زنی ۳۲ ساله هستم که ۵ سال از ازدواجم می گذرد، رفتار مادرم با همسرم بسیار بد است و گاهی من را مجبور می کند بین او و همسرم یکی را انتخاب کنم. دوست ندارم دیگر شوهرم آن جا برود اما تا کی؟ چه کار کنم مادرم از همسرم متنفر است.

پاسخ مشاور

منع کردن همسرتان از رفت و آمد با خانواده تان راه حل مناسب و پایداری برای این مشکل نیست و بیشتر نوعی فرار از به عهده گرفتن مسئولیت حل مشکل است. بهتر است در زمانی مناسب و فضایی آرام و به دور از تنش با گفت وگو با مادرتان از دلیل این تنفر آگاهی بیشتری پیدا کنید.

شاید سوءتفاهم هایی در روابط مادرتان و همسرتان وجود دارد که به خاطر گفته نشدن رابطه آن ها را مخدوش کرده است. هرچه ابهام و ناگفته های یک رابطه کمتر باشد، از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود.

خانواده برای داشتن عملکرد سالم باید مرزهای روشنی داشته باشد و اعضای خانواده بتوانند با کمک یکدیگر میان «به هم وابستگی» و «استقلال» تعادلی منطقی و منعطف ایجاد کنند. نبود این مرزها راه را برای ورود اعضای دیگر به حریم یکدیگر باز می کند و باعث بروز تنش در روابط می شود. این مسئله باید برای اعضای خانواده مانند پدر، مادر و خواهر و برادرهای هر کدام از زوجین روشن شود و بدانند که با وجود علاقه، نزدیکی و احترام، روابط زوجین دارای مرزهای روشنی است و نمی توانند وارد این حریم شوند. برای گفت وگوی سالم و موثر با مادرتان رعایت این نکات پیشنهاد می شود:

۱ – رعایت احترام: به دلیل نوع رابطه والد فرزندی، در حین این گفت وگو سعی کنید کلام و رفتارتان حاکی از احترام به مادرتان باشد.

۲ – بیان افکار و احساسات با استفاده از ضمیر «من»: مادرتان را از اثر رفتارش بر زندگی زناشویی تان مطلع سازید. به جای متهم کردن وی بیشتر بر افکار و احساسات خودتان متمرکز باشید تا از این طریق او بهتر با درونیات شما آشنا شود.

۳ – بیان قاطعانه خواسته ها: در صحبت هایتان مادرتان را از علاقه خود نسبت به او و همچنین به همسر و زندگی مشترکتان آگاه کنید و محترمانه و قاطعانه خواسته هایی که از او دارید را مطرح کنید. تحت فشار گذاشته شدن از طرف مادرتان نتیجه ای جز دور شدن شما از هم نخواهد داشت.

۴ – گوش دادن فعالانه: به وی اجازه صحبت کردن درباره احساسات و افکارش را بدهید و سعی کنید شنونده خوبی باشید.
مشاور، هانیه بیجاری