1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

نکته‌های نوروزی طب سنتی برای مادران باردار

نکته‌های نوروزی طب سنتی برای مادران باردار

نکته‌های نوروزی طب سنتی برای مادران باردار

یک سال دیگر هم گذشت و در این سال به لطف خدا توفیق حمل یک بار شیرین به شما داده شد. کودکی که سعی دارید به خوبی در شکم از او مراقبت کنید تا آماده ورود به این دنیا شود. در سالی که گذشت تلاش کردید خودتان را برای این موهبت الهی آماده کنید. و دلتان می خواهد در سال جدید بیشتر از گذشته برای سلامت معنوی خودتان و فرزندتان تلاش کنید. چندی قبل توصیه‌هایی برای سلامت معنوی شما پیشنهاد دادیم و قصد داریم در این فرصت که تحول طبیعت در پیش است، دقیق تر به این موضوع بپردازیم.
جهان بزرگ یعنی طبیعتی که در اطراف ماست، با شروع بهار انگار دوباره زنده می‌شود. از دل زمین سرد کم کم گیاهانی سرسبز جوانه می‌زند. جوانه‌ها برای ما یاد آور یک زندگی دوباره پس از سرمای زمستان هستند و امید بهار را دوباره به ارمغان می‌آورند. در طب ایرانی توجه به طبیعت بسیار توصیه شده و برای حفظ و بازگرداندن سلامتی الهام گرفتن از طبیعت هم در بعد جهانی و هم در بعد انسانی توصیه شده است.

خودتان را برای جوانه زدن آماده کنید

اگر می‌خواهید شما هم بهاری شوید دلتان را برای جوانه زدن آماده کنید. کدورت‌های کهنه را دور بریزید. دل خود را از کینه‌، حسادت، خشم، نفرت، دروغ و هر چه صفت ناپسند است پاک کنید و در عوض دلتان را با مهربانی، دوستی، راستی، بخشش و گذشت آبیاری کنید تا جوانه‌های خداگونه شدن در وجودتان کم کم بروید. برای شبیه شدن وجود خودتان به هر کدام ازصفات خدایی جداگانه وقت بگذارید و تمرکز کنید. اگر چه نیاز نیست برای شروع تا سال نو صبر کنید. از همین ساعت شروع کنید و سعی کنید در سال نو و پیش از به دنیا آمدن فرزند دلبندتان خودتان را برای مادرخوب بودن آماده کنید.

دیدار فامیل و دوستان را از دست ندهید

رسم خوبی که نوروز دارد را به بهانه بارداری و خستگی از دست ندهید. اگر چه ممکن است در بارداری سفر و مهمانی رفتن خیلی آسان نباشد اما به این بهانه برنامه تعطیلات بهاری را برهم نزنید. در همین شرایط سخت به دیدار فامیل و دوستان بروید و از آمدن آن ها به منزل‌تان استقبال کنید. بعضی فکر می‌کنند که در بارداری بهتر است از رفت و آمد با فامیل و دوستان خودداری کنند ولی صله رحم از ویژگی‌های خوب یک مومن است که نه تنها رشد معنوی شما را به همراه دارد بلکه عمر شما را هم طولانی می‌کند. رسول خدا (ص) فرموده‌اند: ” پاداش صله رحم سریعترین پاداشی است که به انسان می‌رسد.” امام علی (ع) هم سرازیر شدن نعمت و دور شدن گرفتاری از کسی که صله رحم می‌کند را بشارت داده‌اند.
جالب است بدانید در طب مدرن هم داشتن روابط اجتماعی خوب و دوستانه از عوامل مهمی است که در سلامت همه موثر شناخته شده و حتی برای پیشگیری از افسردگی مادران باردار در حین بارداری و پس از زایمان توصیه می‌شود.

هر غذایی را نخورید

اگر چه در بارداری رفتن به دید و بازدید سفارش شده اما یادتان باشد در مهمانی هر چه به شما تعارف شد نخورید. برای برداشتن خوراکی‌ها به چند نکته توجه کنید. اول اینکه تنها در منازلی که مطمئن هستید مال حرام راه نداشته خوراکی میل کنید. یادتان باشد که خوردن مال حرام می‌تواند سرنوشت آینده فرزندتان را تغییر دهد. پیامبراکرم(ص) می‌‏فرماید:« آن که گوشت و پوست و استخوانش از حرام روییده شود، آتش دوزخ برایش شایسته‌‏تر است»و همچنین خطاب به پدران فرموده است: «فرزندانتان را در رحم مادرانشان تربیت کنید» سوال شد چگونه؟ فرمودند: « با خوراندن غذای حلال ( به مادرش)». مادرى که غذاى حرام بخورد، جنینش دچار مسمومیت روحى می‌گردد. سعادت و شقاوت فرزند شما در آینده به خوراک شما در این دوران مربوط است. پس در این دوران توجه بیشتری به این قضیه داشته باشید. اگردر حلال بودن اموال صاحب خانه شک دارید از خوردن آجیل و میوه عید در منزل میزبان خودداری کنید. برای اینکه میزبان ناراحت نشود می‌توانید عذرهایی بیاورید مثل اینکه به خاطر ویار تمایلی به این خوراکی ندارید یا اینکه پزشکتان شما را از آن منع کرده است. بعضی فکر می‌کنند که اگر هوس خوراکی بکنند و آن را نخورند برای فرزندشان اتفاق بدی می‌افتد، چشمش چپ می‌شود و …. اما این از وسوسه‌های شیطان است. خودداری از خوردن حرام و حتی پرهیز از خوردن غذای حلالی که بیش از نیاز بدن باشد، نه تنها ضرری ندارد بلکه یکی از راه‌های رشد معنوی و تقویت اراده است که در هر دورانی بخصوص در این دوران موجب کمال شما و فرزندتان خواهد شد. پس نگران این قضیه نباشید. اما توجه همسر به نیاز و تمایلات خوراکی زن باردار و تهیه آن برای او که نشان دهنده محبت و علاقه بین همسران است نه تنها منعی ندارد بلکه توصیه می‌شود. اما جدای از حلال و حرام بودن خوراک پرهیز از درهم خوری و خوردن چند نوع میوه یا غذا به همه افراد بخصوص خانم‌های باردار توصیه می‌شود. این نوع خوردن باعث مخلوط شدن مواد غذایی با قابلیت‌های هضم متفاوت با هم شده و در نتیجه فاسد شدن ماده در بدن را به همراه دارد. یعنی نه تنها مواد مغذی بدن با این کار تامین نمی‌شود بلکه مواد زاید زیادی تولید می‌کند که بار اضافی بر بدن تحمیل می‌کنند. پس سعی کنید فاصله میان خوردن هر نوع میوه، چای و آجیل با همدیگر حداقل دو ساعت باشد.

طبیعت گردی را فراموش نکنید

دیدن زیبایی‌های طبیعت و تفکر در آن شما را از اضطراب و نگرانی دور کرده و نشاط و شادابی شما را بیشتر می‌کند. پس از تعطیلات عید استفاده کنید و دست کم هر روز نیم ساعت به پارک و فضاهای طبیعی نزدیک خود بروید و از طبیعت زیبای بهاری انرژی بگیرید. دقت داشته باشید که این کار را روزانه انجام دهید و اگر فرصت و توان نیم ساعت پیاده روی ندارید آن را در فاصله‌های کوتاه تر و مکرر در طول روز انجام دهید. رفتن به مکانهای زیارتی هم می تواند آرامش شما را بیشتر کند و در نهایت بر جنین شما اثرات خوبی داشته باشد.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *