای نگرفته‌اید باید منتظر بمانید تا خودش بر‌طرف شود. این امر باعث مواردی مانند حالت تهوع بارداری می‌شود و می‌تواند منجر به طعم فلزی دهان شود.

 

منبع: www.bellybelly.com.au


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *