1403/02/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

هر آنچه که باید درباره مرده زایی بدانیم

هر آنچه که باید درباره مرده زایی بدانیم

هر آنچه که باید درباره مرده زایی بدانیم

مرده زایی چیست؟

مرده زایی به هرگونه سقط بارداری که بعد از ۲۰ هفته اتفاق می‌افتد می‌گویند. مرده زایی معمولاً زمانی توصیف می‌شود که نوزاد بدون هیچ نشانه‌ای از زندگی مانند تنفس، ضربان قلب یا حرکت به دنیا می‌آید. مرده زایی به اندازه از دست دادن جنین در اوایل بارداری رایج نیست اما شایع‌تر از آن چیزی می‌باشد که شما ممکن است تصور کنید. مرده زایی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد اما عوامل خاصی وجود دارد که می‌تواند فرد را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. این‌ها شامل شرایط و عوارض پزشکی در والدین مادرزادی، ناهنجاری‌ها/نقایص جنینی و مشکلات جفت می‌شود. با این حال اغلب در ۳۰٪ مواقع دلایل مرده زایی هرگز به طور کامل درک نمی‌شوند.

مرده زایی چه علائمی دارد؟

همه متوجه علائم مرده‌زایی نمی‌شوند و گاهی اوقات نوزادانی که مرگ جنین را تجربه کرده‌اند تنها با نظارت معمول توسط یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شناسایی می‌شوند مانند نظارت الکترونیکی جنین، سونوگرافی، یا قرائت‌های داپلر ضربان قلب جنین. بسته به سن حاملگی علائم ناراحتی یا مرگ جنین کاهش یا عدم وجود حرکات شناخته شده قبلی جنین است. برای بارداری‌های اولیه که هنوز حرکت جنین قابل درک نیست لکه بینی/ خونریزی یا گرفتگی شکمی و همچنین نشت مایعات آبکی از واژن نشانه‌های جدی احتمالی خطر قریب الوقوع از دست دادن بارداری و در نهایت مرده زایی است.

مرده زایی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بیشتر اوقات مرده زایی در حالی که جنین هنوز در رحم است تشخیص داده می‌شود. در شرایط دیگر ممکن است والدین تا پس از زایمان از مرده‌زایی خبر نداشته باشند. این کمتر از تشخیص قبل از زایمان یا در حین زایمان است اما این اتفاق می‌افتد. با این حال در بیشتر مواقع اگر بیمار در حین زایمان تحت نظارت الکترونیکی جنین قرار گیرد ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌دانند که نوزاد قبل از تولد در رحم مرده است.

پس از مرده زایی به چه درمان‌هایی نیاز داریم؟

اگر نوزادی در رحم فوت کرده باشد تیم پزشکی تمام تلاش خود را برای حمایت از بیمار در این دوران سخت انجام می‌دهد. سلامت روان والدین در این زمان از اهمیت بالایی برخوردار است و تیم مراقبت از این موضوع آگاه خواهند بود. اغلب والدین می‌خواهند بدانند که چرا نوزادشان در رحم مرده است. در حالی که همیشه پاسخی وجود ندارد اما از هر سه مرده‌زایی یکی علت مشخصی ندارد و بسیاری از والدین می‌خواهند علت بررسی شود و تیم مراقبت‌های پزشکی می‌توانند این کار را ترتیب دهند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *