1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

نقش دندان ها در دوران بارداری

نقش دندان ها در دوران بارداری

نقش دندان ها در دوران بارداری

دندان ها در طول زندگی انسان ها بسیار مهم هستند و در زمان باداری هم باید بیشتر از قبل بهشان توجه شود. امروز هم ۱۲ سپتامبر روز جهانی دندان پزشک می باشد که به این مناسبت بیا نی نی نکاتی مهم درباره دندان در دوره بارداری برایتان جمع آوری کرده که میتوانید در این مطلب بخوانید.

زمانی که فرد باردار است ممکن است به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان دچار شود. زیرا هورمون ها در دوران بارداری روی لثه و دندان تأثیر می گذارند.

مشکلات دندانی که روی نوزاد درحال رشد اثر میگذارد چیست؟

در خانم های باردار بیماری شدید لثه و زایمان زودرس با به دنیا آمد کودک بسیار مرتبط است. حتی گاهی اوقات ممکن است نوزاد دچار آسیب مغزی و مشکلات بینایی و شنوایی شود. طبق امار گرفته شده  از هر ۱۰۰ تولد زودرس حداکثر ۱۸ مورد می تواند به عفونت شدید لثه دچار شوند. البته جای نگرانی نیست زیرا بیماری لثه توسط دندانپزشک در دوران بارداری قابل درمان است.

 

چه طور قبل از بارداری از دندان هایمان مراقبت کنیم؟

۱- دندان های خود را حداقل دو بار در روز با خمیر دندانهای حاوی فلوراید مسواک بزنید

۲- هر روز یکبار بین دندان های خود نخ دندان بکشید.

۳- یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

۴- از دخانیات و الکل استفاده نکنید

۵- بین ۶ تا۱۲ ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید

۶- قبل از باردار شدن به دندان پزشک مراجعه کنید

 

زمانی که به دکتر دندان پزشک بگویید باردار هستید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام می دهند تا مشکلی برای شما و فرزندتان پیش نیاید.

 

به چه دلایلی مشکلات بهداشتی دندان در دوران بارداری به وجود می آید:

۱- مشکلات لثه

۲- استفراغ

۳- هوس غذاهای شیرین

۴- آسیب زدن به لثه هنگام مسواک زدن

 

مشکلات لثه:

اگر در دوران بارداری به مشکل لثه برخورد کردید قبل از تولد فرزندتان آن ها را بررسی کنید زیرا اکثر مشکلات لثه  از هورمون های بارداری پس از تولد برطرف می شوند، تعداد کمی از زنان دارای سطح عمیق تری از بیماری لثه هستند که پس از بارداری به درمان نیاز خواهند داشت.
 

استفراغ باعث آسیب رساندن به دندان میشود:

ریفلاکس معده (برگشت غذا یا نوشیدنی) یا استفراغ همراه با تهوع صبحگاهی می تواند دندان های شما را با اسیدهای معده قوی بپوشاند. و به سطح دندان (مینا) آسیب برساند و خطر پوسیدگی را افزایش دهد.

 

اگر که دچار استفراغ میشوید کارهای زیر را انجام دهید:

دهان خود را با آب بشویید

از دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده کنید

اگر دهانشویه ای حاوی فلوراید ندارید ، یک قطعه خمیر دندان حاوی فلوراید را روی انگشت خود قرار دهید و آن را روی دندان های خود بمالید. کاملاً با آب بشویید

خم شدن هنگام مسواک زدن:

از مسواکی با سر نرم و کوچک که برای کودکان نوپا مورد استفاده است، استفاده کنید. وقت بگذارید هنگام مسواک زدن به آرامی مسواک بزنید. گوش دادن به موسیقی را امتحان کنید. اگر طعم و مزه خمیردندان شما را اذیت کرد ، برند دیگری را امتحان کنید. یا دندان های خود را با آب مسواک زده و سپس از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید. هرچه سریعتر به مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید برگردید

 

ویار در دوران بارداری:

بعضی از خانمها در دوران بارداری ولع مصرف غیرمعمول دارند. اگر به خوردن میان وعده های شیرین اشتیاق دارید ، بهتر است از آنها خودداری کنید زیرا ممکن است خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. به جای آن سعی کنید میان وعده های غذایی کم قند اضافه کنید.

اگر چیزی جز شیرینی اشتیاق شما را برآورده نمی کند ، سعی کنید گاهی گزینه های سالم تری مانند میوه های تازه را انتخاب کنید. دهان خود را با دهان شویه حاوی فلوراید بشویید یا بعد از خوردن میان وعده های شیرین دندان های خود را مسواک بزنید.

 

کلسیم خود را در دوران بارداری افزایش دهید:

در دوران بارداری برای محافظت از استخوان ها و نیازهای کودک در حال رشد باید مقدار کلسیم مصرفی یا نوشیدنی خود را افزایش دهید.

شیر ، پنیر و ماست ساده یا ماست میوه ای بدون شکر، اگر نمی توانید لبنیات داشته باشید ، سویا غنی شده با کلسیم ، بادام یا انواع دیگر شیر ، پنیر و ماست (محصولات کم قند اضافه شده را انتخاب کنید) و برخی انواع مغزها مانند بادام منابع خوب کلسیم  هستند.

در دوران بارداری ویتامین دی خود را افزایش دهید:

ویتامین دی به بدن در استفاده از کلسیم کمک می کند. و مراقب باشید تا زیاد در معرض آفتاب قرار نگیرید.

منابع غذایی خوب ویتامین دی شامل موارد زیر است:

ماهی های چرب ، مانند ماهی آزاد ، شاه ماهی و ماهی خالخالی (با پزشک خود مشورت کنید که چه مقدار از ماهی هایی را که می توانید با خیال راحت در دوران بارداری داشته باشید) تخم مرغ ، مارگارین، شیر غنی شده با ویتامین D (و گزینه های جایگزین)، نان و غلات را مصرف کنید.

منبع: www.betterhealth.vic.gov.au


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *