1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

نوزاد را در شیر مادر حمام کنید تا …

نوزاد را در شیر مادر حمام کنید تا …

حمام شیر مادر

تا به حال چیزی در مورد حمام شیر مادر برای نوزاد شنیده بودید؟

شیر مادر سزاوار لقب “طلای مایع” است که قادر است کودک شما را از داخل و خارج تغذیه کند . شیر مادر حاوی ۳ تا ۵٪ چربی، ۰.۸ تا ۰.۹٪ پروتئین، ۸/۶ تا ۷.۲٪ کربوهیدرات و ۰.۲٪ ویتامین و مواد معدنی است و میزان چربی شیر شامل چربی هایی است که مواد اصلی مواد آرایشی مانند مرطوب کننده های پوست هستند و این چربی ها برای پوست و مو بسیار مفید می باشند و بنابراین حمام شیر مادر برای نوزادان بسیار مفید است .

حمام شیر مادر چیست؟

حمام شیر مادر حاوی شیر رقیق است و استحمام کودک با شیر مادر به بهبود شرایط پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و بریدگی و سوختگی جزئی کمک می کند.

حمام شیر مادر

مزایای حمام شیر مادر

در این بخش از بارداری و نوزاد بیا نی نی برخی از مزایای حمام شیر مادر برای نوزادان آورده شده است :

۱. آکنه و لکه ها را بهبود می بخشد

شیر مادر حاوی اسید لوریک یک اسید چرب است که در روغن نارگیل نیز وجود دارد و این ماده خاصیت ضد باکتریایی دارد و می تواند با آکنه مبارزه کند و همچنین به کاهش لکه ها و تغییر رنگ در پوست کمک می کند . برخی از نوزادان به دلیل وجود هورمون های مادر در خونشان دچار آکنه می شوند و این مشکل می تواند با حداقل دو بار در هفته حمام شیر دادن به کودک بهبود یابد .

۲. سوختگی های جزئی و نیش حشرات را درمان می کند

شیر مادر حاوی آنتی بادی ایمونوگلوبولین-A است که با باکتری های مضر مبارزه می کند و عفونت ها را درمان می کند . از این رو یک حمام شیر مادر می تواند سوختگی جزئی ، بریدگی و خراش ها را بهبود بخشد و همچنین می تواند درد و سوزش گزش حشرات را تسکین دهد .

لطافت پوست نوزاد

۳- پوست خشک را مرطوب کرده و خارش را کاهش می دهد

شیر مادر حاوی اسید پالمیتیک یک اسید چرب اشباع شده و یک مرطوب کننده عالی است و همچنین حاوی اسید چرب امگا به نام اولئیک اسید است که در بافت بدن انسان نیز یافت می شود . اسید اولئیک پوست را مرطوب و بهبود می بخشد و با پیری زودرش مبارزه می کند .

یکی دیگر از ترکیبات شیر مادر اسید واسنیک است که از پوست محافظت و آن را تغذیه می کند . اسید لینولئیک یکی دیگر از ترکیبات شیر مادر است که مرطوب می کند، لکه ها را روشن کرده و التهاب را به حداقل می رساند و بنابراین، حمام شیر مادر می تواند پوست خشک را بهبود بخشد و خارش را در نوزادان کاهش دهد . استفاده از چند قطره شیر مادر نیز می تواند نوک پستان های خشک ، ترک خورده و گلو درد را در خود مادر نیز بهبود بخشد .

۴- بثورات پوستی و تحریک پوست را تسکین می دهد

آنتی بادی های موجود در شیر مادر می توانند یک بثورات پوشک را تسکین دهند . هفته ای یک یا دو بار برای کودک خود حمام شیر مهیا کنید تا پوست ملتهب آن آرام شود .

قرمزی پوست نوزاد

از چه مقدار شیر مادر باید استفاده کنید ؟

برای مؤثر بودن حمام شیر مادر، آب باید شیری رنگ به نظر برسد اما باید بتوانید کل بدن کودک را در زیر سطح آب ببینید و برای این کار ایده آل این است که از ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر شیر مادر استفاده کنید .

چگونه کودک خود را با شیر مادر حمام کنید :

دستور العمل حمام شیر مادر به آب گرم، ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر شیر مادر و وان حمام کودک نیاز دارد .

می توانید از شیر مادر تازه دوشیده شده یا شیر مادر جوشیده استفاده کنید و آب گرم را درون وان ریخته، شیر مادر را اضافه و مخلوط کنید تا آب حمام شیری رنگ به نظر برسد و سپس کودک تان را در وان قرار دهید و بگذارید گردن ، صورت و اندام خود را خیس کند و به آرامی بدون آب زدن او را نوازش کنید و از روغن نارگیل استفاده کنید تا رطوبت داخل آب حفظ شود .

نکته : حتی می توانید بلغور جو دوسر را هم به آب اضافه کنید تا بازده آن افزایش یابد !

حمام شیر برای نوزاد

آیا می توان از شیر فاسد شده استفاده کرد؟

بعضی اوقات مادران شیر اضافی پستان را می دوشند و آن را منجمد می کنند اما ممکن است تاریخ انقضا شیر بگذرد. تا زمانی که شیر بوی بد یا طعم آن بو ندهد ، می توانید کودک خود را با آن حمام کنید و از استفاده از شیر مادری که کپک زده و بوی تندی می دهد، خودداری کنید .

مادرانی که از سفت شدن سینه رنج می برند ، می توانند شیرشان را بدوشند و بعدا از آن برای حمام شیر مادر استفاده کنند .

آیا حمام شیر باید روزانه انجام شود؟

حمام کردن با شیر مادر به صورت روزانه ضروری نیست . حمام شیر هفته ای یکبار یا دو هفته یکبار کافی است و اگر کودک شما مشکل شدید پوستی و یا اگزما دارد ، دو بار در هفته او را با شیر مادر حمام کنید و بسته به بهبودی کودک می توانید تعداد دفعات حمام را کاهش دهید .

حمام شیر مادر می تواند بیماری های مختلف پوستی را که در نوزادان و کودکان نوپا تأثیر می گذارد درمان کند و مواد مغذی موجود در شیر مادر پوست نوزادان را تغذیه می کند و آن را آبرسانی کرده ، نرم و مرطوب نگه می دارد .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *