1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

هموروئید در بارداری و راه های درمان آن

هموروئید در بارداری و راه های درمان آن

هموروئید در بارداری و راه های درمان آن

بارداری پر از لحظات زیبا و هیجان انگیز است و البته گاهی اوقات بیماری‌های ناخوشایند. شاید یکی از آن خانم‌های بارداری باشید که با بیماری‌هایی مانند تهوع بارداری یا هموروئید و تکرر ادرار در این دوران مواجهید. هموروئید دوران بارداری را همه زنان باردار تجربه نمی‌کنند اما بیماری شایع بارداری به حساب می‌آید. چه انتظارش را داشته باشید و چه نداشته باشید این وضعیت آزاردهنده است. اما خوشبختانه می‌توانید برای کاهش ناراحتی‌ها و کمک به کوتاه کردن طول دوره درمان کارهای زیادی انجام دهید.

هموروئید چیست؟

هموروئید در اصل رگ‌های رکتوم یا مقعد است. این رگ‌ها در راست روده کوچک ملتهب و متورم می‌شوند. دو نوع مختلف هموروئید وجود دارد.

  • هموروئید داخلی: داخل رکتوم بوده و اغلب بدون درد است اما ممکن است خونریزی کند. برخی افراد ممکن است احساس فشار و ناراحتی کنند اما بسیاری هیچ دردی تجربه نمی‌کنند.
  • هموروئید خارجی: توده‌های نرم در اطراف مقعد ایجاد شده و خونریزی‌های کوچکی زیر پوست بروز می‌کند. همچنین ممکن است پرولاپس هموروئید داخلی را نیز برخی افراد تجربه کنند. پرولاپس که به معنی انسداد عروق و بیرون زدن از مقعد است معمولا هنگام اجابت مزاج اتفاق می‌افتد. در برخی موارد اسفنکتر مقعد باعث ایجاد پرولاپس دائمی می‌شود.

 

همورویید در بارداری

علائم هموروئید چیست؟

در دوران بارداری بدن شما تغییرات زیادی می‌کند. گاهی اوقات این تغییرات طبیعی است و گاهی هم منجر به بیماری شده و نیاز به درمان دارد. اگر نسبت به بروز علائم ناآگاه هستید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. برخی علائم هموروئید عبارتند از: خارش یا سوزش، خونریزی بعد از مدفوع، احساس درد در کنار مقعد، برآمدگی اطراف مقعد، درد در حرکت مدفوع، احساس فشار و ناراحتی. اگر هرگونه خونریزی را تجربه کنید مهم است که با پزشکتان تماس بگیرید و در صورت لزوم درمان لازم را انجام دهید.

چرا بارداری باعث هموروئید می شود؟

در طول بارداری و بعد از آن زنان در معرض هموروئید قرار می‌گیرند. هموروئید در سه ماهه آخر بارداری و در ماه اول پس از تولد رایج است. عوامل خطر برای هموروئید شامل یبوست، سابقه هموروئید یا فیشر، تولد نوزاد بیش از ۳۸۰۰ گرم و فشار خون بالا بیش از ۲۰ دقیقه در طول زایمان است. در طول باردرای، حجم خون بیشتر است و وزن بیشتری بر رکتوم وارد می‌شود که به ایجاد هموروئید کمک می‌کند. حجم اضافی خون به این معنی است که اگر شما روی سطح سخت نشسته یا مدت زمان طولانی ایستاده باشید می‌تواند در شما همورئید ایجاد کند. بلند کردن جسم سنگین هم می‌تواند منجر به هموروئید شود.

هموروئید بارداری و افزایش حجم خون

افزایش حجم خون در طول بارداری باعث می‌شود رگ‌های شما نرم شوند زمانی که این رگ‌ها فشار بیشتری را در اثر رشد رحم تجربه کنند می‌تواند رگ‌های واریسی ایجاد کند که این به معنی رگ‌های متورم و غیرطبیعی است.

هموروئید و یبوست

در طول بارداری زمان زیادی را نگران سیستم گوارشی‌تان خواهید بود. از حالت تهوع و استفراغ تا یبوست حاد هضم کند در طول بارداری و نیاز به آب بیشتر به معنی آن است که یبوست زیاد اتفاق می‌افتد.
یبوست و حرکت مدفوع در روده شما را در معرض این بیماری قرار می‌دهد. اینکه مدام به بدنتان آبرسانی کنید و غذاهای پرفیبر و سبزی‌های تازه و برگ سبز مصرف کنید و مصرف نان را کم کنید می‌تواند به کاهش یبوست کمک کرده و در نتیجه خطر هموروئید حاد را کاهش دهد.

چطور از شر هموروئید خلاص شوید

درست است که هموروئید بیماری آزاردهنده‌ای است اما خبر خوب اینکه گزینه‌های درمانی زیادی برای این مشکل وجود دارد. گزینه‌های طبیعی شامل تغییرات رژیم غذایی و داروهایی برای درمان هموروئید است. البته اگر در دوره بارداری قرار دارید باید پیش از مصرف هر نوع دارویی باید با پزشک مشورت کنید.
مصرف غذاهای با فیبر بالا شامل سبزیهای تازه و میوه می‌تواند از یبوست جلوگیری کند. نوشیدن مقدار زیادی آب هم مهم است. مواد فرآوری شده مانند نان، غلات، کیک، بیسکوئیت، ماکارونی و … به دلیل فیبر پایین هضم بسیار سختی دارند. پخت و پز با روغن‌های سالم مانند روغن نارگیل و استفاده از روغن‌های سالم روی سالاد مانند روغن زیتون نیز می‌تواند روده شما را سالم نگهدارد.

درمان های خانگی هموروئید در بارداری

بعضی از داروهای طب سنتی مانند نمک، حمام گرم چند بار در روز و به مدت ۱۰ دقیقه، طب سوزنی برای افزایش گردش خون و … ایده‌های مناسبی برای درمان هموروئید در خانه به شما می‌روند. هرچند برای انجام همین کارها نیز باید با پزشکتان مشورت کنید.

درمان های پزشکی هموروئید در بارداری

گاهی تغییرات تغذیه ای و درمانهای طبیعی تسکین کافی برای چنین مشکلی به شمار نمی آیند. در این شرایط مهم است که با پزشک درباره گزینه‌های درمانی دیگر صحبت کنید، شیاف‌های مسکن و تزریق در ناحیه میتوانند جزو گزینه های درمانی توسط پزشک پیشنهاد شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *