1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مراقبت های دوران بارداری، منظور چه اقداماتی است؟

مراقبت های دوران بارداری، منظور چه اقداماتی است؟

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که منظور از مراقبت‌های دوران بارداری، چه اقداماتی است؟

سوال : منظور از مراقبت های دوران بارداری، چه اقداماتی است؟

پاسخ : دوران بارداری یکی از مهمترین دوره ها برای مادران و نوزاد می باشد که سلامتی نوزاد و مادر در این دوران بسیار حائز اهمیت است و مادران جوان باید سعی نمایند تا چکاپ های دوره ای و مراجعه به متخصص زنان و زایمان در این دوران را فراموش نکنند.

برای آگاهی بیشتر از مراقبت های دوران بارداری به سراغ دکتر الهام فرهادی، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر الهام فرهادی یا دریافت نوبت از مطب دکتر الهام فرهادی کلیک کنید.

مراقبت های دوران بارداری، منظور چه اقداماتی است؟

مراقبت های سه ماهه اول دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت که به طور کلی طول دوره بارداری به سه دوره سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم تقسیم بندی می شود.

مراقبت های سه ماهه اول دوران بارداری از زمان مثبت شدن آزمایش بتا HCG تا چهارده هفته بارداری می باشد. در این دوره پس از مثبت شدن آزمایش بتا HCG بایستی به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا بررسی ها و سونوگرافی برای فرد انجام شود تا مشخص گردد بارداری خارج از رحم یا داخل رحم اتفاق افتاده است.

زمانی که اطمینان حاصل پیدا کردید که بارداری داخل رحم صورت گرفته است. هفته هفتم بارداری بایستی حتما قلب جنین با سونوگرافی بررسی شود؛ در صورتی که قلب جنین تشکیل شده بود بایستی آزمایش های روتین بارداری توسط متخصص زنان و زایمان برای فرد تجویز شود که شامل موارد ذیل می باشد: آزمایش تیروئید، آزمایش دیابت، گروه خون و تعدادی آزمایش دیگر خواهد بود.

پس از آنکه این آزمایشات انجام گردید، در هفته دوازدهم بارداری حتما بایستی سونوگرافی NT چک و بررسی شود، در واقع سونوگرافی NT چین پشت گردن جنین است بررسی می شود که مشخص می نماید تا جنین مبتلا به تعدادی از آنومالی ها هست یا خیر.

همزمان با این سونوگرافی، آزمایش غربالگری سه ماهه اول انجام می شود. در واقع آزمایش غربالگری یک نوع آزمایش خون است که به نام آزمایش غربالگری سه ماهه اول شناخته می شود.

تغذیه در سه ماهه اول دوران بارداری

یکی از سوالات شایع در میان افراد این است که چه نوع مواد غذایی را می توانند استفاده نمایند، بایستی بدانید که فرد می تواند تمامی مواد غذایی را استفاده کند و تنها برخی مواد وجود دارد که مصرف آن برای زنان باردار ممنوع می باشد که عبارت است از:

  • ماهی های اقیانوسی یا ماهی های بزرگ و تن ماهی می باشد و همچنین مواد غذایی که سرشار از ویتامین A هستند، ممنوع است.
  • افرادی که حالت تهوع و استفراغ دارند بهتر است از مواد غذایی تند و محرک دستگاه گوارش را استفاده نکنند.

داروهایی مصرفی در سه ماهه اول دوران بارداری

در طول دوران بارداری فرد می بایست داروهایی را طبق تجویز پزشک معالج استفاده نمایید که از جمله این نوع داروها؛ فولیک اسید، مکمل های سه ماهه اول می باشد. شایان ذکر است، حتما از رژیم غذایی سبزیجات و ویتامین ها در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

مراقبت های سه ماهه دوم بارداری

مراقبت های دوران بارداری سه ماهه دوم از انتهای چهارده هفته شروع می شود تا هفته بیست و هشتم بارداری جز سه ماهه دوم به شمار می آید.

در این دوره می بایست آزمایش غربالگری سه ماهه دوم انجام شود که در زمان شانزده تا نوزده هفته بارداری انجام می گردد. این آزمایش شامل یک غربالگری چهارگانه می باشد و پس از آنکه فرد یک سونوگرافی انجام می دهد می بایست یک آزمایش خون انجام می دهد.

ضمنا در طول بارداری شانزده تا نوزده هفته بایستی طول دهانه رحم از لحاظ احتمال زایمان زودرس در سن حاملگی بالا و در این دوره در هفته هجده تا بیست هفته یک سونوگرافی آنومالی بایستی انجام گردد که شامل اسکن کل جنین است که کمک می کند تا تعدادی از آنومالی ها مشخص شود. لازم به ذکر است که در این هفته از بارداری همراه با سونوگرافی آنومالی بایستی حتما طول دهانه رحم بررسی شود.

مراقبت های دوران بارداری، منظور چه اقداماتی است؟

داروهایی مصرفی در سه ماهه دوم دوران بارداری

از داروهایی که در این دوره از بارداری حتما بایستی مصرف گردد؛ از هفته شانزدهم بارداری قرص آهن و ویتامین برای فرد تجویز می شود. مصرف قرص فولیک اسید تا هفته بیستم بارداری ادامه پیدا می کند و پس از این زمان دیگر نیازی به مصرف این دارو نخواهد بود.

مراقبت های سه ماهه سوم دوران بارداری

برای بسیاری از افراد، سه ماهه سوم بارداری می تواند یک زمان مضطرب باشد. شما در خانه هستید و برای ملاقات با کودک آینده خود هیجان زده هستید. اما شما همچنین مشغول آماده سازی برای اضافه کردن جدید خود هستید و در عین حال سعی می کنید سالم و راحت بمانید.

سه ماه سوم بارداری از هفته بیست و هشتم شروع می شود و تا هفتم چهلم ادامه خواهد داشت. در طول هفته بیست و هشتم بارداری فرد می بایست آزمایش مخصوصی را انجام دهد که شامل آزمایش خون، آزمایش پودر قند، آزمایش ادرار یا کشت ادرار و تست های کبدی می باشد. برای بسیاری از افراد، سه ماهه سوم بارداری می تواند یک زمان مضطرب باشد. شما در خانه هستید و برای ملاقات با کودک آینده خود هیجان زده هستید. اما شما همچنین مشغول آماده سازی برای اضافه کردن جدید خود هستید و در عین حال سعی می کنید سالم و راحت بمانید.

در واقع این آزمایشات مشخص می نماید که بیمار نیازی به مراقبت ها خاص و یا احتمال ابتلا به بیماری دیابت را دارد یا خیر. همین طور در صورتی که فرد گروه خونی منفی دارد و همسر آن گروه خونی مثبت حتما بایستی در هفته بیست و هشتم تا سی و دو هفته آمپول روگام تزریق شود.

در هفته سی و پنجم بارداری یک سونوگرافی از نظر بررسی وزن جنین، پوزیشن سر جنین و همین طور نوع زایمان انجام می شود تا بررسی های لازم صورت گیرد.

در هفته سی و پنجم به آخر دوران بارداری به ویژه افرادی که اولین بار بارداری تجربه می کنند بایستی از لحاظ نوع لگن بررسی شوند تا مشخص شود که فرد قادر به زایمان طبیعی خواهد بود یا خیر.

نکات طلایی در سه ماهه سوم دوران بارداری

در طول دوره سه ماه سوم آنچه بسیار حائز اهمیت است، توجه به وزن گیری جنین می باشد. گاهی برخی جنین ها وزن خوبی پیدا نکرده و رشد متناسبی نخواهد داشت و این می بایست حتما توسط متخصص زنان و زایمان مورد بررسی قرار بگیرد.

همچنین افرادی که سابقه ابتلا به بیماری دیابت را دارد این بیماری زمینه سبب می گردد تا جنین رشدی بیش از حد داشته باشد و این امر باعث می شود تا فرد و جنین دچار مشکل شود و جنین در داخل شکم مادر مدفوع کند و منجر به خفگی او شود.

لذا سه ماه سوم بارداری دوره بسیار مهم است و حتما بایستی مراقبت های لازم را انجام داده و چکاپ های دوره ای را فراموش نکند.

مراقبت های دوران بارداری، منظور چه اقداماتی است؟

مراجعات دوران بارداری

فرد از ابتدایی که مشخص گردید باردار است تا هفته سی و دو بارداری بایستی به صورت ماهانه تحت معاینات پزشکی قرار گیرند و از هفته سی و دوم تا سی و ششم هر دو هفته یکبار و از سی و شش هفته تا چهلمین هفته دوره بارداری حتما بایستی هر هفته یکبار تحت مراقبت ها و معاینات پزشکی قرار گیرد.

البته مراجعات پزشکی با توجه به شرایط فرد متفاوت است، در صورتی که فرد سابقه ابتلا به بیماری های دیابت، فشارخون و یا بیماری های زمینه ای دیگری دارد ممکن است نیاز باشد که زودتر از این زمان ها تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *