1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

نقش تغذیه در سلامت زنان؛ از دوران جنینی تا میانسالی

نقش تغذیه در سلامت زنان؛ از دوران جنینی تا میانسالی

بیا نی نی/ فریبا کوهدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: زنان یکی از گروه‌های پرخطر از نظر تغذیه‌ای محسوب می‌شوند و لازم است هم برای تامین سلامت خودشان و هم به دلیل اینکه نقش مادری را ایفا می‌کنند، توجه ویژه‌ای به تغذیه این گروه از جامعه داشته باشیم.

او ادامه داد: خانم‌هایی که در دوره میانسالی هستند، اغلب سن باوری خود را پشت سر نهاده اند و وضعیت تغذیه در سایر دوره‌های زندگیشان می‌تواند بر سلامت و کیفیت زندگی آنها اثر بگذارد.

کوهدانی گفت: از عمده‌ترین مسائلی که خانم‌ها در میانسالی با آن مواجه می‌شوند، مشکلات استخوانی و مفصلی است. گروهی از خانم‌ها در این دوران از پادرد و کمردرد، درد‌های گردن و انواع دیگر درد‌های استخوانی رنج می‌برند. یکی از دلایل مهم این مورد، بحث تراکم استخوانی است که زنان از دوره‌های اولیه زندگی با خود به همراه دارند. نکته حائز اهمیت این است که حتی از دوره جنینی هم تغذیه می‌تواند اثر مثبتی بر سلامت دوران بزرگسالی داشته باشد. 

او افزود: اهمیت تغذیه دوران بارداری هم به جهت سلامت نوزاد و هم سلامت مادر است. تا کنون مشخص شده که وضعیت دوره‌های بعدی زندگی نیز به تغذیه دوره جنینی برمی‌گردد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: طبق مطالعه حیوانی که ما در دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران در مورد بررسی اثر نوع و مقدار روغن دریافتی مادر باردار انجام دادیم؛ تاثیر روغن زیتون و سویا را بر سلول‌های استخوان ساز جنینی که متولد شده بود، بررسی کردیم؛ متوجه شدیم که روغن زیتون نسبت به روغن سویا تاثیر بسیار چشمگیرتری روی سلامت استخوان جنین دارد. علاوه بر آن مقدار دریافت روغن نیز سلامت استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تغذیه دوره‌ جنینی و استخوان‌هایی سالم در بزرگسالی

این متخصص تغذیه تصریح کرد: تغذیه دوره‌ جنینی، کودکی، نوجوانی و جوانی می‌تواند بر پیامد‌های استخوانی در بزرگسالی تاثیر بگذارد. باید توجه داشت که بیشترین تراکم استخوانی تا پایان دوره بلوغ ایجاد می‌شود. اگر دختران در سن بلوغ، تغذیه مناسب داشته باشند و از منابع غذایی مثل لبنیات به میزان کافی مواد معدنی مانند کلسیم را دریافت کنند، با تراکم استخوانی خوبی وارد دوره‌های بعدی زندگی خواهند شد.

کوهدانی گفت: در هر بارداری و شیردهی، حدود ۳ تا ۶ درصد تراکم استخوانی به طور طبیعی از دست می‌رود و اگر خانم‌ها با تراکم استخوانی نامناسب وارد دوره بارداری شوند، تراکم استخوان، کمتر از حد طبیعی می‌شود و این قضیه می‌تواند تداوم پیدا کند و وقتی زنان وارد میانسالی می‌شوند، با مشکلات استخوانی بیشتری مواجه می‌شوند.

او بیان کرد: از دیگر مشکلاتی که خانم‌ها در میانسالی با آن مواجه می‌شوند، مسئله اضافه وزن و چاقی است که از اصلی‌ترین دلایل بروز آن باروری در خانم‌هاست. تغذیه نامناسب در دوران بارداری می‌تواند منجر به افزایش حجم چربی انباشته در بدن خانم‌ها شود.

این متخصص تغذیه افزود: یک باور غلط در جامعه وجود دارد و آن این است که به یک خانم باردار می‌گویند تو باید به اندازه دو نفر غذا بخوری؛ این در حالی است که میانگین کالری دریافتی روزانه زنان غیر باردار در جامعه ما ۲۰۰۰ کیلوکالری است، در صورتی که میزان کالری که یک خانم باردار باید اضافه‌تر از زمان قبل بارداری دریافت کند، به توصیه سازمان بهداشت جهانی ۳۰۰ کیلو کالری است.

او ادامه داد: بنابراین داشتن تغذیه مناسب و برنامه ریزی درست در تمام دوره‌ها به ویژه دوره بارداری می‌تواند به سلامت مادر در میانسالی و به سلامت جنین در تمام طول زندگی، کمک شایانی کند.

کوهدانی یادآوری کرد: بی توجهی به تغذیه و بروز چاقی و اضافه وزن، خطرات متعددی مثل دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی عروقی و استخوانی را در خانم‌ها ایجاد می‌کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *