1403/03/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

علت ، علامت و درمان قطعی بچه خوره یا حاملگی پوچ

علت ، علامت و درمان قطعی بچه خوره یا حاملگی پوچ

بچه خوره

حاملگی پوچ یا بچه خوره

بارداری پوچ یا مولار که معروف با بچه خوره است موجب انگوری شدن جنین می شود. برخی از متخصصان زنان و زایمان علت را تغییرات سنی و برخی دیگر تغییرات هورمونی را عامل اصلی این مشکل در بارداری می دانند.

حاملگی پوچ ممکن است به عنوان حاملگی تلقی شود که هرگز وجود نداشته:نوعی سقط جنین است و زمانی رخ می دهد که یک تخمک بارور به جنین تبدیل نشود. 

حاملگی پوچ چیست؟

در دوران بارداری طبیعی، اسپرم همسر شما بعد از تخمک گذاری تخمک شما را بارور می کند.این تخمک بارور شده فوراً شروع به تقسیم می کند، تقسیم به دو سلول، سپس چهار تا، هشت تا و ادامه پیدا می کند. در حدود ۱۰ روز بعد این خوشه رو به رشد سلول، به یک جنین در داخل کیسه بارداری تبدیل می شود و به دیواره رحمی می چسبد.

پس از تکمیل فرآیند کاشت، جنین شروع به تولید هورمون hCG می کند ( هورمونی است که در تست بارداری مثبت تشخیص داده می شود).جنین به رشد خود ادامه می دهد و به اندازه کافی رشد می کند تا بعد از شش هفته بارداری قابل رویت میشود.

بچه خوار

بچه خوره چیست و چه علائمی دارد؟

علت بچه خوره یا حاملگی پوچ

در مورد حاملگی پوچ، رشد جنین در طول هفته های اولیه متوقف می شود. این می تواند به چند دلیل اتفاق بیفتد:

تخمک بارور شده هرگز به جنین تبدیل نمی شود، اما موفق می شود در رحم جای بگیرد. جنین در چند روز اول پس از جایگزینی، رشدش متوقف می شود.

بارداری پوچ 

دلایل بچه خوره و حاملگی پوچ 

حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده می شود؟

برخی از حاملگی های پوچ، هرگز تشخیص داده نمی شوند.ممکن است تست بارداری مثبت را پس از چند روز بعد از دوره زمانی خود داشته باشید.سقط جنین خیلی زود برای این مشکل پیش می آید ( بارداری شیمیایی نیز نامیده می شود).

زنان دیگر در اولین مراجعه شان به پزشک درباره حاملگی پوچ خود، سقط جنین خواهند داشت. حاملگی پوچ در هفته هفتم بارداری (حدود سه هفته پس از گذشت از زمان پریود از دست رفته)، می تواند با سونوگرافی تشخیص داده شود.اگر تنها یک کیسه خالی وجود داشته باشد و یا جنینی در آن وجود نداشته باشد، این نوع حاملگی پوچ است.

حاملگی پوچ اغلب نتیجه اختلالات کروموزومی در تخمک بارور شده است. این ممکن است ناشی از تقسیم غیر عادی یا کیفیت پایین تخمک یا اسپرم باشد که بارداری را غیر ممکن می سازد.

هیچ مدرکی دال بر آن وجود ندارد که حاملگی پوچ ناشی از کارهایی است که مادر انجام می دهد یا انجام نمی دهد. اگر شما بیش از یک حاملگی پوچ داشتید، پزشک شما ممکن است بخواهد آزمایش هایی را انجام دهید تا مطمئن شود که هیچ دلیل اساسی وجود ندارد، مانند عدم تعادل هورمونی یا جهش ژنتیکی.

تشخیص بچه خوره

بچه خوره و حاملگی مول چه معنایی دارد؟ 

مهم ترین علت بچه خوره چند برابرشدن کروموزوم ها

در بارداری های طبیعی ، تخم بارور شده ۲۳ کروموزوم را از پدر و همین تعداد را از مادرمی گیرد اما در بارداری مولار ، تخم بارورشده ۲۳ کروموزوم از پدر می گیرد و آن را دوباره تکثیر می کند به طوری که دو نسخه از کروموزوم های پدر در تخم بارور شده وجود دارد ولی هیچ نسخه ای از کروموزوم های مادر در تخم بارور شده نیست.

در این نوع بارداری ، کیسه جنینی وجود ندارد و جفت توده ای از کیسه های شبیه خوشه انگور را تشکیل می دهد.

در برخی از حاملگی های مولار جزئی، در تخم بارور شده ۲۳ کروموزوم های مکمل مادر وجود دارد اما به جای یک نسخه از کروموزوم پدر، دو نسخه وجود دارد به طوریکه در تخم بارور شده ۶۹ کروموزوم وجود خواهد داشت.

به این ترتیب بین توده بافت غیر طبیعی که به شکل خوشه انگور است، چند بافت جفتی شکل می گیرد و جنین رشد خود را آغار می کند، بنابراین ممکن است جنین یا فقط تعدادی بافت جفتی یا کیسه جنینی وجود داشته باشد. در صورت به وجود آمدن جنین ، او آنقدر غیر طبیعی است که امکان زنده ماندنش وجود ندارد.

بچه خوره جنین

مواردی که باعث بچه خوره می شوند!

علل دیگر بارداری مولار و بچه خوره

این بیماری به سن خانم ها بستگی دارد و بیشتر در خانم های باردار در سنین بسیار پایین (زیر ۲۰ سال) یا خیلی بالا (بیش از ۴۰ سال) دیده می شود. از عوامل بروز انواع مول ، مصرف درازمدت قرص های ضد بارداری و مصرف دخانیات ، کمبود ویتامین A و ترکیباتی که بتاکاروتن دارد ، سن بالای پدر می باشد .

روش تشخیص بارداری بچه خوره

برای تشخیص حاملگی مولار یا تومور های وابسته به جفت، سطح هورمون بارداری (بتا اچ سی جی) را بررسی می کنند ، در صورتی که این هورمون بالا باشد امکان این حاملگی وجود دارد. در هفته های اول در صورتی که جنین تشکیل نشده باشد و مول کامل باشد، در سونوگرافی نیز قابل تشخیص است.

آزمایش هورمونی

بچه خوره چگونه تشخیص داده می شود؟

علایم بچه خوره:

ممکن است علائمی برای حاملگی پوچ وجود نداشته باشد و به همین دلیل می تواند علت اصلی حاملگی پوچ ناشناخته شود. هم چنین ممکن است علائم معمول سقط جنین را تجربه کنید، از جمله:

  • لکه های خون و یا خونریزی
  • گرفتگی عضلات شکمی
  • لخته های خونی و یا بافت خاکستری که از واژن خارج می شوند
  • لکه بینی و خونریزی های پراکنده پس از گذشت ۶ هفته از بارداری
  • حالت تهوع و استفراغ شدید
  • انقباض یا تورم شکم
  • بزرگ شدن بیش از معمول اندازه رحم در چند هفته اول
  • پر کاری تیروئید
  • وجود کیست های تخمدانی

علایم بچه خوره در زنان

بچه خوره چه نشانه هایی دارد؟ 

بازیابی از حاملگی پوچ و بچه خوره:

بیشتر اوقات، بدن شما حاملگی پوچ را زود تشخیص می دهد و طبیعتاً به طور طبیعی دچار سقط جنین خواهید شد. این تجربه ممکن است مشابه با یک دوره پریودی سنگین باشد، که ممکن است درد شکم را افزایش دهد. در واقع، بعضی از زنان احتمالاً بدون اینکه بدانند باردار هستند، سقط جنین می کنند. 

اگر حاملگی پوچ شما به طور طبیعی پس از چند هفته سقط جنین نکند، پزشک ممکن است دارو یا جراحی را توصیه کند.

شما می توانید یک قرص به نام میزوپروستول بخورید که باعث می شود رحم شما محتویاتش را پاک کند، یا یک روش جراحی کوتاه انجام دهید.

 چه زمانی می توانم دوباره حامله شوم؟

برای بسیاری از زنان,چیزی که می تواند حالشان را از سقط جنین شان خوب کند، بارداری دوباره است. معمولاً دلیلی ندارد که نتوانید پس از سقط جنین دوباره باردار شوید.

درمان مول ناقص

بعد از رفع مشکل بچه خوره کِی می توانم باردار شوم؟ 

تشخیص بچه خوره:

در موارد حاملگی پوچ، آزمون های اولیه خون و آزمون های حاملگی نشان می دهد که حاملگی به طور معمول در حال پیشرفت است.

به این دلیل است که هورمون گنادوتروپین جفت انسان (hcg), هورمونی تولید شده توسط جفت در طول حاملگی طبیعی, به افزایش ادامه خواهد داد, حتی اگر جنین وجود نداشته باشد.

 به طور معمول, متخصص زنان و زایمان شما وقتی حدوداً شش هفته باردار هستید، یک سونوگرافی معمولی انجام خواهد داد. در حاملگی طبیعی جنین باید در این زمان قابل مشاهده باشد اما در این مورد کیسه بارداری خالی است.

 سونوگرافی واژینال که در آن یک شاخه به طور مستقیم در واژن داخل می شود, ممکن است برای تایید یک تخمک بدون نقص استفاده شود.

حاملگی مشکوک

بچه خوره و راه های تشخیص آن 

مراقبت پس از سقط جنین:

پزشک دستورالعمل هایی را برای شما فراهم خواهد کرد که شامل دستورالعمل های زیر می باشد: 

بهداشت:

پزشک ممکن است از شما بخواهد که دستمال کاغذی هایتان را جمع کنید. دمای بدن و اطراف خود را برای پنج روز بعد از سقط جنین بالا نگه دارید. اگر دمای شما بالاتر از ۱۰۰ F رفت به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است یکی دو روز پس از سقط جنین, درد خفیفی داشته باشید. داروهای ضد دردی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند برایتان یک گزینه خوب باشد.

اگر هنوز هم بعد از گذشت چندین روز خونریزی و درد دارید, به پزشک خود زنگ بزنید. اگر درد شدید دارید، به پزشکتان خبر دهید. ممکن است تا چند روز خونریزی داشته باشید. اگر خونریزی شدیدی دارید به پزشک زنگ بزنید.

ممکن است تا ۴ هفته لکه بینی داشته باشید. از پد برای خونریزی هایتان استفاده کنید وبرای ۲۴ ساعات اول از تامپون استفاده نکنید. شما می توانید از تامپون در پریودهای بعدیتان استفاده کنید، که از ۳-۶ هفته دیگر شروع می شود. 

از وسایل شتشو دهنده داخل واژنی استفاده نکنید.

بهداشت در خونریزی

مراقبت های بعد از سقط به علت بچه خوره 

بهداشت رابطه جنسی:

تا زمانی که خونریزی متوقف نشده است، مقاربت نداشته باشید. اگر می خواهید دوباره باردار شوید با پزشک خود مشورت کنید. معمولاً توصیه می شود که صبر کنید تا قبل از بارداری مجدد, حداقل یک دوره پریود نرمال دیگر داشته باشید. 

فعالیت و انجام ورزش:

اگر این کار را بکنید ممکن است به حالت عادی برگردید. اما تا زمانی که خونریزیتان متوقف نشده از ورزش سنگین خودداری کنید. 

رژیم غذایی:

یک رژیم غذایی متعادل غنی از آهن و ویتامین c داشته باشید.

غذای سالم

رژیم غذایی موثر در جلوگیری از بچه خوره 

درمان قطعی برای بارداری مولار و بچه خوره

خوشبختانه مبتلایان به حاملگی های مولار حتی انواع بدخیم آن نیز درمان می شوند و می توانند در صورت درمان کامل دوباره باردار شوند.بهترین درمان برای مول های معمولی، اقدام برای کورتاژ (خارج کردن محصولات جفتی از رحم) است، اما در مورد مول های مهاجم (مول های بدخیم) شیمی درمانی نیز باید صورت گیرد زیرا ممکن است بیماری به نقاط مختلف بدن مانند ریه، کبد یا مغز انتشار پیدا کند و برای بیمارمشکل ایجاد کند ، شیمی درمانی مشکلی در حاملگی بعدی این بیماران ایجاد نمی کند و احتمال بروز مول مجدد هم در این بیماران بسیار کم است.

اقدام به بارداری بعد از درمان مول و بچه خوره

امکان بارداری مجدد پس از درمان و بررسی شش ماهه و تائید پایین بودن سطح هورمون بتا اچ سی جی در مول های معمولی وجود دارد. اما در مول های بدخیم بیمار باید یک سال صبر کند واز قرص های پیشگیری از بارداری در این زمان استفاده کند. پس از درمان مولار می توان یک بارداری طبیعی داشت و خطرمرگ جنین، نقص مادرزادی، زایمان زودرس در حاملگی بعدی وجود ندارد.

انجام سقط یا ادامه بارداری در صورت تشکیل نشدن قلب جنین؟

در سونوگرافی ها می توان قلب جنین را از هفته ششم یا از هفته هفتم مشاهده کرد اما اگر قلب جنین دیده نشود یا مدت بارداری پایین تر است و یا رشد جنین مشکل دارد.

در هفته دوازدهم ضربان قلب جنین باید بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ ضربه در دقیقه باشد و در غیر این صورت جنین باید سقط شود. اگر به حاملگی جنین فاقد قلب برای بیش از یک ماه ادامه دهید ممکن است تغییرات هیداتیفرم یا بچه خوره را به وجود آورد .

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *