1403/02/04

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی

عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی

پیشگیری از بارداری اورژانسی (EC) به جلوگیری از بارداری کمک می‌کند، اما اگر از قبل باردار هستید، بارداری را به پایان نمی‌رساند و ۱۰۰ درصد نیز موثر نیست. این مطلب به شما کمک می‌کند تا با عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی آشنا شوید.

عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی

پیشگیری از بارداری اورژانسی (EC) به جلوگیری از بارداری کمک می‌کند، اما اگر از قبل باردار هستید، بارداری را به پایان نمی‌رساند و ۱۰۰درصد نیز موثر نیست. این مطلب به شما کمک می‌کند تا با عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی آشنا شوید.
قرص ضد بارداری اورژانسی، هر چه زودتر بعد از رابطه جنسی استفاده شود، موثرتر خواهد بود.
پیشگیری از بارداری اورژانسی می‌تواند شامل استفاده از دستگاه داخل رحمی مسی (IUD) و ترکیبی از داروهای ضد بارداری خوراکی تجویزی باشد که تحت نظر پزشک شما تجویز می‌‎شود.
با این حال، کم‌هزینه‌ترین و در دسترس‌ترین شکل پیشگیری از بارداری اورژانسی، قرص اورژانسی است که فقط حاوی پروژسترون است. افراد در هر سنی می‌توانند آن را بدون نسخه از اکثر داروخانه‌ها خریداری کنند.
معمولا استفاده از آن بسیار ایمن است، اما می‌تواند عوارض جانبی کمی داشته باشد.

عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی
درباره مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی
پیشگیری از بارداری اورژانسی، یک گزینه موثر برای جلوگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی محافظت‌نشده است، اما به اندازه سایر روش‌های پیشگیری از بارداری موثر نیست و برای استفاده روتین توصیه نمی‌شود.

پیشگیری از بارداری اورژانسی، یک گزینه موثر برای جلوگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی محافظت‌نشده است، اما به اندازه سایر روش‌های پیشگیری از بارداری موثر نیست و برای استفاده روتین توصیه نمی‌شود.

همچنین، قرص صبح روز بعد، حتی هیچ محافظتی در برابر عفونت‌های مقاربتی ارائه نمی‌دهد.

قرص صبح روز بعد برای شما مناسب نیست اگر هر یک از این علائم را دارید:

  • اگر به هر یک از اجزای قرص حساسیت دارید.
  • اگر شما از داروهای خاصی استفاده می‌کنید که می توانند اثربخشی این قرص را کاهش دهند.
  • علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر اضافه‌وزن دارید یا چاق هستید، قرص ضد بارداری اورژانسی به اندازه زنانی که اضافه‌وزن ندارند، در پیشگیری از بارداری موثر نخواهد بود.
  • قبل از استفاده از این قرص مطمئن شوید که باردار نیستید. اثرات آن بر روی نوزاد در حال رشد، ناشناخته است.

عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی
در استفاده از قرص اورژانسی چه انتظاری باید داشته باشید

  • دستورالعمل‌های نحوه مصرف قرص را دنبال کنید.
  • اگر ظرف دو ساعت پس از مصرف قرص استفراغ کردید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید دوز دیگری مصرف کنید یا نه.
  • تا زمانی که روش دیگری برای جلوگیری از بارداری شروع نکرده‌اید، رابطه جنسی نداشته باشید. قرص اورژانسی، محافظت پایداری ارائه نمی‌دهد و اگر در روزها و هفته‌های بعد از مصرف قرص، رابطه جنسی محافظت‌نشده داشته باشید، در خطر بارداری هستید.

عوارض جانبی احتمالی
قرص ضد بارداری اورژانسی که گاهی اوقات قرص صبح بعد هم نامیده می‌شود، هیچ عارضه جانبی طولانی‌مدت یا جدی ندارد. در بیشتر موارد، زنانی که قرص ضد بارداری اورژانسی مصرف می‌کنند هیچ عارضه ای را تجربه نمی‌کنند.
با این حال، برخی از اشکال قرص ضد بارداری اورژانسی عوارض جانبی جزئی ایجاد می‌کند.
بیشتر علائم این قرص زمانی که دارو از بدن شما خارج شود، برطرف می‌شود. شایع‌ترین عوارض جانبی عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سردرد
  • خستگی
  • سرگیجه
  • قرص ضد بارداری اورژانسی همچنین می‌تواند بر چرخه قاعدگی شما تاثیر بگذارد. ممکن است یک هفته زودتر یا یک هفته دیرتر پریود شوید. اگر پریود شما بیش از یک هفته تاخیر داشته باشد، لازم است تست بارداری بدهید.

عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی
پیشگیری یا تسکین عوارض جانبی
اگر در مورد عوارض جانبی نگران هستید، یا سابقه عوارض جانبی مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا بتواند شما را درباره مصرف داروهای بدون نسخه راهنمایی کند تا عوارضی مثل سردرد و حالت تهوع کاهش یابد.

اگر پس از مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی دچار سرگیجه، یا حالت تهوع شدید، دراز بکشید. این کار به جلوگیری از استفراغ کمک می‌کند.

البته برخی از داروهای تهوع ممکن است خستگی را افزایش دهند. می‌توانید با استراحت و پرهیز از فعالیت‌های شدید در چند روز پس از استفاده از این قرص‌ها از خستگی جلوگیری کنید.
اگر پس از مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی دچار سرگیجه، یا حالت تهوع شدید، دراز بکشید. این کار به جلوگیری از استفراغ کمک می‌کند.
اگر ظرف یک ساعت پس از مصرف دارو استفراغ کردید، با پزشک خود تماس بگیرید تا بفهمید که آیا به مصرف دوز دیگری از دارو نیاز دارید، یا نه.

عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی
چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید؟
خونریزی خفیف و غیرمنتظره واژینال با استفاده از قرص ضد بارداری اوراژانسی، امکان‌پذیر است. با این حال، برخی از موارد خونریزی غیر معمول می‌تواند جدی باشد.
اگر خونریزی غیر منتظره واژینال همراه با درد شکمی و سرگیجه را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.
همچنین اگر خونریزی شما در عرض سه روز تمام نشد، یا اگر شدیدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.
علائم شما ممکن است نشانه بیماری جدی‌تری باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.
در غیر این صورت، قرص صبح بعد، عوارض جانبی خفیفی دارد و حتی ممکن است اصلا عوارضی ایجاد نکند.

عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی
پرسش و پاسخ درباره عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی
سئوال:
آیا خونریزی واژینال پس از مصرف قرص صبح، طبیعی است؟
جواب:
برخی از زنانی که از قرص پیشگیری اورژانسی استفاده می‌کنند ممکن است خونریزی واژینال خفیفی داشته باشند که معمولا در عرض سه روز به پایان می‌رسد.
با این حال، خونریزی که بیش از سه روز طول بکشد یا شدیدتر شود، ممکن است نشانه وجود مشکل باشد. اگر خونریزی شما شدید است یا بیش از سه روز طول کشیده، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر سئوال بیشتری دارید، می‌توانید آن را متخصصان زنان و زایمان در کلینیک بیا نی نی مطرح کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *