بیا نی نی/ همه ما مواد غذایی خاصی از جمله سبزی، کدو، هویج و … را در فریزر خود نگه می‌داریم تا هر زمانی که برای غذا درست کردن به آن ها نیاز داریم، به سراغشان برویم اما لازم است همه آن‌ها را در دمایی مناسب نگه داریم که مواد غذاییمان فاسد نشود ولی باید به این سؤال پاسخ داد که دمای متوسط فریزر برای عملکرد بهینه و نگهداری مناسب غذاهایمان چقدر است؟

محدوده دمای ایده‌آل

نقطه انجماد آب و بسیاری از غذاها صفر درجه سانتی‌گراد است. پس ممکن است خیلی‌ها این تصور را داشته باشند که دمای مناسب و امن برای فریزر, دمایی نزدیک به صفر است. اما این افراد سخت در اشتباه هستند زیرا دمای ایده‌آل برای فریزرها منفی  ۱۷درجه سانتی‌گراد است و دمای سردتر, یخ زدن غذا را تضمین و از فاسد شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند ولی دمای زیاد سرد هم باعث می شود که در ذهن برخی از افراد, نگرانی به وجود آید.

بعضی از خانواده‌ها نگران این مسئله هستند که دمای خیلی پایین فریزر باعث شود تا طعم مواد غذایی از بین برود و یا اینکه آن ها بافت طبیعی خود را از دست بدهند که به این پدیده سوختگی می‌گویند. اما باید بدانید که این گونه سوختگی‌ها, در هوای آزاد برای غذاها اتفاق می‌افتد، نه در سرمای بیش از حد فریزر و اگر دوست دارید خیالتان از این بابت هم راحت شود، راه حل این است که مواد غذایی را در بسته‌های محکمی بپیچید یا آن‌ها را در دو لایه کیسه فریزر و فویل, در فریزر قرار دهید اما باید بدانید که زمان مناسب نگهداری هر غذا در فریزر چه مدت است.

در حالی که تنظیم دمای مناسب, یک نکته اساسی برای نگهداری غذا در فریزر است امّا یک نکته کلیدی دیگر هم وجود دارد تا مطمئن شویم فریزر, کار خود را به درستی  انجام می‌دهد و آن نکته کلیدی, چرخیدن هوا در فریزر است چراکه فریزر به جریان هوا نیاز دارد تا دمای مناسب را داخل خود تنظیم کند و همه نقاط را به شکل صحیح خنک کند؛ در نتیجه، توجه کنید که فریزر خود را تا آخر پر نکنید و جلوی فن آن را نگیرید و هر چند وقت یکبار آن را مرتب و تمیز کنید.

نکات دیگر برای کارکرد بهینه فریزر

علاوه بر نکات ذکر شده، سعی کنید نکات دیگری را هم در نظر داشته باشید تا کارکرد فریزرتان نسبت به قبل بهتر شود:

  • اگر فریزرتان برفک می‌زند، به صورت مرتب و با برنامه از ایجاد برفک در دیواره‌هایش جلوگیری کنید تا فریزر بتواند بهتر کار کند.
  •  آن دسته از غذاهایی را که تازه داخل فریزر قرار می‌دهید، در پشت فریزر بگذارید تا غذاهای مانده در فریزر را که در جلوی محفظه قرار گرفته‌اند، زودتر مصرف کنید.
  •  از یک دماسنج فریزر برای چک کردن مرتب دمای فریزرتان استفاده کنید

با این حال توجه داشته باشید که نباید میزان نگهداری یک ماده غذایی در فریزر زیاد شود چون بافت و طعم طبیعی خود را از دست می دهد، هرچند ماندگاری آن‌ها در فریزر بالاتر خواهد رفت.