1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

عفونت انگلی در دوران بارداری

عفونت انگلی در دوران بارداری

عفونت انگلی در دوران بارداری

نی‌نی سایت: ورود هر نوع ویروس به بدن مادران باردار به معنای مختل شدن چرخه طبیعی بدن است. اما برخی از عفونت‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها تهدیدی جدی برای سلامت مادر و جنین محسوب می‌شوند. یکی از این تهدیدات توکسوپلاسموز نام دارد، یک بیماری عفونی انگلی. در این مطلب و در بخش‌های مختلفی به این عفونت انگلی پرداخته می‌شود تا مادران باردار از خطرات بیماری عفونی انگلی توکسوپلاسموز آگاهی کسب کنند.

توکسوپلاسموز چیست؟
این بیماری توسط انگل تک یاخته‌ای با نام «توکسوپلاسما» ایجاد و از موجودات خون گرمی مانند حیوانات خانگی، دام‌ها، پرندگان و … به انسان‌ها منتقل می‌شوند.

از دیگر راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به تماس با فضولات گربه، مصرف گوشت پخته نشده، مصرف سبزی‌های آلوده، استفاده از محصولات لبنی غیرپاستوریزه، تخم مرغ خام یا آب تصفیه نشده را اشاره کرد. ابتلا به این بیماری به دلیل نگهداری از حیوانات خانگی در سراسر دنیا در حال افزایش بوده و این موضوع در حالی است که خطر انتقال این بیماری از حیوانات خانگی به مادران باردار می‌تواند خطرات جدی را برای جنین در برداشته باشد.

عفونت انگلی  توکسوپلاسموز علاوه بر مادران باردار افرادی که از ضعف در سیستم ایمنی، بدخیمی ‌های خونی، گیرندگان پیوند مغز استخوان یا گیرندگان عضو و مبتلایان به ایدز رنج می‌برند را نیز تهدید می‌کند. اگر شخص سالمی به این مبتلا شود با علائمی شبیه به آنفولانزا و نشانه‌هایی مانند سردرد، تب عضلانی و … مواجه می‌شود اما افرادی که با ضعف در سیستم ایمنی بدن خود روبرو هستند با مشکلات بیشتری دست به گریبان خواهند بود.

 

توصیه‌هایی علیه بیماری عفونی انگلی
از گربه‌ها دوری کنید! اگر در منزلتان از گربه نگهداری می‌کنید بهتر است، خودتان جعبه را تمیز نکرده  و از دیگران بخواهید تا این کار را انجام دهند.

حیوانات خانگی خود را به طور مرتب نزد دامپزشک برده و از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید.

برای جابه جایی حیوانات خانگی از دستکش استفاده کنید.

از مصرف گوشت نیم پز بپرهیزید.

میوه و سبزیجات را ضدعفونی کنید.

 از مصرف آب تصفیه نشده یا تخم مرغ خام بپرهیزید.

خطراتی که جنین را تهدید می‌کند
توکسوپلاسموز مادرزادی که از طریق مادر به جنین منتقل می‌شود، علائم خاصی نداشته و در بیشتر مواقع شناسایی نمی‌شوند. آلودگی نوزادان در سه ماهه اول و دوم بارداری بروز کرده و شدیدترین علائم آن پس از چند ماه یا چند سال از تولد ظاهر می‌شود.

انگل عفونی می‌تواند از طریق جفت وارد بدن جنین شده و آسیب‌های غیر قابل جبرانی را از نظر روحی یا جسمی به جنین وارد کند.

دیگر عوارض این عفونت انگلی عبارتند از بزرگی سر، کبد، تشنج، عفونت چشمی و تاخیر در رشد جنین. اگر انگل عفونی از طریق جفت مادر به جنین منتقل شده باشد، عوارضی مانند سقط جنین و مرده‌زایی نیز می‌تواند در انتظار مادر و جنین باشد. از هر سه هزار کودک، یک کودک با چنین عارضه‌ای متولد می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *