1403/02/08

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مصرف قرص ایزوپرین در بارداری عوارض دارد؟

مصرف قرص ایزوپرین در بارداری عوارض دارد؟

مصرف قرص ایزوپرین در بارداری عوارض دارد؟

ایزوپرین برای تسکین علائم بیماری‌های عروقی مرکزی و محیطی مانند تصلب شرایین، بیماری بوگر و بیماری رینود استفاده می‌شود. اما آیا مصرف این قرص در بارداری مجاز است؟ عوارض جانبی احتمالی قرص ایزوپرین در بارداری چیست؟

قرص ایزوپرین چیست؟

قرص ایزوپرین یک گشادکننده عروق است. این به گسترش عروق خونی و افزایش جریان خون کمک می‌کند. این دارو برای درمان بیماری‌هایی از قبیل بیماری بوگر، تصلب شرایین یا نقص عروقی استفاده می‌شود. مصرف ایزوپرین نشان داده است که علائمی همچون احساس بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن، سردی دست و پا و باعث کاهش حافظه را نشان می‌دهد.

خوردن قرص در بارداری

مصرف ایزوپرین در بارداری خطرناک است؟

این دارو جزو داروهای دسته C است که مطالعات انجام شده در حیوانات اثرات سو روی جنین نشان داده است و هیچ مطالعه کنترل شده‌ای در خانم‌ها انجام نشده است. حتی امکان دارد مطالعه‌ای روی حیوانات هم انجام نشده باشد و فقط در صورتی که خطرات بالقوه احتمالی برای جنین داشته باشد، باید مصرف شود.
ایزوپرین قرصی است که باید به صورت دهانی مصرف شود. مصرف روزانه ۳ تا ۴ بار از این دارو با توجه به دستورالعمل آن انجام می‌شود. این دارو را باید دقیقا به اندازه تجویز شده مصرف کنید و به هیچ عنوان بیشتر یا کمتر از آنچه پزشک تجویز کرده نخورید.
سازمان غذا و داروی آمریکا براساس ایمنی در دوران بارداری آن‌ها را طبقه بندی می‌کند و همانطور که گفته شد این دارو در گروه C قرار می‌گیرد.
هیچ مطالعه‌ای به خوبی درباره اثرات این دارو بر زنان باردار انجام نشده است. ایزوپرین تنها در صورتی که مشکلاتی برای سلامت مادر و جنین ایجاد کند باید استفاده شود.
مصرف قرص ایزوپرین تا هفته ۳۴ بارداری می‌تواند ادامه داشته باشد. این دارو از انقباضات رحمی و زایمان زودرس پیشگیری می‌کند.

مصرف ایزوپرین در شیردهی

تحقیقات در مورد اینکه این دارو وارد شیر مادر می‌شود یا خیر، کافی نیست و هنوز مشخص نشده ایزوپرین در شیر مادر وجود دارد یا خیر به همین دلیل باید پیش از مصرف پزشک را از این موضوع مطلع کنید.

قرص در بارداری

عوارض جانبی قرص ایزوپرین چیست؟

عوارض جانبی احتمالی استفاده از قرص ایزوپرین شامل ناراحتی معده، تهوع، سرگیجه و عصبی بودن است. واکنش‌های شدید شامل بثورات پوستی، مشکل در تنفس، تورم، درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع یا نامنظم است. در صورت بروز مشکلات زیر باید با پزشک مشورت کنید:

  • به یکی از ترکیبات موجود در ایزوپرین حساسیت داشته باشید.
  • داروهای بدون نسخه مانند ویتامین و گیاهان دارویی مصرف کنید.
  • خونریزی داشته باشید.
  • نسبت به غذاها حساسیت داشته باشید
  • سابقه گلوکوم یا بیماری قلبی داشته باشید

عوارض جانبی قرص ایزوپرین در زنان باردار اغلب تپش قلب است. اگر بعد از مصرف دارو دچار تپش قلب شدید باید دارو را قطع کنید و به پزشک گزارش دهید. همچنین مصرف این قرص می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی از جمله نفخ، یبوست، دل درد و اسهال شود.

پزشک در حال نوشتن نسخه قرص ایزوپرین

مقدار مصرف داروی ایزوپرین

دوز قابل استفاده ایزوپرین در افراد متفاوت فرق می‌کند. با توجه به جدی بودن شرایط سابقه پزشکی، سن، قد، وزن و جنسیت شما مشخص می‌شود. این دارو در قرص خوراکی ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم است و عموما روزانه ۳ تا ۴ بار با یک لیوان آب مصرف می‌شود. به شما توصیه می‌شود آزمایش خون را در طول درمان با ایزوپرین بررسی کنید تا عوارض جانبی آن مشخص شود. در صورت از یاد بردن دوز مصرفی بلافاصله بعد از به یاد آوردن آن را بخورید.

نکات مهم در مصرف ایزوپرین

در صورت مصرف ایزوپرین اگر دچار شرایط خاص شدید باید با پزشک مشورت کنید. از جمله شرایطی که باید حتما به پزشک مراجعه کنید یکی خونریزی غیرطبیعی و مداوم و دیگری زایمان است. اگر به تازگی زایمان کرده باشید و بخواهید از این دارو استفاده کنید حتما باید متخصص را مطلع کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *