1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!

همیشه کاندوم به عنوان راهی برای برقراری رابطه جنسی محافظت‌شده و ایمن تلقی شده اما کسی از عوارض آن صحبتی نکرده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند، در اختیارتان قرار دهیم.

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!
کاندوم مردانه همیشه یک راه آسان برای جلوگیری از بارداری و انتقال عفونت و ویرویس در طی فرایند رابطه جنسی شناخته شده است. کاندوم در بین وسیله‌های دیگر جلوگیری یک وسیله ارزان و همیشه در دسترس به شمار می‌رود که زوجین در بارها برای برقراری رابطه جنسی محافظت‌شده از آن بهره می‌برند. اما استفاده از این وسیله کاربردی و به ظاهر بی‌ضرر عوارضی دارد که بهتر است قبل از استفاده از آن آگاه شویی. در این مقاله با ما همراه شوید تا عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند، در اختیارتان قرار دهیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • عوارض استفاده از کاندوم چیست؟
  • عوارض کاندوم خاردار
  • آیا استفاده از کاندوم تاخیری عوارض دارد؟

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!
امروزه کاندوم یکی از رایج‌ترین روش های پیشگیری از بارداری است و بسیاری از افراد در حین برقراری رابطه جنسی از آن استفاده می‌کنند. در حالی که پیشگیری از بارداری ممکن است هدف اصلی استفاده از کاندوم باشد، این وسیله همچنین می‌تواند مزایای دیگری را نیز برای افراد فراهم کند. یکی از این مزیت ها محافظت در برابر عفونت های مقاربتی یا STI است. اما در کنار تمامی این مزیت‌هایی که استفاده از این وسیله در اختیار ما قرار می‌دهد، عوارضی نیز دارد که باید ازآن‌ها آگاه باشیم. در ادامه بیشتر درباره عوارض استفاده از کاندوم صحبت خواهیم کرد.

عوارض استفاده از کاندوم چیست؟

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!
همان طور که اشاره کردیم، کاندوم همان‌قدر که می‌تواند مزیت داشته باشد، همان‌قدر هم می‌تواند ضررهای و عوارضی را ایجاد کند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

حساسیت به کاندوم

مواد اصلی تشکیل‌دهنده کاندوم از لاتکس است. لاتکس از ماده‌ای چسبنده و لاستیکی ایجاد می‌شود و بدن ما ممکن است به پروتئین‌های موجود در مواد تشکیل دهنده این ماده واکنش نشان دهد و دچار حساسیت شود. البته موارد داشتن حساسیت به مواد کاندوم زیاد نیستند اما این مشکل خصوصا در بین زنان تقریبا شایع است و بر کیفیت رابطه جنسی در برخی موارد تاثیر منفی خواهد گذاشت.

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!
از جمله علائم حساسیت به کاندوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش و سوزش
  • قرمری و تورم در ناحیه تناسلی
  • در موارد نادرتر مشاهده بثورات پوستی
  • آبریزش بینی یا عطسه
  • سرگیجه
  • گرگرفتگی صورت

لازم به ذکر است که زنان بیشتر از مردان به کاندوم حساسیت نشان می‌دهند. زیرا غشای مخاطی موجود در واژن زنان، باعث می‌شود تا پروتئین‌های حساسیت‌زای موجود در لاتکس کاندوم سریع‌تر جذب بدن شوند. همچنین ماده دیگری با نام پودر تالک در کاندوم وجود دارد که ماندگاری آن را بالاتر می‌برد. این ماده نیز می‌تواند یکی از عوامل حساسیت‌زا به شمار رود.

کم شدن لذت جنسی

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!
کاندوم مانند لایه‌ای روی پوست آلت تناسلی مردان را می‌پوشاند و همین امر باعث می‌شود که حس و تحریک‌پذیری این ناحیه در مقایسه با زمانی که تماس مستقیم با واژن دارد، کاهش یابد. همین موضوع باعث کاهش لذت جنسی در مردان شده و حتی ممکن است در ارضا شدن آن‌ها تاخیر ایجاد کند. این تاخیر ایجاد شده نه‌تنها لذت جنسی مردان را حین رابطه جنسی تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه باعث خستگی زنان از طولانی شدن روند رابطه جنسی می‌شود که این امر می‌تواند لذت جنسی را در هردو طرف کاهش دهد.

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!
برای جلوگیری از این موضوع و کاهش این عارضه استفاده از کاندوم، بهتر است از کاندوم‌های باکیفیتی که در عین نازک بودن پاره نمی‌شوند، استفاده کنید. همچنین چرب کردن سطح کاندوم نیز می‌تواند باعث بیشتر چسبیدن آن به سطح پوست آلت تناسلی شود اما خطر پارگی را بالا خواهد برد.

خشکی واژن

یکی دیگر از عوارض استفاده از کاندوم، ایجاد خشکی واژن در بین زنان است. این مشکل معمولا در زنانی که به مواد سازنده کاندوم یعنی همان لاتکس و پودر تالک حساسیت دارند، ایجاد می‌شود. خشکی واژن باعث می‌شود تا رابطه جنسی برای زنان دردناک شود و لذت جنسی را نیز در آن‌ها کاهش خواهد داد.

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!
برای جلوگیری از این مشکل بهتر است قبل از برقراری رابطه جنسی از روان‌کننده‌های مناسب و مخصوص برای از بین بردن خشکی واژن استفاده شود تا کیفیت رابطه جنسی برای زنان دچار مشکل نشود و لذت‌بخش باشد.

ریسک بارداری

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!
درست است که استفاده از کاندوم یکی از بهترین و موفق‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از بارداری محسوب می‌شود، اما موفقیت آن صد درصد نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ زنی که شریک آن‌ها حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کرده است، دو نفر باردار شده‌اند. بسیاری از زوجین تصور می‌کنند که استفاده از کاندوم آن‌ها را به طور کامل در پیشگیری از بارداری بیمه می‌کند. اما هنگام استفاده از کاندوم دو درصد احتمال بارداری ناخواسته وجود دارد. درست است که دو درصد رقم بسیار کمی در میان احتمالات است اما بهتر است باز هم برای کاهش ریسک بارداری زنان حواسشان به تغییرات بدن خود بعد از برقراری رابطه جنسی با کاندوم نیز باشد.

عوارض کاندوم خاردار

یکی از انواع کاندوم‌هایی که برخی از زوجین برای افزایش لذت جنسی از آن استفاده می‌کنند، کاندوم خاردار است. درست است که در دفعات اولیه استفاده از این نوع کاندوم ممکن است لذت جنسی بیشتری را تجربه کنید، اما این نوع کاندوم‌ها عوارضی دارند که در بلندمدت بر کیفیت رابطه جنسی شما اثر منفی خواهند گذاشت.

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!
یکی از مهم‌ترین عوارض استفاده از کاندوم های خاردار، آسیب به دیواره کانال واژن است. واژن به طو طبیعی دارای گسرنده‌های حسی قوی بوده و در حالت عادی با دخول آلت تناسلی مردانه تحریک می‌شود. اما کاندوم خاردار با آسیب به گیرنده‌ای حسی دیواره واژن این تحریک‌پذیری را در بلندمدت کاهش داده و برعکس تصور عموم لذت جنسی را در زنان کاهش می‌دهد.

آیا استفاده از کاندوم تاخیری عوارض دارد؟

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!
کاندوم تاخیری را معمولا مردانی استفاده می‌کنند که از مشکل زودانزالی رنج می‌برند. این کاندوم‌ها با کاهش حساسیت آلت تناسلی مردانه و بی‌حس کردن موقتی آن تحریک‌پذیری و انزال را به تاخیر می‌اندازند. درست است که این نوع کاندوم‌ها مشکل زودانزالی را تا حدی بهبود می‌بخشند اما استفاده از آن‌ها در طولانی‌مدت به دلیل وجود مواد بی‌حس کننده‌ای مانند لیدوکائین و بنزوکائین می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!
از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد بی‌حسی و عدم‌ تحریک‌پذیری طولانی مدت در آلت تناسلی مردان
  • افزایش عوارض حساسیت‌زا به دلیل وجود مواد بی‌حس‌کننده
  • در برخی موارد نادر، عدم نعوظ در مردان
  • کاهش رضایت جنسی
  • ایجاد مسمومیت دارویی در مردان به دلیل استفاده بیش از حد از این نوع کاندوم‌ها

کلام آخر

عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند!
همان طور که اشاره کردیم، کاندوم علاوه بر مزیت‌های فراوانی که دارد و یکی از وسیله‌های کاربردی برای پیشگیری از بارداری و انتقال عفونت به شمار می‌رود، می‌تواند عوارضی نیز به همراه داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم تا با پرداختن به عوارض استفاده از کاندوم که تا به حال به شما نگفته ‌اند، آگاهی شما را نسبت به خطراتی که کاندوم و انواع آن می‌تواند ایجاد کند افزایش دهیم.

اطلاع از این عوارض به این معنی نیست که دیگر نمی‌توانید از کاندوم برای برقراری رابطه جنسی محافظت شده استفاده کنید. بلکه دانستن این موارد به شما کمک می‌کند تا با احتیاط بیشتری از آن استفاده کنید و با رعایت برخی نکات از مزیت‌های بی‌شمار آن نیز بهره‌مند شوید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *