1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

علائم اچ پی وی در زنان کدام است؟

علائم اچ پی وی در زنان کدام است؟

بدون شک نام ویروس اچ پی وی این روزها زیاد به گوشتان خورده است. اگر تمایل دارید تا بیشتر درباره علائم اچ پی وی در زنان و راه‌های انتقال آن بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

ویروس اچ پی وی انواع مختلفی دارد. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی اچ پی وی وجود دارد. برخی از انواع این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی و برخی گونه‌های خطرناک‌تر این ویروس باعث سرطان دستگاه تناسلی و ناحیه مقعد می‌شوند. اکثر عفونت‌های ویروس اچ پی وی منجر به سرطان نمی‌شوند اما برخی از آن‌ها دهانه رحم را درگیر کرده و باعث رشد سلول‌های سرطانی در این ناحیه می‌شوند. در ادامه بیشتر درباره علائم اچ پی وی در زنان و دلایل بروز آن صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله می‌خوانید:

  • علائم اچ پی وی در زنان
  • ویروس اچ پی وی و سرطان دهانه رحم
  • چه عواملی ریسک ابتلا به عفونت اچ پی وی را بالا می‌برد؟

علائم اچ پی وی در زنان کدام است؟
ویروس اچ پی وی اغلب از طریق ارتباط جنسی و تماس پوستی منتقل می‌شود. واکسن‌های مبارزه کننده با این ویروس می‌توانند از ابتلای فرد به سویه‌های پر خطر اچ پی وی جلوگیری کنند و او را از بروز سرطان و ایجاد زگیل تناسلی محافظت کنند. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره علائم اچ پی وی در زنان در اختیارتان قرار خواهیم داد.

علائم اچ پی وی در زنان

علائم اچ پی وی در زنان کدام است؟
در اکثر موارد سیستم ایمنی بدن عفونت اچ پی وی را از بدن دفع می‌کند و آن را از بین می‌برد. اما نمونه‌های پرخطر این ویروس می‌توانند باعث بروز زگیل در ناحیه تناسلی زنان یا اطراف مقعد شوند. برخی از نمونه‌های پرخطر این ویروس هیچ‌گونه علائمی از خود نشان نمی‌دهند. اما رایج‌ترین علائم در این عفونت ویروسی بروز زگیل درقسمت‌هایی از بدن است.

در مردان نیز در برخی موارد علائم این ویروس به صورت زگیل‌های روی آلت تناسلی یا سطح پوست بیضه‌ها نمایان می‌شود.

از جمله نواحی درگیر با زگیل ناشی از عقونت اچ پی وی:

  • بروز زگیل‌های مسطح و گسترده اطراف دهان، کف دست و بین انگشتان پا
  • زگیل‌های شبیه گل کلم و برآمدگی‌های ساقه مانند در ناحیه فرج زنان
  • دیده شدن برآمدگی‌های کوچک اطراف مقعد، دهانه رحم یا داخل واژن

در مردان نیز در برخی موارد علائم این ویروس به صورت زگیل‌های روی آلت تناسلی یا سطح پوست بیضه‌ها نمایان می‌شود.

ویروس اچ پی وی و سرطان دهانه رحم

علائم اچ پی وی در زنان کدام است؟
تقریباً همه سرطان‌های دهانه رحم به دلیل عفونت‌های اچ پی وی ایجاد می‌شوند، اما سرطان دهانه رحم ممکن است ۲۰ سال بعد از آلودگی بدن به ویروس اچ پی وی طول بکشد. ابتلا به ویروس اچ پی وی و سرطان دهانه رحم در مراحل ابتدایی هیچ‌گونه علائمی از خود نشان نمی‌دهد از همین رو واکسینه شدن در برابر عفونت اچ پی وی بهترین محافظت شما در برابر سرطان دهانه رحم است.

از آن جایی که علائم اچ پی وی در زنان و سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه علائمی از خود نشان نمی‌دهد، ضروری است که زنان به طور منظم آزمایش‌های غربالگری را برای تشخیص هرگونه تغییر پیش سرطانی در دهانه رحم که ممکن است منجر به سرطان شود، انجام دهند. دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند که زنان ۲۱ تا ۲۹ ساله هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند.

علائم اچ پی وی در زنان کدام است؟
به زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله توصیه می‌شود که هر سه سال یا پنج سال یک‌بار انجام آزمایش پاپ اسمیر را ادامه دهند. زنان بالای ۶۵ سال اگر سه آزمایش پاپ اسمیر، تست اچ پی وی و آزمایش دی ان ای را انجام داده باشند و علائم غیر طبیعی در نتایج آن‌ها دیده نشود، می‌توانند آزمایش را متوقف کنند.

چه عواملی ریسک ابتلا به عفونت اچ پی وی را بالا می‌برد؟

علائم اچ پی وی در زنان کدام است؟
ویروس اچ پی وی از طریق تماس پوستی یا تماس با بریدگی‌های پوستی منتقل می‌شود. همچنین تماس مستقیم پوست با زگیل‌های این ویروس باعث تکثیر آن روی پوست خواهد شد و عفونت از طریق پوست وارد بدن می‌شود.

از جمله عواملی که ریسک ابتلا به این ویروس را افزایش می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعدد شرکای جنسی

هر چه شرکای جنسی بیشتری داشته باشید، احتمال ابتلا به عفونت اچ پی وی تناسلی بیشتر می‌شود. همچنین داشتن رابطه جنسی با شریکی که چندین شریک جنسی داشته نیز خطر ابتلای شما به این ویروس را افزایش می‌دهد.

سن

بروز زگیل‌های ناشی از این عفونت در کودکان و نوجوانان شایع‌تر است و باید از تماس با آن‌ها با موارد پرخطر و آلوده جلوگیری گردد و مراقبت‌های بیشتری اعمال شود.

سیستم ایمنی ضعیف

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت اچ پی وی هستند. سیستم ایمنی می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله استفاده از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی برای پیوند اعضا و اقداماتی از این دست، به شدت ضعیف شود.

علائم اچ پی وی در زنان کدام است؟
پوست آسیب دیده

 مناطقی از پوست که دچار بریدگی یا زخم شده‌اند، بیشتر مستعد ابتلا به زگیل‌ها هستند.

تعدد شرکای جنسی، سیستم ایمنی ضعیف و تماس پوستی با محیط آلوده از جمله عواملی هستند که ریسک ابتلا به ویروس اچ پی وی را افزایش می‌دهند.

تماس پوستی

دست زدن به زگیل‌های شخصی که مبتلا به این ویروس است یا عدم استفاده از محافظ قبل از تماس با سطوحی که در معرض اچ پی وی قرار گرفته‌اند (مانند استفاده از دوش‌های عمومی یا استخرهای شنا) ممکن است خطر ابتلا به عفونت اچ پی وی را افزایش دهد.

کلام آخر

علائم اچ پی وی در زنان کدام است؟
همان‌طور که اشاره کردیم، عفونت اچ پی وی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی محسوب می‌شود و رفتارهای پرخطر و عوامل دیگر می‌تواند خطر ابتلا به این ویروس را در زنان و مردان افزایش دهد. همچنین با توجه به این که علائم اچ پی وی در زنان در بسیاری از موارد قابل رویت نیست یا در مراحل اولیه بروز نمی‌کند، انجام تست پاپ اسمیر، آزمایش‌های مرتب غربالگری و واکسینه شدن می‌تواند فرد را از ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم در امان نگه دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *