پسری ۱۴ ساله دارم که علاقه زیادی به تماشای فیلم‌های ترسناک و خشن دارد و فقط از این نوع فیلم‌ها تماشا می‌کند. نگرانم بر  روحیه‌اش اثر بد بگذارد. چه کار کنم؟
 
پاسخ مشاور
والد گرامی، تماشای فیلم‌هایی با موضوعات یا رفتارهای خشن و ترسناک قطعا تاثیراتی بر ذهن و روان نوجوانان یعنی در سن و سال فرزند  شما دارد. بنابراین نگرانی شما به جاست و باید برای مدیریت این مسئله، هرچه زودتر دست به کار شوید. در ادامه، چند نکته در همین باره مطرح خواهد شد.

   از تمایل به خشونت تا الگوپذیری و …
پسر شما ۱۴ ساله است و در دوره نوجوانی به سر می‌برد. درباره تاثیرات تماشای فیلم‌های خشن و ترسناک در دوره سنی پسر شما، می‌توان به ایجاد تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی، بالا رفتن میزان تمایل جسمی و ذهنی به خشونت، الگوپذیری و تمایل به تقلید چنین رفتارهایی در زندگی روزمره و انجام رفتارهایی پرخاشگرانه در بین همسالان و خانواده، ناتوانی در ایجاد مرز بین واقعیت و تخیل و در نتیجه تصور بروز چنین اتفاقاتی در زندگی واقعی اشاره کرد. بنابراین بهتر است که به این موضوع اهمیت دهید، بی‌توجه از کنار آن نگذرید و برای پیشگیری و حتی کم کردن تاثیرات آن رفتارهایی را انجام دهید که در ادامه بیان می‌شود.
   معایب این فیلم‌ها را با فرزندتان بررسی کنید
در ابتدا با فرزندتان درباره تاثیرات مخرب تماشای چنین فیلم‌هایی بر ذهن و روان صحبت کنید و مسئله را برایش توضیح دهید. سعی کنید با یکدیگر، مزایا و معایب تماشای چنین فیلم‌هایی را تحلیل و بررسی کنید. بی‌توجهی بعضی والدین به محتوا و مدل این فیلم‌ها باعث شده تا آسیب‌های روانی زیاد و جبران‌ناپذیری در کمین فرزندان‌شان باشد.

   رده‌بندی سنی فیلم را جدی بگیرید
سعی کنید تا هنگام تماشای فیلم‌های ترسناک و خشن در کنار فرزندتان باشید و پس از پایان فیلم به نقد آن بپردازید. به فرزندتان توضیح دهید که ماجراهای این فیلم‌ها، صرفا خیالی  و  غیرواقعی هستند و میان آن ها و اتفاقات دنیای واقعی فاصله زیادی وجود دارد. در ضمن  هرچند که تمام فیلم‌های ترسناک و خشن توسط متخصصان در همه کشورهای جهان از نظر روان‌شناسی بررسی شده و محدوده سنی برای استفاده از آن در نظر گرفته شده اما خیلی کم پیش می‌آید که بچه‌ها به آن پایبند باشند. این جاست که اهمیت نظارت والدین و این‌که باید حداقل دغدغه‌ای در این حوزه داشته باشند، مشخص‌تر می‌شود.

   فیلم‌های خوب به او پیشنهاد بدهید
سعی کنید مدت تماشای فیلم های با محتوای نامناسب را محدود کنید و همچنین به فرزندتان فیلم‌های خوب با موضوعات آموزنده پیشنهاد دهید که با یکدیگر به تماشای آن بنشینید. همچنین فرزند نوجوان‌تان را به انجام فعالیت‌های جمعی مانند ورزش، کلاس‌های علمی و هنری و … تشویق و راهنمایی کنید تا اوقاتش را به خوبی سپری کند. نکته پایانی هم این که چیزی که ممکن است والدین درباره چنین فیلم‌هایی به آن دقت نکنند، محتوای جنسی و تصاویری است که با فرهنگ خانواده سازگار نیست و می‌تواند بچه‌ها را زودتر از سن مقرر با چنین مسائلی روبه‌رو کند. بنابراین باید کاملا آگاهانه در این مسیر قدم بردارید.
نویسنده : سیده‌زهرا جلیلی‌هاشمی| ‌ روان‌شناس