1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

به مشکل یا اختلالی که در هر مرحله از پاسخ جنسی رخ می‌دهد و مانع از رضایت زن و شوهر از فعالیت جنسی می‌شود، مشکل جنسی می‌گویند. اگر این مشکلات در مردان باشد، به آن مشکلات جنسی آقایان می‌گویند.

آنچه که در ادامه خواهید خواند:

  • عوامل ایجاد کننده مشکلات جنسی
  • انواع مشکلات جنسی آقایان
  • راه حل برطرف کردن مشکلات جنسی
  • عوارض مشکلات جنسی مردان

مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

چه عواملی در ایجاد مشکلات جنسی آقایان نقش دارند؟

مشکلات جنسی امروزه در بین افراد رواج زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل روش‌های درمانی بسیاری به منظور از بین بردن این مشکلات توسط پزشکان و متخصصان پیشنهاد می‌شود. علاوه بر روش‌های درمانی، عادات غذایی خاصی نیز می‌تواند در جلوگیری از این مشکلات موثر باشد. در این مقاله قصد داریم راجع به مشکلات جنسی آقایان و روش‌های درمانی و رژیم غذایی مناسب برای رفع آن صحبت کنیم.

مشکلات جنسی آقایان می‌تواند نتیجه‌ی نوعی اختلال جسمی یا روانی باشد.

علل جسمی

بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی ممکن است مشکلات عملکرد جنسی را به‌دنبال داشته باشند. بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی‌ وعروقی، اختلالات عصبی، عدم تعادل هورمونی، بیماری‌های مزمنی مانند نارسایی کلیه یا کبد، اعتیاد به الکل و سوء مصرف مواد مخدر از این قبیل هستند.

علاوه بر این، عوارض جانبی برخی از داروها مانند برخی از داروهای ضد افسردگی، می‌تواند بر میل و عملکرد جنسی تاثیر بگذارد.

علل روان‌شناختی

این مورد شامل استرس و اضطراب مربوط به کار، نگرانی درباره‌ی عملکرد جنسی، مشکلات زناشویی یا رابطه‌ای، افسردگی، احساس گناه و اثرات ضربه‌ی جنسی گذشته است.

چه کسانی دچار مشکلات جنسی می‌شوند؟

مرد و زن، هر دو ممکن است تحت تاثیر اختلالات جنسی قرار بگیرند. اختلالات جنسی در بزرگ‌سالان در هر سنی رخ می‌دهد. سالمندان در میان افرادی قرار دارند که معمولاً بیش‌تر مبتلا می‌شوند. علت آن ممکن است به کاهش سلامتی ناشی از کهولت سن، ربط داشته باشد.

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ که به عنوان ناتوانی جنسی نیز شناخته می‌شود، به ناتوانی در رسیدن به نعوظ یا حفظ نعوظ مناسب برای مقاربت تعریف می‌شود.

اختلال نعوظ که به عنوان ناتوانی جنسی نیز شناخته می‌شود، به ناتوانی در رسیدن به نعوظ یا حفظ نعوظ مناسب برای مقاربت تعریف می‌شود. دلایل اختلال نعوظ شامل بیماری‌های موثر بر جریان خون مانند تصلب شرایین است. آسیب آلت تناسلی مرد و اختلالات عصبی یا عوامل روان‌شناختی مانند استرس، افسردگی و اضطراب ناشی از توانایی او در انجام مقاربت نیز از دیگر علل اختلال نعوظ محسوب می‌شود. بیماری مزمن، داروهای خاص و بیماری پیرونی (انحراف و کوتاهی آلت تناسلی مرد) نیز می‌تواند باعث اختلال در نعوظ شود.

میل جنسی مهارشده چیست؟

میل جنسی مهارشده به کاهش میل و علاقه‌ی فرد به انجام فعالیت جنسی می‌گویند. کاهش میل جنسی نیز ممکن است از عوامل جسمی یا روانی ناشی شود. این اختلال با کاهش سطح تستوسترون همراه است. هم‌چنین ممکن است منشا روانی مانند اضطراب و افسردگی داشته باشد. بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا یا برخی داروهای ضدافسردگی و مشکلات رابطه نیز در کاهش میل جنسی نقش دارند.

مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

نحوه تشخیص مشکلات جنسی آقایان

برای تشخیص اختلال جنسی، پزشک متخصص ابتدا از تمام علائم بیمار، شرح حال می‌گیرد و معاینه‌ی فیزیکی انجام می‌دهد. از آن جایی که ممکن است فرد به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای دیگری دچار اختلال جنسی شده باشد، احتمالاً پزشک انجام آزمایش‌های دیگری را نیز توصیه می‌کند. بعد از تشخیص نوع اختلال، دوره‌ی درمانی شروع می‌شود.

روشهای درمان مشکلات جنسی آقایان

روش‌های درمانی متفاوتی برای مشکلات جنسی آقایان وجود دارد. البته این روش‌های درمانی با توجه به نوع مشکل رخ داده در فرد می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه انواع روش‌های درمانی و مشکلات جنسی را نام می‌بریم.

مشکلات جنسی آقایان

به طور کلی مشکلات جنسی در آقایان را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

اختلال نعوظ

در این گونه موارد یا رسیدن به نعوظ برای فرد سخت است یا نگه داشتن آن دشوار می‌شود.

انزال زودرس

 هنگامی فرد به این مشکل مبتلا است که بسیار زودتر از زمان طبیعی روند ارگاسم در وی رخ می‌دهد.

انزال دیررس

برخلاف مورد قبلی، در این مورد فرد بسیار دیر و آهسته به ارگاسم می‌رسد. البته در برخی از مواقع فرد حتی ارگاسم را تجربه نمی‌کند.

بی‌میلی جنسی

سردی بیش از حد در روابط و میل نداشتن به رابطه جنسی، مشکلی است که فرد با عارضه بی‌میلی جنسی به آن مبتلا است.

روش‌های درمانی برای مقابله با مشکلات جنسی آقایان

روش‌های درمانی زیادی برای مقابله با مشکلات جنسی آقایان وجود دارد. این روش‌ها ‌شامل داروهای شیمیایی، گیاهی، انواع تمرینات ورزشی و…. هستند. در ادامه چند نمونه را مثال می‌زنیم.

مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

تمرین عضله کگل در مردان

این عضله در کف لگن مردان وجود دارد. برای پیدا کردن آن کافیست در حالت ایستاده چندین بار ادرار خود را قطع و وصل کنید. عضله‌ای که مسئول این کار است را کگل می‌گویند.

نحوه انجام تمرین: عضله را منبسط کرده و تا ۶ ثانیه نگه دارید. سپس رها کنید.

این کار را بیست تا ده بار پشت سر هم انجام دهید و روزانه ۴ نوبت تمرین برای خود در نظر بگیرید.

مزایا: این تمرین هم برای رفع اختلالات نعوظ و هم برای بهبود بزرگی پروستات توصیه می‌شود.

استفاده از آمپول‌های پروستاگلندین، پاپاورین و رژنتین

این دسته از داروها برای بهبود مشکلات نعوظ مفید هستند. البته ممکن است هر سه آمپول در یک آمپول واحد وجود داشته باشند و یا هر کدام به شکلی جداگانه به فروش برسند. داروهایی برای درمان نعوظ سست در سراسر دنیا به کار می‌روند که شامل وردنافیل، ویاگرا و تادالافیل سیترات هستند.

داروهای گیاهی

استفاده از داروهای گیاهی نیز برای مقابله با مشکلات جنسی آقایان چندیست رایج شده است. هر چند استفاده خودسرانه از هر نوع دارویی، حتی داروهای گیاهی به شدت منع می‌شود اما استفاده از آن‌ها ‌زیر نظر متخصص می‌تواند مفید باشد. از جمله داروهایی که برای افزایش قوای جنسی مردان مفید است، جیسینگ قرمز، آب انار و سرکه سیب است.

استفاده از پمپ‌های خلا آلت تناسلی

این روش به ویژه برای افرادی که از روش‌های درمانی تهاجمی ترس دارند، بسیار مفید است. علاوه بر این در این روش مقابله با مشکلات جنسی آقایان نیاز به مصرف هیچ ماده شیمیایی نیست. بنابراین فرد اثر منفی داروهای شیمیایی را نیز تحمل نمی‌کند.

این روش درمانی نسبت به روش‌های دیگر تقریبا روش جدیدتری به حساب می‌آید. این روش به ویژه برای افرادی که از روش‌های درمانی تهاجمی ترس دارند، بسیار مفید است. علاوه بر این در این روش مقابله با مشکلات جنسی آقایان نیاز به مصرف هیچ ماده شیمیایی نیست. بنابراین فرد اثر منفی داروهای شیمیایی را نیز تحمل نمی‌کند.

