خراسان/ امسال در حالی روز جهانی ماما را به زحمت کشان این عرصه تبریک می گوییم که هنوز درگیر همه گیری کرونا هستیم و وظیفه ماماها در مراقبت  از مادران باردار و نوزادان آن ها بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کند. در ادامه مطلب به نکاتی برای تزریق واکسن مادران باردار اشاره می کنیم و قبل از هر توصیه ای بر این نکته تاکید می کنیم که حتما مادران باردار قبل از هر اقدامی با پزشک و مامای خود مشورت کنند.

دولت آمریکا در مجوز اضطراری که برای واکسن فایزر و مدرنا صادر کرده ، بارداری را به عنوان مانع برای تزریق واکسن ذکر نکرده است و انجمن متخصصان زنان و زایمان بر این نکته تاکید دارد  که  این گروه از زنان پیش از تزریق واکسن نیاز به مشاوره پزشکی دارند زیرا واکسن کرونا هنوز به طور دقیق روی زنان در دوران بارداری آزمایش نشده است. با این حال شواهد نشان می‌دهد که در برخی موارد زنان بدون این که از بارداری خود خبر داشته یا آن را اعلام کرده باشند، واکسن دریافت کرده و پزشکان از ایمنی و اثربخشی آن در بدن مادران  اطمینان و رضایت داشته‌اند. کارشناسان می‌گویند هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم این دو واکسن مجاز، به جنین آسیب می‌رساند.

 این تفکر خوش‌بینانه تا حدی ناشی از تجربه واکسن آنفلوآنزا و سیاه سرفه است که برای استفاده در بارداری تأیید شده و نوزادان و مادران آن‌ها را از ابتلا به این بیماری‌ها محافظت می‌کند. بهتر این است که  بدون ترس و نگرانی درباره بارداری و شیوه تزریق خود در بهترین زمان با پزشک و مامای خود مشورت کنید.