مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت ورزش‌و‌جوانان گفته که بیش از ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج داریم؛ چرا ازدواج مهم است؟
  تعداد جوانان مجرد در کشورمان، روزبه روز در حال افزایش است و شاید برای بعضی از آن‌ها این سوال پیش بیاید که آیا اصلا ازدواج مهم است؟ در این بین و به تازگی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر لزوم ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج، گفته است: «در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج داریم»(منبع‌خبر: بیا نی نی). در ادامه نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.
    ازدواج یعنی تکمیل پازل زندگی
افراد دم‌بخت قبل از شروع زندگی‌مشترک باید بدانند ازدواج ادامه روابط سطحی بعضی دختر و پسرها نیست، ادامه روزهای مجردی نیست، ازدواج سه روز آشنایی و سی سال تحمل نیست، ازدواج وعده تا آخر عمر خوشبختت می کنم نیست و ازدواج درمان نواقص شخصیتی و بیماری‌های روحی و روانی یکی از دو طرف نیست. در اصل ازدواج شناخت متقابل‌داشتن، آگاهی و انعطاف متقابل‌داشتن و هنر عشق ورزیدن است. ازدواج تعهدی است رسمی برای پذیرش و درک‌متقابل به منظور تشکیل زندگی‌خانوادگی تا زوج در سایه آن در مسیر معین و شناخته شده‌ای از زندگی به سمت موفقیت قرار گیرند. این تعهد با رضایت زوج‌ها و بر مبنای آزادی کامل دو طرف شکل می‌گیرد. ازدواج یعنی برداشتن باری که برای آن به نیروی دوستی همراه و مورد اعتماد نیاز است یعنی همبستگی، یعنی تکمیل پازل نیمه کاره‌ای که فقط با حضور یک همراه و همسر کامل می‌شود.
    رشد فکری، روان‌شناختی و اجتماعی در زندگی‌مشترک
ازدواج مزایای روان‌شناسانه زیاد و مبنای مشخصی دارد. زندگی‌مشترک می‌تواند به رشد فکری، روان‌شناختی، اجتماعی، شغلی و ارتباطی بینجامد. یکی از دلایل انتخاب نادرست همسر و بروز طلاق و گلایه و شکایت‌های نسل جوان امروز، بی‌اطلاعی از هدف واقعی ازدواج است. زمانی که جایگاه والدین در خانواده به درستی تعریف نشده و روابط عاطفی اعضای خانواده سطحی است، جوانان به دنبال کسی می‌گردند که با او رابطه عاطفی برقرار کنند و این روابط با همین شیوه ادامه پیدا می‌کند و به ازدواج منجر می‌شود. در زمینه هدف‌گذاری برای ازدواج خانواده‌ها از آموزش کافی برخوردار نیستند چون خانواده که رکن اصلی در ازدواج جوانان است، بیشتر به معیارهای ظاهری توجه دارد و به اشتراک باورها، شباهت نظام ارزشی و … توجهی نمی‌کند. همین مسئله باعث شده دوام ازدواج ها بسیار کم باشد چون جوانان با باورهای نادرستی وارد رابطه ازدواج شده‌اند و نداشتن آگاهی، سازگاری آنان را طی زندگی مشترک بسیار کاهش داده است.
   ازدواج راهی برای رسیدن به اهداف بزرگ است
ازدواج همانند قدرت، پول و موقعیت اجتماعی بالا، وسیله و راهی برای رسیدن به هدف های بزرگ‌تر و مهم‌تر است. زن و مرد فقط برای تداوم نسل با هم ازدواج نمی‌کنند. آن‌ها برای برطرف کردن نیازهای عاطفی، احساسی، جنسی، مالی، حمایتی و … با هم وارد یک رابطه می‌شوند. به خاطر داشته باشیم با رفع نیازهاست که دوطرف به آرامش و تعادل خواهند رسید و در مسیر پویایی و تکامل قرار می گیرند.

نویسنده : بنفشه دولت آبادی| مشاور خانواده و روان درمانگر