1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

پس از زایمان زیباترین احساس را در خود ایجاد کنید

پس از زایمان زیباترین احساس را در خود ایجاد کنید

پس از زایمان زیباترین احساس را در خود ایجاد کنید

شما یک نوزاد دارید و باید روی نحوه مراقبت و پرستاری از او تمرکز کنید اما این به این معنا نیست که در هفته های اول پس از زایمان از خود غافل شوید .

صاحب فرزند شدن و فرزند پروری می تواند سخت و البته سرگرم کننده، زیبا و لذت بخش باشد.  اما اجازه دهید تا صادق باشیم : تولد یک نوزاد زندگی را به شکل کامل وارونه می کند. شما شاهد تغییرات زیادی در زندگی خواهید بود و البته قبل از آنکه به طور کامل به خدمت نوزاد کوچولوی دیکتاتور خود دربیایید، ماههای خوب و لذت بخشی را تجربه می کنید.

برای اینکه چرا شما نمی توانید در هفته های گیج کننده اول، به خود اهمیت داده و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید، دلیلی وجود ندارد. از نظر بسیاری از مردم بین زیبا بودن ( یا حتی احساس زیبا داشتن) با دوران پس از زایمان رابطه ای وجود ندارد اما از نظر ما این زمانی است که برای آن باید تغییراتی بوجود بیاید.

الگوهای پس از زایمان به شما کمک می کند تا احساس رضایتمندی و آرامش داشته باشید و خود را برای مقابله با زندگی به همراه نوزاد آماده کنید

۱.     یک دست لباس مناسب کنار بگذارید: یک لباس راحت و آزاد که در آن احساس خوبی دارید را انتخاب کنید. مثلا یک استرج مشکی و بلوز جلو دگمه دار (برای دسترسی راحت تر به سینه ها در هنگام شیردهی) یا یک پیراهن راحت به همراه یک صندل صاف و بدون پاشنه. در اینصورت زمانیکه دوستان و خویشاوندان برای دیدن نوزاد به منزل شما می آیند، دیگر نگران وضعیت ظاهری خود نیستید. 

 

۲.     از پوست خود مراقبت کنید: حتما اصطلاح ((رژیم مراقبت از پوست)) را شنیده اید. این اصطلاح ممکن است برای شما خنده دار به نظر برسد اما بهتر است بدانید قبل از بستن کمربند کالسکه نوزاد و پیاده روی در پارک، پخش کردن کرم مرطوب کنند یا ضد آفتاب روی پوست صورت، بیشتر از ۱۰ ثانیه وقت شما را نمی گیرد و می تواند در پوست شما تغییر زیادی ایجاد کند. بویژه از آنجائیکه کم خوابی باعث خشکی پوست می شود استفاده از کرم به شادابی پوست کمک زیادی می کند.  

ممکن است در طول چند ماه اول نتوانید به طور کامل از وسایل آرایشی که قبلا به شکل دائمی از آنها استفاده می کردید، استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که پوست شما در این دوران نیز به تغذیه نیاز دارد. بنابراین از این دو گام در این ماهها پیروی کنید.: استفاده از یک پاک کننده ملایم و کرم مرطوب کنده که حاوی ضدآفتاب نیز است و استفاده از یک مرطوب کننده سبک قبل از خوابیدن در هنگام شب.

 

۳.     تهیه یک کیف دم دستی : یک کیف کوچک دستی تهیه کنید که بتوانید آن را هر جائی که اغلب نوزاد خود را غذا می دهید یا می خوابانید همراه خود ببرید. آن را از وسایلی که کمک می کند شما احساس موقر و رضایتمندی داشته باشید پر کنید. مثل آینه، شانه یا بورس، کش مو، دستمال مرطوب آرایشی، برق لب، شامپوی خشک ( اسپری های روغنی که موها را درخشنده کرده و کرک و وز آنها را برطرف می کند) و حتی کرم مخصوص چرب کردن نوک سینها. حتی می توانید وسایل موردنیاز نوزاد را نیز در آن قرار دهید. مثلا دستمال آروغ و پستانک. به این شکل شما به وسایل مورد نیاز خود دسترسی فوری پیدا می کنید.
 

 

۴.     از نوزاد خود عکس تهیه کنید: دوست دارید حس زیبای مادری را بهتر درک کنید؟ نیازی نیست که برای عکاسی از نوزاد آدم خیلی حرفه ای باشید. فقط کافی است چند تا عکس زیبا که نشان دهد شما در حال شیر دادن به نوزاد یا خواباندن او هستید تهیه کنید. این عکسها احساس فوق العاده با شکوهی را در شما ایجاد می کند.

 

۵.     آبرسانی کنید: بدن شما کار شگفت انگیزی انجام داده است، در حقیقت یک موجود و انسان را در خود پرورش داده است و به آب احتیاج دارد. مادر شیرده باید زیاد مایعات بنوشد اما حتی اگر از شیر خود استفاده نمی کنید نیز آب بدن خود را به اندازه کافی نگه دارید این کار برای بهبود یابی بهینه و آسایش مطلوب، بسیار مهم است. یک بطری آب مناسب تهیه کنید و هر جائیکه با نوزاد می روید آن را همراه خود داشته باشید.

 

 

۶.     کمک بخواهید : از همسر یا یکی از نزدیکان خود در انجام کارهایی مثل، شستن لباسها، ظرفها و نظافت منزل کمک بگیرید. برای بعضی از خانمها کمک خواستن و خواهش کردن از کسی برای انجام دادن کاری، ممکن است دشوار باشد اما پس از زایمان زمان آن فرا رسیده است تا با خیالی آسوده و بدون دغدغه و در آرامش کامل روی یک مبل راحتی بنشینید و همانطور که آبمیوه خود را می نوشید، نوزاد زیبای خود را تماشا کنید. شما باید روی نیازهای نوزاد و خودتان تمرکز کنید نه اینکه در فکر مسئولیتهای خانه داری یا کارهای دیگر باشید.

 

 

۷.     از خود قدردانی کنید: به خودتان سخت نگیرید. مهمترین کاری که شما در طول چند هفته یا ماه اول می توانید انجام دهید این است که یک روز را به خود اختصاص دهید و خود را از خواسته هایتان فارغ کنید. مخصوصا در خصوص ظاهر خود. انجام دادن چند کار کوچک که باعث ایجاد احساس خوب و اینکه خود را بیشتر دوست داشته ،هیچ مشکلی ندارد. اما خود را برای آنکه بتوانید ظاهرتان را به دوران قبل از بارداری برگردانید، تحت فشار قرار ندهید.  در حال حاضر یک عنصر جدیدی از شما وجود دارد. بنابراین به آن بیش از اندازه فکر کنید و از خود بخاطر اینکه یک مادر شده اید قدردانی کنید.

 

تحریریه بیا نی نی

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *