1403/02/13

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

ویروس زگیل تناسلی چیست

ویروس زگیل تناسلی چیست

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که ویروس زگیل تناسلی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

سوال : ویروس زگیل تناسلی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

پاسخ : بیماری زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که عامل اصلی به وجود آورنده ی آن نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی می‌باشد. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست افراد و عمدتا در اثر ارتباطات جنسی منتقل می شود. شایع ترین روش انتقال آن هم از طریق تماس جنسی و پوست با پوست است. حتی لازم نیست، نزدیکی کامل صورت گرفته باشد تا ویروس منتقل شود. تماس سطحی نیز می تواند انتقال را ایجاد کند.

برای آگاهی بیشتر از ویروس زگیل تناسلی به سراغ دکتر لاله صادقی متخصص زنان رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر لاله صادقی یا دریافت نوبت از دکتر لاله صادقی کلیک کنید.

ویروس زگیل تناسلی

چگونه زگیل تناسلی را تشخیص دهیم؟

زگیل های تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. زگیل های تناسلی هم بر زنان و هم مردان تأثیر می گذارند، اما زنان نسبت به عوارض آسیب پذیرتر هستند. زگیل های تناسلی قابل درمان هستند، اما می توانند برگردند مگر اینکه عفونت زمینه ای نیز درمان شود. یکی از مهمترین گام ها در درمان این بیماری و جلوگیری از شکل گیری سرطان در زنان، تشخیص به موقع این بیماری می باشد. گاهی اوقات افراد به دلیل عدم آگاهی ممکن است این عارضه را در زمان درست تشخیص ندهند و به عوارض جبران ناپذیری دچار شوند.

زگیل های تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی ضوائد اضافی نرمی هستند که در دستگاه تناسلی ظاهر می شوند. آنها در واقع یک عفونت مقاربتی(STI) ناشی از برخی گونه های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هستند. زگیل های تناسلی می توانند باعث ایجاد درد، ناراحتی و خارش نیز شوند. HPV شایع ترین نوع STI ها است. مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند و در برابر عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی آسیب پذیر هستند. عفونت HPV به ویژه برای خانم ها خطرناک است زیرا برخی از انواع HPV می تواند باعث سرطان دهانه رحم و گردن رحم شوند. درمان در مدیریت این عفونت مهم است.

 

ویروس زگیل تناسلی

چه عواملی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود؟

در بیشتر موارد زگیل تناسلی در اثر HPV ایجاد می شود. ۳۰ تا ۴۰ نوع HPV وجود دارد که به طور خاص بر دستگاه تناسلی تأثیر می گذارد، اما فقط تعداد کمی از این انواع باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. ویروس HPV اغلب از طریق تماس پوستی منتقل می شود، به همین دلیل یک STI محسوب می شود. در حقیقت، HPV آنقدر شایع است که مرکز قابل اعتماد و کنترل پیشگیری از بیماری ها(CDC) منبع قابل اعتماد می گوید که اکثر افراد فعال جنسی در برخی نقاط بدن به آن مبتلا می شوند. با این حال، ویروس همیشه به عوارضی مانند زگیل تناسلی منجر نمی شود. در حقیقت، در بیشتر موارد، ویروس خودبخود از بین می رود بدون اینکه باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی شود. زگیل های تناسلی معمولاً در اثر  انواعی از HPV ایجاد می شوند که با انواعی که باعث ایجاد زگیل روی دستان یا سایر قسمت های بدن می شوند، متفاوت هستند. زگیل نمی تواند از دست کسی به دستگاه تناسلی سرایت کند و بالعکس.

آیا امکان پیشگیری از بروز زگیل تناسلی وجود دارد؟

محدود کردن تعداد شرکای جنسی و واکسینه شدن، از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری می‌کنند. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی ایده خوبی است، اما لزوما از شما در برابر زگیل تناسلی محافظت نمی‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) واکسیناسیون روتین HPV را برای دختران و پسران ۱۱ و ۱۲ ساله توصیه می‌کند، اگرچه می‌توان آن را در سن ۹ سالگی نیز تزریق کرد. در واقع برای دختران و پسران ایده‌آل است که واکسن را قبل از شروع تماس جنسی دریافت کنند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از واکسن گارداسیل ۹ (Gardasil 9) را برای مردان و زنان ۹ تا ۴۵ ساله تأیید کرده است. اگر رنج سنی شما ۲۷ تا ۴۵ سال است، با پزشک خود صحبت کنید. اینکه آیا او توصیه می‌کند که واکسن HPV را دریافت کنید یا خیر.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *