مشاوره ۲۴/ سوال: سلام. من ۲۶ و اقامون ۳۴ سال هستن. من خیلی همسرمو دوست دارم زندگیمم دوست دارم ولی اقامون اصلا به خودش نظافتش به هیچ وجه نمیرسه یعنی بیشتر وقتا ازش حالم بهم میخوره گاهی وقتا که به خودش میرسه انقدر بوسش میکنم که تشویق بشه اما متاسفانه اصلا و یکسره مادرشوهرم میگه تو تمیز براش ببر لباساشو بشور بهش بگو مسواک بزنه تشویقش کن میگم خوب گوش نمیکنه چکار کنم میگه از وقتی داماد شده شلخته کثیف شده حالا من درحرفهای مادرشوهرم چی بهش بگم چی جوابی بگم و چکار کنم که شوهرمم تمیز باشه؟

مهدی وفانوش ( مشاور و رواندرمانگر دانشگاه علامه طباطبایی )
  با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز مادر شوهر شما جوری در مورد همسرتون صحبت می کنند که انگار بچه ای تحویل شما داده اند و این بچه هیچ مسئولیتی در مورد نظافت شخصی خودش نداره!!! از همه مهمتر چشم پوشی ایشان از وظیفه خودشان در کوتاهی های تربیتی می باشد که نمی توان آن را از نظر دور داشت. با این وجود اگر در مقابل رفتارهای خوب ایشون تشویق صورت میگیره در مقابل این رفتارهای نامناسب و عدم رعایت بهداشت با پیامد آن مواجه شوند و از بعضی امتیازات در زندگی زناشویی محروم بشوند. شاید این گونه تغییراتی در رعایت بهداشت ایشون حاصل بشود.

دلارام جمعیان ( روانشناس بالینی،دانشگاه علامه طباطبایی تهران)
با سلام خدمت شما دوست عزیز من متوجه احساستون به این مسئله شدم اما لازمه که دوتا نکته رو از هم جدا کرد، یکی اینکه الان مسئله عدم نظافت همسرتون هست که میتونه رو جنبه‌هایی از زندگی مشترکتون و ابعاد عاطفیتون اثربگذاره تا اینکه مسئله این باشه که مادرهمسرتون چی فکر میکنن و چی میگن، اگر بخواییم به بعد اول ریشه‌ای بپردازیم، عدم شکل گیری بینش در بخشی از هسته شخصیت همسرتون دیده میشه تا حدی که گویا از ایشون انگار کودکی ساخته که نیاز به مراقبت و تذکر دارند، بنابراین میتونه این ویژگی با یک سری از رفتارهای خاصِ دیگه در ابعاد دیگه‌ای از زندگی اجتماعی، شغلی و… ایشون تاثیر بگذاره با توضیحات شما، همسرتون نیاز به کمک تخصصی رواندرمانی دارند و این بررسی و داشتن انتظلر تغییر حتما میبایستی با خودشون جلو بره. بهتون پیشنهاد میکنم در قالب گفتگویی انعطاف پذیر به دور از برچسب عدم نظافت زدن به ایشون متقاعدشون کنید به روانشناس هردو مراجعه فرمایید تا روند تغییر این بعد شخصیتون رو شروع و کنترل کنند موفق باشید