پمپ‌های خلا در واقع یک دستگاه برقی هستند که با باتری کار می‌کنند. این پمپ‌ها ‌به ویژه برای افرادی که از مشکلات نعوظ رنج می‌برند، بسیار مفید است. برای استفاده از پمپ‌های خلا کافیست لوله پمپ را روی آلت تناسلی بگذارید. سپس هوای درون لوله را تخلیه کنید. بدین ترتیب داخل لوله خلا ایجاد می‌شود. سپس در داخل آلت تناسلی خون بیشتری جاری شده و به همین دلیل نعوظ در فرد ایجاد می‌شود. با کمک این وسیله فرد می‌تواند تا حدود نیم ساعت نعوظ را نگه دارد. البته این پمپ دارای مضراتی نیز بوده که از جمله مضرات آن درد و خون مردگی در آلت تناسلی است.

مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

تاثیر مشکلات جنسی بر مردان

شایع‌ترین مشکلات جنسی آقایان، اختلالات انزال، اختلال در نعوظ و میل جنسی مهارشده می‌باشد.

در بعضی از موارد، انزال زودرس یا دیررس به دلیل عوامل روان‌شناختی مانند پیشینه‌ی مذهبی افراطی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود فرد، رابطه‌ی جنسی را حتی با همسر خود گناه بداند. عدم جذابیت همسر یا حوادث آسیب‌زای گذشته نیز از دیگر عوامل روان‌شناختی موثر در اختلال انزال محسوب می‌شوند. انزال زودرس، رایج‌ترین شکل مشکلات جنسی آقایان است که اغلب به دلیل استرس داشتن آن‌ها نسبت به عملکرد خود در حین رابطه‌ی جنسی ایجاد می‌شود. داروهای خاصی مانند بعضی از داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است بر انزال تاثیر بگذارد. هم‌چنین آسیب عصبی به نخاع یا کمر نیز در اختلال انزال نقش دارد.

اختلال معکوس در مردان مبتلا به دیابت که دچار نوروپاتی دیابتی (نوعی آسیب عصبی) هستند، شایع است. اختلالات عصبی در گردن مثانه باعث می‌شود انزال به عقب جاری شود. در سایر مردان، اختلال معکوس، بعد از جراحی گردن مثانه یا پروستات یا بعضی از جراحی‌های شکمی ایجاد می‌شود. علاوه بر این، برخی از داروها، به ویژه داروهایی که برای درمان اختلالات خلقی استفاده می‌شوند، ممکن است باعث مشکلات انزال شوند.

مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

عوارض مشکلات جنسی آقایان

  • اولین عارضه‌ای که درباره مشکلات جنسی آقایان دارد، کاهش اعتماد به نفس فرد است. رابطه جنسی مانند سایر نیازهای یک انسان، نیاز ضروری به حساب می‌آید. اما در صورتی که فرد نتواند رابطه جنسی را به درستی و با کیفیت مطلوب برقرار کند، دچار سرخوردگی خواهد شد. از دست رفتن اعتماد به نفس و کاهش میل جنسی به دنبال ادامه‌دار شدن مشکلات جنسی به وجود خواهد آمد.
  • دومین مشکلی که برای فرد رخ می‌دهد، اختلال در روند تولید مثل است. مشکلات جنسی اغلب باعث کاهش کیفیت رابطه جنسی فرد می‌شوند به همین دلیل ممکن است باعث ایجاد ناباروری نیز شوند. در صورتی که فرد نتواند رابطه جنسی را به درسی برقرار کند، نمی‌تواند امیدی به داشتن فرزند نیز داشته باشد. در میان انواع مشکلات جنسی، مشکلات مربوط به کیفیت اسپرم نیز به چشم می‌خورند. در صورتی که کیفیت اسپرم فرد به حدی نباشد که بتواند تخمک زن را بارور کند و یا نتواند تحرک کافی برای رسیدن به تخمک داشته باشد، مشکلات تولید مثل حادتر خواهند بود.
  • عارضه مهم دیگری که در افراد می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود، استفاده خودسرانه داروها است. متاسفانه بسیاری از افراد مشکلات جنسی در آقایان را جدی نگرفته و اقدام به خوردن داروهای گیاهی یا شیمیایی بدون تجویز پزشک می‌کنند. ایجاد عوارض جانبی سنگین و اختلال دارویی از جمله مشکلاتی است که برای یک فرد ممکن است رخ دهد. عوارض جانبی داروها به ویژه در افراد با سنین بالا شدیدتر خواهد بود.

بی‌میلی جنسی در آقایان مشکل دیگری است که به علت مشکلات جنسی می‌تواند رخ دهد. ادامه‌دار شدن مشکلات جنسی در آقایان باعث می‌شود فرد به مرور زمان از رابطه جنسی زده شده و به طور ارادی تصمیم بگیرد دیگر رابطه جنسی نداشته باشد. این تصمیم به مرور زمان باعث می‌شود فرد از نظر جنسی سرد شود. ارضا نشدن نیازهای جنسی در یک فرد باعث افسردگی و اختلال در دستگاه تناسلی_ ادراری فرد می‌شود. بنابراین بهتر است به محض رخ دادن مشکلات جنسی، زیر نظر پزشک به درمان آن پرداخت.

چگونه مشکلات جنسی آقایان درمان می‌شود؟

بسیاری از اختلالات جنسی، با برطرف کردن ریشه‌های جسمی و روانی آن‌ها، قابل درمانند. استراتژی‌های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان پزشکی

منظور از درمان پزشکی، در واقع درمان هر مشکل جسمی است که احتمال دارد در اختلال عملکرد جنسی مرد نقش داشته باشد.

درمان دارویی

داروهایی مانند سیالیس، لویترا، استاکسین، استندرا و ویاگرا با افزایش جریان خون در آلت تناسلی مرد، به بهبود عملکرد نعوظ در مردان کمک می‌کند. پرومزنتس دارویی است که برای درمان انزال زودرس استفاده می‌شود. به علاوه نوعی اسپری موضعی به آلت تناسلی زده می‌شود که حاوی لیدوکائین است و باعث کاهش حساسیت و کنترل بیش‌تر انزال می‌شود.

درمان هورمونی

مردان با سطح پایین تستوسترون ممکن است از درمان جایگزینی تستوسترون بهره‌مند شوند.

درمان روان‌شناختی

مردانی که منشا مشکلات جنسی آن‌ها دلایل روان‌شناختی است، می‌توانند با کمک روان‌شناس ماهر بر احساس ترس و اضطراب و گناهی که در حین رابطه‌ی جنسی دارند، غلبه کنند. کاهش استرس در رابطه زناشویی را بخوانید.

کمک‌های مکانیکی

دستگاه‌های وکیوم و کاشت یا پروتز آلت تناسلی ممکن است بتواند به مردان مبتلا به اختلال نعوظ کمک کند.

آموزش

آموزش درباره‌ی رابطه و رفتارهای جنسی ممکن است به مردان کمک کند تا بر اضطراب خود از مقاربت غلبه کنند.

ارتباط با همسر

گفت‌وگوی آزاد با همسر در مورد نیازها و نگرانی‌ها باعث می‌شود زوجین بتوانند موانع را پشت سر بگذارند و در کنار هم زندگی جنسی سالم و رضایت‌بخشی داشته باشند.

آیا می‌توان از مشکلات جنسی آقایان پیش‌گیری کرد؟

نمی‌توان از مشکلات جنسی پیش‌گیری کرد اما می‌توان از طریق مقابله با دلایل اساسی اختلال عملکرد، هنگام بروز مشکل، درک بهتری از مسئله داشت.

نمی‌توان از مشکلات جنسی پیش‌گیری کرد اما می‌توان از طریق مقابله با دلایل اساسی اختلال عملکرد، هنگام بروز مشکل، درک بهتری از مسئله داشت. به علاوه رعایت بعضی از کارها به حفظ عملکرد جنسی خوب، کمک می‌کنند:

  • رعایت دستورات پزشک و طی کردن دوره‌ی درمان (در صورت داشتن هر نوع بیماری زمینه‌ای که ممکن است بر عملکرد جنسی فرد تاثیر بگذارد.)
  • خودداری از مصرف الکل
  • ترک سیگار
  • درمان یا کنار آمدن با هرگونه مسائل عاطفی مانند استرس و افسردگی و اضطراب
  • افزایش ارتباط با همسر

مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

تغذیه مناسب برای جلوگیری از مشکلات جنسی

یکی از راهکار‌هایی که می‌توان برای ارتقا سطح سلامت جنسی در مردان استفاده کرد، تغذیه مناسب برای جلوگیری از مشکلات جنسی در آقایان است.

یکی از راهکار‌هایی که می‌توان برای ارتقا سطح سلامت جنسی در مردان استفاده کرد، تغذیه مناسب برای جلوگیری از مشکلات جنسی در آقایان است. اما چه غذاهایی برای این منظور مفید هستند؟

  • اسفناج با داشتن اسید فولیک و منیزیم سرشار، برای افزایش سطح تستوسترون در مردان مناسب است. علاوه بر این برای رفع اختلالات نعوظ نیز مناسب است.
  • قهوه: نوشیدن دو تا سه فنجان از آن برای آقایان در روز توصیه می‌شود. این ماده می‌تواند عروق و عضلات آلت تناسلی را شل کرده و جریان خون را قوی‌تر کند. در نتیجه اختلالات نعوظ را از بین می‌برد.
  • سیب: پوست این میوه حاوی مقادیر زیادی اسید اورسولیک در خود است. به همین دلیل این ماده می‌تواند مانع رشد سرطان در پروستات مردان شود و از این طریق به مبارزه با مشکلات جنسی آقایان می‌رود. لازم به ذکر است که سرطان پروستات در مردان یکی از سرطان‌های بسیار شایع است.
  • آووکادو: این میوه سرشار از ویتامین ای، زینک، پتاسیم و… است. زینک می‌تواند سطح تستوسترون آزاد را به میزان زیادی، ارتقا دهد. علاوه بر این ویتامین ای نیز می‌تواند باعث ارتقا کیفیت اسپرم در مردان شود.
  • هویج: هویج می‌تواند باعث افزایش تعداد اسپرم و همچنین بهبود تحرک آن‌ها ‌شود. بدین ترتیب می‌تواند باعث رفع مشکلات جنسی آقایان شده و باروری را بهبود بخشد. علت این تاثیر هویج را بیشتر مربوط به ماده کاروتنوئید می‌دانند. این ماده در واقع علت اصلی نارنجی بودن رنگ هویج نیز می‌باشد.

چه زمانی باید برای مشکلات جنسی آقایان به پزشک مراجعه کرد؟

بسیاری از مردان هر از گاهی در مقاربت به مشکل برمی‌خورند. اما اگر این مشکلات دائمی باشد، ممکن است باعث ناراحتی زوجین شود و بر روابط آن‌ها تاثیر منفی بگذارد. در چنین شرایطی، مشکلات جنسی آقایان باید جدی گرفته شود.

به کلینیک بیا نی نی سر بزنید.

سوالات متداول

ریشه اساسی مشکلات جنسی آقایان چیست؟

عوامل مختلفی ممکن است باعث ایجاد مشکلات جنسی در آقایان شود که از جمله آن‌ها می‌توان به اختلالات روانی، بیماری‌های جسمی یا تغذیه نامناسب اشاره کرد.

 روش‌های درمان مشکلات جنسی آقایان چیست؟

 روشهای درمان مختلفی برای این مشکلات مختلف به‌وجود آمده است. به‌طور مثال دارودرمانی، استفاده از دستگاه‌های مختلف، عمل جراحی، روان درمانی و … روش‌های درمان این مشکل هستند.

 آیا تغذیه می تواند مشکلات جنسی مردان را برطرف کند؟

 استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند تغذیه سالم و ورزش‌های مرتب می‌تواند مشکلات جنسی آقایان را تا حدودی بهتر کند.

مشکلات جنسی آقایان، علل و راه حل‌ها

کلام آخر

مشکلات جنسی آقایان یکی از مشکلات رایج در جوامع امروزی است. این مشکلات باید هر چه زودتر زیر نظر یک پزشک متخصص ریشه‌یابی و برطرف شوند. در صورتی که مشکلات جنسی به شکلی پایدار در فرد باقی بماند می‌تواند عارضه‌های جبران‌ناپذیری در فرد برجای بگذارد. در این مقاله راجع به انواع مشکلات جنسی در آقایان و راه‌های درمان آن‌ها ‌صحبت کردیم. لازم به ذکر است که تمامی روش‌های درمانی ذکر شده در این مقاله و یا در هر مطلب دیگری باید زیر نظر پزشک انجام شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *