1403/01/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

فرق کم کردن سایز و کم کردن وزن چیست؟

فرق کم کردن سایز و کم کردن وزن چیست؟

یک برنامه‌ی سالم برای کاهش وزن، هم شامل رژیم غذایی است و هم ورزش. با این حال مواقعی وجود دارد که ممکن است احساس کنید سایز لباس خود را کم کرده‌اید، اما هنوز ترازو همان عدد را به شما نشان می‌دهد. این بدان معنی نیست که لزوماً راه را اشتباه رفته باشید. قبل از سرزنش کردن خود، باید ببینید فرق کم کردن سایز و کم کردن وزن چیست.

بگذارید شما را با یک جمله خلاص کنیم: کم کردن سایز یعنی شما در راه رسیدن به کاهش وزن هستید! اصلاً گیج نشوید. این مقاله را بخوانید تا فرق کم کردن سایز و کم کردن وزن را متوجه شوید.

فرق کم کردن سایز و کم کردن وزن چیست؟

در این مقاله می‌خوانید:

  • فرق کم کردن سایز و کم کردن وزن
  • کاهش سایز بدون کاهش وزن
  • چرا وزن کم می‌کنیم اما سایز نه؟
  • بهترین روش کاهش وزن

فرق کم کردن سایز و کم کردن وزن

برای آشنا شدن با تفاوت کاهش وزن و کاهش سایز، بهتر است هر کدام از آن‌ها را جداگانه توضیح دهیم:

سایز کم کردن از ناحیه‌ی شکم، مخصوصاً اگر خیلی برآمده باشد، کار آسانی نیست.

کم کردن سایز یعنی شما چند اینچ از چربی‌های ذخیره شده در کمر، باسن و ران‌های خود را از دست می‌دهید. وقتی رژیم می‌گیرید و چربی می‌سوزانید، اول از همه سایز کم می‌کنید. با این حال، سایز کم کردن از ناحیه‌ی شکم، مخصوصاً اگر خیلی برآمده باشد، کار آسانی نیست.
کم کردن وزن تعریف ساده‌تری دارد و به کاهش وزن کلی بدن در اثر کاهش ماهیچه، آب و چربی گفته می‌شود. کاهش چربی نوعی کاهش وزن است که نسبت به آن، هدف مطلوب و سالم‌تری محسوب می‌شود. با این حال، تشخیص این‌که آیا داریم از عضله یا چربی وزن کم می‌کنیم، ممکن است سخت باشد.

                                      فرق کم کردن سایز و کم کردن وزن

کاهش سایز بدون کاهش وزن

وقتی برای کاهش وزن ورزش می‌کنید، بدن شما عضله می‌سازد. بنابراین، با این‌که در حال سوزاندن چربی هستید، لزوماً کاهش وزن ندارید.

حال که با فرق کم کردن سایز و کم کردن وزن آشنا شده‌اید، ممکن است سوال‌های شما از قبل نیز بیشتر شده باشد. به عنوان مثال، وزن کم کردن بهتره یا سایز کم کردن؟ یا این‌که اصلاً چرا گاهی اوقات سایز کم می‌کنیم اما وزن نه؟
وقتی برای کاهش وزن ورزش می‌کنید، بدن شما عضله می‌سازد. هر چه بیشتر و سخت‌تر ورزش کنید، احتمالاً عضله‌های بیشتری ساخته می‌شود. بنابراین، با این‌که در حال سوزاندن چربی هستید، لزوماً کاهش وزن ندارید.
البته عضله و چربی هم‌وزن هستند. اما با این حال، چربی بیشتر از ماهیچه‌‌ها در بدن شما جای می‌گیرند. این‌گونه به آن فکر کنید که عضله فشرده و محکم است، اما چربی آن‌قدر سفت نیست.

                                         کاهش سایز بدون کاهش وزن

در نتیجه، شما ورزش می‌کنید و یک رژیم غذایی سالم دارید. اما فقط شاهد کمی کاهش سایز هستید و این شما را نگران می‌کند که هر بار روی ترازو می‌ایستید، همان عدد تکراری را می‌بینید و فکر می‌کنید هیچ کدام از تلاش‌هایی که تا به حال کرده‌اید، فایده‌ای نداشته‌اند.
در صورتی که نیاز به نگرانی نیست. احتمالاً یا در مراحل اولیه‌ی کاهش وزن هستید یا جای چربی‌های بدن شما، عضله ساخته شده است.

                                         چرا وزن کم می‌کنیم اما سایز نه؟

چرا وزن کم می‌کنیم اما سایز نه؟

کاهش سایز یا کاهش وزن به روش‌های دیگر نیز خودش را نشان می‌دهد. گاهی اوقات فرق کم کردن سایز و کم کردن وزن به این صورت است که شما متوجه می‌شوید وزن‌تان کم شده، اما هیچ تغییری در سایزتان اتفاق نیفتاده است. دلیل این مسئله می‌تواند یکی از عوامل زیر باشد:

  • کاهش وزن شما ممکن است ناشی از از دست دادن عضلات‌تان باشد، نه چربی شکم یا لگن.
  • کاهش وزن شما می‌تواند ناشی از از دست دادن آب باشد، نه چربی.
  • کاهش وزن شما ممکن است چربی احشایی باشد که قابل مشاهده نیست.
  • به طور کلی، کاهش وزن را نمی‌توان به سمت ناحیه‌ی خاصی مانند چربی شکم جهت داد. زیرا زمان و مکان وقوع آن برای همه متفاوت است.

                                      بهترین روش کاهش وزن

بهترین روش کاهش وزن

حال که درباره‌ی فرق کم کردن سایز و کم کردن وزن صحبت کردیم، خوب است که با بهترین روش‌های کاهش وزن نیز آشنا شویم:

۱- کربوهیدرات‌های تصفیه شده در رژیم غذایی خود را کاهش دهید

یک رژیم غذایی کم کالری می‌تواند پایداری بیشتری برای شما داشته باشد.

ممکن است حتی فکرش را هم نکنید که چقدر این کار در کاهش وزن شما کمک کننده است! در واقع، کاهش این نوع کربوهیدرات‌ها، کاهش اشتها، کاهش سطح انسولین و در نهایت، کاهش وزن را در پی دارد و احتمالاً بهترین تصمیمی است که می‌توانید در یک رژیم غذایی بگیرید.
با این حال، هنوز اثرات درازمدت حفظ چنین رژیمی مشخص نشده است. بنابراین یک رژیم غذایی کم کالری می‌تواند پایداری بیشتری برای شما داشته باشد.

                                      تفاوت کاهش وزن و کاهش سایز

۲- در رژیم غذایی خود، پروتئین، چربی و سبزیجات بگنجانید

تک تک وعده‌های غذایی خود را با منابعی از پروتئین، چربی سالم، کربوهیدرات‌های مرکب و سبزیجات ترکیب کنید. مخصوصاً سبزیجات سبز رنگ، بهترین راهی هستند که می‌توانید با کمک آن‌ها یک وعده‌ی غذایی کم کالری، اما سرشار از مواد مغذی را برای خودتان تهیه کنید.

منابع غذایی سرشار از پروتئین‌های سالم عبارتند از:

  • گوشت
  • ماهی و غذای دریایی
  • لوبیا
  • تخم مرغ

منابع حاوی چربی‌های سالم عبارتند از:

  • روغن زیتون
  • روغن آووکادو
  • مغزها و دانه‌ها

بعضی از سبزیجاتی که می‌توانید در رژیم غذایی خود از آن‌ها استفاده کنید، عبارتند از:

  • خیار
  • کلم
  • کاهو
  • بروکلی
  • گوجه
  • اسفناج

                                      وزن کم کردن بهتره یا سایز کم کردن؟

۳- ورزش کنید و تحرک فیزیکی داشته باشید

تمرینات و ورزش‌های مقاومتی مانند وزنه برداری، به کاهش وزن شما کمک بسیاری می‌کنند.

غیرممکن است که درباره‌ی راه‌های کاهش وزن صحبت کنیم، اما ورزش کردن را از قلم بیندازیم! نقش ورزش و تحرک فیزیکی در کاهش وزن پررنگ است و باید جدی گرفته شود.
تمرینات و ورزش‌های مقاومتی مانند وزنه برداری، به کاهش وزن شما کمک بسیاری می‌کنند. نه فقط این، بلکه کاردیو یا ورزش‌های هوازی نیز کمک خوبی هستند.
فقط کافی است تا طبق علاقه و شناختی که از بدن‌تان دارید، یک ورزش را انتخاب کنید و در کنار رژیم غذایی، آن را انجام دهید.

                                      کاهش سایز یا کاهش وزن

جمع‌بندی

فرق کم کردن سایز و کم کردن وزن در این است که احتمالاً شما در شروع یک رژیم غذایی، چربی‌های احشایی خود را از دست می‌دهید و بعد در پروسه‌ی کاهش وزن قرار می‌گیرید. گاهی اوقات هم ممکن است به دلیل عضله سازی، این کاهش وزن را مشاهده نکنید. همه چیز به مشخصات شخصی، نوع رژیم غذایی و سبک ورزش کردن شما بستگی دارد.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصین تغذیه و تناسب اندام، به کلینیک بیا نی نی سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *