فوت و فن/ پتوس طلایی که در زبان انگلیسی به آن پیچک شیطلان هم گفته می‌شود (!) گیاهی بسیار آسان گیر است که هر کسی، تاکید می‌کنم هر کسی، می‌تواند آن را پرورش دهد! پس چرا شما این کار را نکنید؟!
پتوس طلایی شرایط آب و هوایی متفاوت، شرایط خاک مختلف و انواع شرایط نوری را تحمل می‌کند و خم به ابرو نمی‌آورد، به همین دلیل گیاه خانگی عالی است به خصوص برای کسانی که تجربه‌ای در پرورش گل و گیاه ندارند. برگ‌های سبز و طلایی این گیاه برای زیبا کردن خانه‌تان ضروری است.

شرایط نگهداری
– نور
از آنجایی که این گیاه در واقع از جنگل‌های انبوه مالزی آمده است و عادت دارد در زیر درختان رشد کند، به نور فیلتر شده آدابته شده است. البته اگر نور خیلی کمی برایش فراهم کنید رشدش کند شده و رنگ طلایی برگ‌ها از دست خواهد رفت، با این حال نمی‌میرد. نور خیلی زیاد هم خوب نیست چرا که باعث پژمرده شدن گیاه و سوختگی نوک برگ‌ها می‌شود.
– آبیاری
خیلی مهم است که گیاه‌تان را بیش از اندازه نیازش آبیاری نکنید در غیر این صورت دچار پوسیدگی ریشه شده و خواهد مرد. برای آنکه مطمئن شوید چه وقت زمان آبیاری گیاه است خاک آن را امتحان کنید. به این منظور یک بند از انگشت‌تان را در خاک فرو کرده و رطوبت خاک را بسنجید. اگر خاک به نظر رطوبت خود را از دست داده بود، زمان آبیاری گیاه است. در کل بهتر است در تابستان‌ها هفته‌ای سه بار و در زمستان هفته‌ای دو بار گیاه را آبیاری کنید. تنها یک قسمت از خاک را آبیاری نکنید به جای آن بهتر است آب را روی تمام سطح خاک بریزید. همواره از گلدانی با سوراخ‌های زهکش باز و به اندازه کافی استفاده کنید. اگر گلدان سوراخ زهکش ندارد به کمک میخ یا دریل چند سوراخ در آن ایجاد کنید. همیشه بعد از آبیاری آب اضافه درون زیر گلدانی را خالی کنید.
– خاک
پتوس خاکی اندکی اسیدی را ترجیح می‌دهد، اما هر خاک گلدان استانداردی که زهکشی خوبی هم داشته باشد برای کاشت پتوس مناسب است.
– کود دهی
از کودهای معمول گیاهان خانگی برای کود دهی پتوس‌تان استفاده کنید. در فصل رشد کود دهی را ماهی یا سه هفته‌ای یک بار انجام دهید و در زمستان یا به کلی تغذیه گیاه را قطع کنید یا اگر فکر می‌کنید گیاه به تغذیه نیاز دارد فواصل کود دهی را خیلی بیشتر کنید، مثلا دو ماه یا سه ماهی یک بار.
– هرس
اگر دوست دارید بوته پتوس‌تان پرپشت‌تر باشد هر از گاهی گیاه را هرس کنید. بهتر است هرس را اواخر زمستان و قبل از شروع رشد جدید گیاه انجام دهید. می‌توانید شاخه‌های بریده پتوس‌تان را در آب بگذارید و وقتی ریشه دادند به عنوان گیاهی جدید بکارید.
بسته به اینکه می‌خواهید گیاه‌تان به صورت بوته‌ای رشد کند یا آویز، می‌توانید شاخه‌های گیاه را تربیت کنید. اگر می‌خواهید پتوس به صورت بوته‌ای رشد کند ساقه‌های آن را به محض رشد به طور مرتب هرس کنید. اما اگر می‌خواهید پتوس طلایی‌تان آویز شود شاخه‌های آن را به کمک نخ یا کاموا به سطوح مختلف خانه ببندید و یا از قیم استفاده کنید.

تکثیر
پتوس را می‌توان از طریق یک برگ و جوانه ساقه، جوانه‌های ریشه و قلمه ساقه تکثیر کرد.
برای تکثیر به روش اول قسمتی از ساقه به اندازه ۲ الی ۳ سانتی متر که دارای یک برگ باشد را ببرید و آن را درون آب بگذارید. قسمتی که جدا می‌کنید نباید خیلی جوان یا خیلی پیر باشد. بعد از مدتی این قسمت ریشه و ساقه جدید تولید خواهد کرد. سپس آن را درون خاک بکارید.
در تکثیر به روش دوم جوانه‌هایی که از ریشه رشد کرده اند را به همراه مقداری ساقه از گیاه جدا کرده و، در صورتی که ریشه نداشتند، در آب قرار دهید تا ریشه بزنند و سپس در خاک بکارید.
برای تکثیر به روش قلمه ساقه هم تنها کافی است ساقه‌ای از گیاه‌تان ببرید و آن را در آب ریشه دار کنید و بعد در خاک بکارید. اندازه این قلمه می‌تواند متفاوت باشد و بسته به سلیقه خودتان اندازه آن را تعیین کنید.

تعویض گلدان
برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. گلدانی دو سایز بزرگ‌‌تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. حتما دقت کنید که گلدانی که انتخاب کرده اید سوراخ‌های زهکش مناسبی داشته باشد و زیر گلدانی هم برای آن تهیه کنید و بعد از هر بار آبیاری آب اضافه درون زیر گلدانی را خالی کنید.