در این مطلب به پرسش‌های حقوقی مخاطبان عزیز که با پیامک یا تلفن ثبت شده باشد پاسخ داده می‌شود.

مهریه باید چه مشخصاتی داشته باشد آیا می‌توان هر مالی را به عنوان مهریه تعیین کرد؟همین طور امکان دارد که اعضای بدن شخص را به عنوان مهریه تعیین شود؟
اولین ویژگی مهریه قابل قبول مالیت داشتن آن است یعنی دارای ارزش اقتصادی و قابلیت داد و ستد داشته باشد، بنابراین یکی از دلایلی که قرار دادن مهریه‌هایی مانند اعضای بدن زوج، یک کیلو بال مگس و مواردی از این قبیل دارای اثر حقوقی نیست و قابل مطالبه نمی‌باشد، این است که به لحاظ عرفی دارای ارزش اقتصادی و قابل داد و ستد نیستند. به بیان دیگر خرید و فروش آن‌ها در عرف جامعه معمول و رایج نیست و کسی هم حاضر نیست بابت دریافت آن پول پرداخت کند؛ بنابراین حتی اگر بپذیریم که اعضای بدن انسان مالیت دارند، قابلیت داد و ستد ندارند همچنین با توجه به اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های مهریه قابل قبول این است که باید دارای نفع عقلانی و شرعی باشد،از این‌رو قرار دادن مهریه‌هایی از این قبیل که دارای منفعت عقلانی و شرعی نیستند، صحیح نیست. به بیان دیگر مهریه باید به گونه‌ای باشد که عقلا جامعه و شرع و قانون آن را دارای منفعت بدانند.

پزشک زنان با تشخیص اشتباه باعث سقط جنین شده است چگونه می‌توانم این مسئله را ثابت و شکایتم را پیگیری کنم؟
این مسئله یکی از عناوین شکایت کیفری در خصوص قصورات پزشکی می‌باشد،در صورت طرح شکواییه تشخیص با متخصصین در همان حوزه خواهد بود که نظریه خود را جهت درج در پرونده برای بازپرس و قاضی پرونده ارسال می‌کنند تا بر اساس آن رای صادر شود.

من مادر فرزندی ۹ ماهه هستم که در یک شرکت حمل و نقل در بخش خصوصی کار می‌کنم کار فرما با استفاده از مرخصی ساعت شیردهی مخالفت کرده است لطفا راهنمایی کنید چطور این مسئله حل می‌شود.
مــــطابق قانـــون اداره کــــار می‌توان از طریق ثبت دادخواست در اداره کار این موضوع را پیگیری کرد.

نویسنده: زهرا شوشتری کارشناس حقوق