خراسان/ شیشه مربا، بطری آب‌میوه خانواده، ظرف خیارشور و ترشی؛ بعضی از این‌ها را طوری می‌سازند که انگار اصلا قرار نیست درشان باز شود. تا وقتی کسی توی خانه هست، خواهش می‌کنی یک نفر درشان را برایت باز کند اما وقتی تنهایی چی؟ بالاخره یک‌روز باید با این معضل مواجه شوی! تازه اصلا خیلی‌وقت‌ها زور زدن لازم نیست و با یک ترفند هوشمندانه، می‌توانی حریف همه درهای بازنشوی جهان شوی. توی یک ظرف، کمی آب گرم بریز. شیشه مدنظر را وارونه توی ظرف بگذار.

یک جفت دستکش بپوش، ۱۵ تا ۲۰ ثانیه بعد شیشه را بیرون بیاور و با یک حرکت درش را باز کن. حرارت دادن با سشوار به لبه‌های ظرف هم همین تأثیر را دارد و همان ملاحظه یعنی پوشیدن دستکش را باید رعایت کنی. همچنین یادت باشد از این ترفندها برای موادی که ظرف خنکی دارند و تازه از توی یخچال بیرون آمده‌اند، استفاده نکنی چون شیشه به‌دلیل تغییر ناگهانی دما می‌شکند. راه دیگر باز کردن در ظرف‌های شیشه‌ای، استفاده از چسب پهن است. یک تکه چسب کارتن را دور نصف در شیشه بچسبان و سر دیگر چسب را توی دستت نگه دار.

حالا قسمت آزاد چسب را بکش و اجی‌مجی لاترجی! گاهی باید یک شوک به ظرف وارد کنی تا به جداشدن درش رضایت بدهد. یک ظرف خالی بگذار روی کابینت، شیشه را وارونه و کمی زاویه‌دار نگه دار طوری که اگر در محاسباتت اشتباه کردی، محتویاتش توی ظرف بریزد  نه کف آشپزخانه. بعد با دست، یک ضربه به ته شیشه بزن. قرار نیست شیشه را بشکنی، خب؟ در سفت بطری‌ها را با یک کش پلاستیکی می‌توانی باز کنی. کش را چندبار دور در بپیچان و بعد بدون نیاز به زور، بازش کن.