دختری ۱۹ ساله‌ام و به شدت پسر عمه‌ام را دوست دارم. حدود یک سال پیش قرار بود ازدواج کنیم اما با مخالفت عمه‌ام روبه‌رو شدیم و دلیل مخالفت اش این بود که من دختری حاضر جواب هستم. حالا حدود چند ماهی است پسر عمه‌ام به من زنگ می‌زند و درباره ازدواج حرف می‌زنیم. البته او در این مدت عاشق دختر دیگری شد و قرار بود ازدواج کنند اما آن دختر با پسر دیگری ازدواج کرد و پسرعمه‌ام شکست عشقی سختی خورد. با این شرایط، زن او بشوم؟

پاسخ مشاور

با سلام خدمت شما مخاطب گرامی و آرزوی گرفتن بهترین تصمیم برای آینده زندگی‌تان. در پیامک خود ابراز نگرانی و تردید داشتید درباره این‌که آیا درخواست ازدواج پسر عمه خود را بپذیرید یا خیر؟ این‌که او دلباخته دختری بوده و به یکدیگر نرسیدند و نیز مخالفت عمه تان با شما تا یک سال پیش را به عنوان مهم‌ترین دلایل نگرانی و تردید خود بیان کرده اید که در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم و چند توصیه به شما داریم.

از منطقی بودن علاقه اش مطمئن شوید

از آن جا که گفته اید ۱۹ ساله هستید، به احتمال زیاد پسر عمه شما هم سن زیادی ندارد و این دلباختگی و علاقه او به دختر خانم قبلی جزو عشق‌های زود گذر دوران نوجوانی بوده و شما باید اطمینان حاصل کنید که علاقه اش به شما از روی هوس و بی معیار نباشد.

از قطع ارتباط پسر عمه‌تان با آن دختر مطمئن شوید

از آن‌جا که دختر مورد علاقه پسر عمه‌تان ازدواج کرده، حتما او و پسر عمه شما روابط خود را اخلاقا و به لحاظ تعهد به زندگی مشترک قطع کرده‌اند اما باز هم لازم است از طریق عمه یا پسر عمه‌تان از این موضوع مطمئن شوید زیرا می تواند آینده زندگی مشترک تان و پایداری اش را با تهدید جدی مواجه کند. به هیچ وجه احساسی تصمیم نگیرید تکلیف‌تان را با خودتان مشخص و انتظارات و معیارهای تان برای ازدواج را فهرست کنید و نظر خانواده‌تان را هم در این موارد جویا شوید و فهرست خود را با توجه به نظرات والدین‌تان ارزش گذاری و اولویت‌بندی کنید.

در ضمن توصیه می‌شود که عجله نکنید و پسرعمه خود را همچون دیگر خواستگارهایتان در کفه معیارها و اولویت‌های شرایط ازدواج خود بسنجید و صرف آشنا و فامیل بودن، با نبود هماهنگی و نداشتن ملاک‌های لازم او برای ازدواج، احساسی برخورد نکنید. ادامه این ارتباط‌تان آسیب‌زا خواهد بود در صورت بررسی ملاک‌های مطرح شده و موافقت بزرگ ترها با این ازدواج، حتما در جلسات مشاوره پیش از ازدواج از همکاران روان شناس در این حوزه کمک بگیرید.

همواره این نکته را به یاد داشته باشید که درگیری عاطفی و علاقه قبل از ازدواج، تصمیم‌گیری عاقلانه شما درباره فرد مد نظر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به لحاظ روان شناختی تمایل به فردی، موجب حذف فاکتورهای معیوب او و برعکس تمایل نداشتن به فرد، موجب پر رنگ شدن عیوب شخص می‌شود. نویسنده : صدیقه معدنی | کارشناس ارشد مشاوره خانواده