تبیان/ دختری۲۱ ساله‌ام که چند سال است با پسری آشنا هستم ولی خانواده ام  بخاطر وضعیت مالی او مخالف ازدواج می‌باشند. همدیگر را دوست داریم؛ ولی حدود یکسال است که فهمیدم پسر هم بداخلاق و هم دروغ گو می باشد، حتی دعوایمان شد و به مادر هم بی احترامی کرد. لطفا کمکم کنید.
پاسخ: ملاک‌های اصلی انتخاب همسر از نظر اسلام، تدین و اخلاق و همگون بودن است. از آن جا که ازدواج امر خطیر و سرنوشت‌ساز است (که در خوش‌بختی یا بدبختی انسان تأثیر بسزایی دارد) باید در این تصمیم مهم، دقت لازم به عمل آید و به دور از احساسات و با دوراندیشی و خِردورزی به انتخاب صحیح دست زد تا پیشیمان و حسرت در پی نداشته باشد. 
در روایت آمده که حسین بشار واسطی می‌گوید: به امام رضا[علیه السلام] نوشتم، یکی از خویشاوندان از دخترم خواستگاری کرده است اما بداخلاق است. امام فرمود: «اگر بداخلاق است دختر به او نده».

[مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص ۲]

یکی از عوامل خوش بختی در خانواده تفاهم اخلاقی است، پس فردی که بد اخلاق است و هم دروغ گو و همین الان نسبت به مادر شما بی احترامی می کند و خانواده‌ات نیز با او مخالف هستند، گزینه صحیحی برای ازدواج نیست.
خواهر گرامی دوست داشتن به تنهایی نمی‌تواند ملاک ازدواج موفق باشد. هرچند علاقه و محبت و عشق به همسر، در انتخاب وی لازم است، ولی کافی نیست. با گذشت زمان، عشق، کم‌فروغ می‌گردد و مشکلات زندگی خود را نشان می‌دهد. چرا که زن و شوهر بدون تفاهم اخلاقی نمی‌توانند مشکلات زندگی را حل و فصل کنند. زندگی با همسر بداخلاق و بدرفتار ودروغ گو و … رنج آور است و انسان هر روز آرزوی مرگ می‌کند زیرا دیدن حالات و رفتار و مشاهده‌ی گفتارهای بد او و بی احترامی به والدین خود، از تحمل هر انسان صبور و شکیبایی خارج است. بنابراین، شرط اساسی زندگی سالم، صمیمی، بانشاط و باصفا، داشتن همسری خوش اخلاق و عفیف و نیک گفتار است.