1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان

هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان

والدین اکثرا دغدغه هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان خود را دارند اما لازم است بدانید که این هزینه‌ها وابسته به نوع پوسیدگی و حتی کلینیکی که جهت درمان به آن مراجعه می‌کنید، متفاوت است. اما با انجام مراقبت‌های لازم می‌توان تا میزان قابل توجهی از بروز مشکلات و پوسیدگی در دندان‌های کودکان پیشگیری کرد.

هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان در کودکان خصوصا دندان‌های شیری، امری شایع است که شامل خرابی یا از بین رفتن مینای دندان می‌شود. هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان به عوامل مختلفی وابسته است و ارتباط مستقیمی با نوع پوسیدگی دارد که حتما باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی و معاینه قرار گیرد.

لازم است بدانید که با مراقبت و رعایت کردن نکات بهداشت دهانی در کودکان می‌توان مشکلات دندان آن‌ها را به میزان زیادی کاهش داد. در این مطلب از بیا نی نی همراه ما باشید تا به بررسی بیشتر این مشکل شایع در کودکان و راه‌های پیشگیری از آن بپردازیم.

در این مطلب می‌خوانید:

  • علت پوسیدگی دندان در کودک چیست؟
  • کدام کودکان در معرض پوسیدگی دندان هستند؟
  • علائم پوسیدگی دندان در کودک چیست؟
  • چگونه پوسیدگی دندان در کودک تشخیص داده می‌شود؟
  • پوسیدگی دندان در کودک چگونه درمان می‌شود؟
  • هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان به چه عواملی وابسته است؟
  • چگونه می توان از پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری کرد؟

هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان

علت پوسیدگی دندان در کودک چیست؟

پوسیدگی دندان توسط باکتری‌ها و عوامل دیگر در دهان صورت می‌گیرد. این مسئله می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که غذاهای حاوی کربوهیدرات(قند و نشاسته) روی دندان‌ها باقی بماند. این مواد غذایی شامل شیر، نوشابه، کشمش، آب نبات، کیک، آب میوه، غلات و نان است.

باکتری‌هایی که به طور معمول در دهان زندگی می‌کنند، این مواد غذایی را تغییر داده و باعث ایجاد اسید می‌شوند. ترکیبی از باکتری‌ها، غذا، اسید و بزاق، ماده‌ای به نام پلاک را ایجاد می‌کند که به دندان می‌چسبد. با گذشت زمان‌ اسیدهای ساخته‌شده توسط باکتری‌ها، مینای دندان را می‌خورند و باعث ایجاد حفره می‌شوند.

کدام کودکان در معرض پوسیدگی دندان هستند؟

همه کودکان در دهان خود باکتری دارند. بنابراین تمامی کودکان در معرض پوسیدگی دندان هستند. اما موارد زیر ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را در فرزند شما افزایش دهد:

  • حجم بالای باکتری‌هایی که باعث ایجاد حفره می‌شوند
  • رژیم غذایی سرشار از قند و نشاسته
  • کمبود آب یا کمبود میزان فلوراید در دهان
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • جریان بزاق کمتر از حالت عادی

هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان

علائم پوسیدگی دندان در کودک چیست؟

در زیر علائم رایج پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان‌ها ذکر شده است. اما پوسیدگی ممکن است برای هر کودک کمی متفاوت باشد:

شکل‌گیری لکه‌های سفید روی دندان‌ها، این لکه‌ها به این معنی است که مینای دندان شروع به خراب شدن کرده است. این خرابی‌ها ممکن است منجر به حساسیت اولیه در دندان‌ها شوند.

یک حفره اولیه روی دندان ظاهر می شود که رنگ قهوه‌ای روشن دارد، سپس حفره عمیق‌تر شده و رنگ قهوه‌ای تیره‌ به سیاه تبدیل می‌شود.

علائم پوسیدگی و حفره دندان در کودکان مختلف متفاوت است و حفره‌ها همیشه علائمی بروز نمی‌دهند. گاهی اوقات کودکان تا زمانی که دندانپزشک پوسیدگی‌ها را پیدا نکند، متوجه آن نخواهد شد اما فرزند شما ممکن است این دو مورد را احساس کند:

گاهی اوقات کودکان تا زمانی که دندانپزشک پوسیدگی‌ها را پیدا نکند، متوجه آن نخواهد شد

  • درد در ناحیه اطراف دندان
  • حساسیت به غذاهای خاص مانند شیرینی و نوشیدنی‌های گرم یا سرد

چگونه پوسیدگی دندان در کودک تشخیص داده می‌شود؟

دندانپزشک کودک شما معمولاً می‌تواند پوسیدگی دندان را بر اساس موارد زیر تشخیص دهد:

  • سبک زندگی کودک شما
  • معاینه دهان کودک
  • اشعه ایکس دندان

هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان در کودک چگونه درمان می‌شود؟

درمان بستگی به علائم، سن، شدت بیماری و سلامت عمومی فرزند شما دارد. هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان هم به همین عوامل وابسته است.

در بیشتر موارد درمان مستلزم برداشتن قسمت پوسیده دندان و جایگزینی آن با یک پرکننده است. پرکننده‌ها موادی هستند که برای ترمیم آسیب‌های ناشی از پوسیدگی در دندان‌ها قرار می‌گیرند که انواع مختلف پر کردن وجود دارد:

ترمیم‌ مستقیم

در این نوع ترمیم نیاز به یک ‌بار معاینه وجود دارد تا یک پرکننده را مستقیماً در سوراخ قرار دهند. این پرکن‌ها ممکن است از نقره، پودرهای شیشه‌ای باکیفیت، اسیدهای اکریلیک یا رزین ساخته شده باشند که اغلب آن‌ها به رنگ دندان هستند.

ترمیم غیرمستقیم

در این نوع ترمیم نیاز به دو بار یا بیشتر معاینه وجود دارد. شامل روکش، تاج و پل هستند که از طلا، آلیاژهای فلز پایه، سرامیک یا کامپوزیت ساخته می‌شوند. بسیاری از این مواد می توانند شبیه به مینای دندان طبیعی باشند.

هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان به چه عواملی وابسته است؟

همان‌طور که اشاره شد، هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان به عوامل مختلفی از جمله نوع پوسیدگی دندان، سن کودک، کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید و شدت بیماری وابسته است.
بنابراین هرچقدر که به بهداشت دهان و دندان فرزند خود اهمیت دهید و در صورت مشاهده هرنوع پوسیدگی و خرابی به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید، قطعا روند درمان راحت‌تر و سریع‌تر و در نتیجه هزینه‌های ناشی از آن کمتر خواهد بود.

هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان

چگونه می توان از پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری کرد؟

با این مراحل ساده می توانید از پوسیدگی دندان در کودک خود جلوگیری کنید:

به محض ظاهر شدن اولین دندان‌ها، مسواک زدن را شروع کنید. دندان‌ها، زبان و لثه‌ها را دوبار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید یا اگر کودک خودش خواستار انجام این کار است، کاملا تحت نظارت شما باشد.

برای کودکان زیر ۳ سال فقط از مقدار کمی خمیردندان به اندازه یک دانه برنج استفاده کنید.

بعد از ۲ سالگی روزانه دندان‌های کودک خود را نخ دندان بکشید.

هرگز اجازه ندهید بزاق دهان خودتان با لوازم غذا یا پستانک کودکتان تماس داشته باشد.اطمینان حاصل کنید که کودک شما از رژیم غذایی متعادل استفاده می‌کند. میان‌وعده‌های چسبناک و سرشار از قند مانند چیپس، آب‌نبات، کلوچه و کیک را محدود کنید.

اگر کودک شما از بطری استفاده می‌کند، فقط در آن آب بریزید زیرا آب میوه یا شیر خشک حاوی قندهایی هستند که می‌توانند منجر به پوسیدگی دندان شوند.

هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان

با دندانپزشک کودک خود در مورد لزوم استفاده از مکمل فلوراید، سیلانت دندان و لاک فلوراید صحبت کنید.

هر ۶ ماه یک‌بار برای تمیز کردن و معاینات معمول کودک به دندانپزشکی مراجعه کنید و از آن‌جایی که دندان‌های شیری معمولاً در حدود ۶ ماهگی رشد می‌کنند، اولین ویزیت دندانپزشکی فرزند خود را اندکی پس از نمایان شدن اولین دندان او انجام دهید.

با رعایت موارد فوق، در کاهش هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان نقش موثری را ایفا خواهید کرد.

کلام آخر

پوسیدگی دندان کودکان مسئله‌ای کاملا شایع است و می‌تواند خطرناک باشد. از همین جهت بسیار مهم است که والدین این مسئله را جدی بگیرند و به موقع اقدام کنند تا علاوه بر جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌تر، هزینه درمان پوسیدگی دندان کودکان را هم تا حد زیادی کاهش دهند.

با مراجعه به کلینیک بیا نی نی می‌توانید از خدمات دندانپزشکان باتجربه برای کودک خود بهره‌مند شوید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *