حالا چی بخریم؟ این جزو سوالاتی است که شاید وقتی شما هم چشم‌تان به دیوارهای خالی منزل‌تان می‌افتد، آن را از خودتان پرسیده باشید. ماجرایی که به‌خصوص علاقه‌مندان به آثار دکوراتیو با آن بیشتر روبه‌رو هستند.

برای زیباتر کردن فضای اطراف‌تان و خلق منظره‌های چشم‌نواز در دفتر کار یا خانه، همیشه لوازم و وسایلی هستند که می‌شود سراغ‌شان رفت و فضا را به واسطه آن تغییر داد. در کنار مجسمه‌ها، آباژورها، دیوارکوب و خیلی از موارد دیگر، تابلوها جزو جذاب‌ترین مواردی‌اند که می‌شود حسابی با آن حال‌وهوای هر جایی را که می‌خواهید، تغییر دهید. اما این‌که چه تابلویی بخرید از آن مواردی است که اشتباه انتخاب آن می‌تواند نه‌تنها فضا را زیبا نکند، بلکه از جذابیت آن هم بکاهد. در ادامه کمک‌تان می‌کنیم در این زمینه انتخاب درست‌تری داشته باشید. می‌توان با خرید محصولات دکوری و تابلوهای خاص، بافت خاصی به فضای خانه بخشید از جمله می‌شود به تابلوهایی با متریال گوناگون اشاره کرد که هر‌کدام ویژگی خاص خود را دارند.

 اهمیت چیدمان و فضا  
 گاهی دیوارهای خالی این حس را در ما ایجاد می‌کنند که چیزی در طراحی خانه ناقص است، حسی مثل خواندن یک داستان ناتمام. اینجاست که یک انتخاب درست می‌تواند کمکی باشد برای پایان بخشیدن به این قصه و طرح.
در وهله اول برای انتخاب یک تابلو باید به فضا، چیدمان و استایلی که بقیه لوازم منزل‌تان دارد، توجه کنید و متناسب با آن دست به انتخاب بزنید. هر اثری که انتخاب می‌کنید، باید با لوازم اتاق از جمله مبلمان یا دکوراسیون مطابقت داشته باشد. اثری که انتخاب می‌کنید باید به شکلی باشد که آن را دوست داشته باشید. می‌توانید حداقل یک تابلوی بزرگ و چشمگیر بخرید که دوست دارید در چند سال آینده مقابل چشم‌تان باشد.
اگر هم به‌دنبال پوشش بخش‌های بیشتر دیوار بودید، می‌توانید ست‌های چندتایی یا حتی مجموعه‌ای از تابلوهای کوچک یا بسیار کوچک را هم در نظر بگیرید. چنین تابلوهایی برای دیوارهای کوتاه، گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شوند. با همه اینها بوم، فریم و قاب تابلو بهتر است مناسب استایل دکوراسیون انتخاب شود.
تطابق رنگ تابلو با دیوار هم از موارد دیگری است که توجه به آن را فراموش نکنید. اگر در مورد انتخاب رنگ تابلو شک دارید، رنگ‌های سیاه و سفید می‌تواند به کمک‌تان بیاید. سیاه و سفید با هر چیزی مطابقت دارد و در عین حال به ظرافت و زیبایی فضا می‌افزاید.
 چند در چند؟  
یکی دیگر از موارد پر اهمیت در انتخاب تابلوی مناسب اندازه آن است، موضوعی که به صورت جزئی‌تر می‌شود طبق یکی از مقاله‌های تخصصی در این حوزه به آن این‌طور نگاه کرد:
تابلوی بسیار بزرگ: طول این تابلوها یک متر یا بیشتر است. قبل از خرید تابلوی بسیار بزرگ حتما طول دیوار را اندازه‌گیری کنید تا مطمئن شوید تابلو روی آن، فضای مناسبی دارد. تابلوهای این‌چنینی به‌عنوان نقطه کانونی دیوار یا اتاق عمل می‌کنند.
تابلوی بزرگ: طول تابلوهای بزرگ معمولا بین ۸۰ سانتی‌متر تا یک متر است. چنین تابلویی هم می‌تواند به‌عنوان تزئین مرکزی دیوار باشد و هم برای ایجاد تعادل در کنار تابلوهای کوچک‌تر به کار رود. استفاده از یک یا دو تابلوی بزرگ برای یک اتاق استاندارد است.
تابلوی مدیوم یا متوسط: تابلوهایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، ۶۰ تا ۸۰ سانتی‌متر طول دارند. این تابلوها هم به تنهایی و هم در ترکیب با چند تابلوی دیگر می‌توانند دیوار اتاق شما را زیباتر کنند. هنگام نصب تابلوی متوسط، دقت کنید محل قرارگیری آن متقارن باشد.
تابلوی کوچک: تابلوهای کوچک را می‌توان بالای قفسه، روی دیواری که مبل جلوی آن قرار دارد و همچنین دیوارهای کوتاه نصب کرد. طول این تابلوها معمولا ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌متر است. می‌توانید چند تابلوی کوچک (۳ تا ۶ عدد) را روی دیوار کنار هم نصب کنید.
تابلوی بسیار کوچک: تابلوهایی که طول‌شان کمتر از ۴۵سانتی‌متر است در این دسته قرار می‌گیرند.
 اندازه این تابلوها معمولا به اندازه یک برگ کاغذ یا کوچک‌تر از آن است. گالری‌ها تابلوهای کوچک را به‌صورت کلکسیون‌های ۳ تا ۴ تایی می‌فروشند.
 چطور نصب کنیم؟  
شاید بگویید خب، حالا که تابلو را گرفتیم آن را کجا نصب کنیم؟ یکی از اساسی‌ترین اصول طراحی داخلی این است که هر فضایی به یک نقطه کانون یا المان طراحی نیاز دارد که به محض ورود توجه را به خود جلب کند. یک تابلو یا هر دکوری روی دیوار می‌تواند چنین کاری را انجام دهد. تصور کنید تابلویی که به آن علاقه دارید در فضای خانه و بالای شومینه یا در اتاق خواب بالای تخت قرار دارد. 
هنگام انتخاب تابلو به‌عنوان نقطه کانونی فضای مورد نظر، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، اندازه تابلو است. گاهی تابلو به قدری کوچک است که در مقابل بزرگی وسایلی مثل مبل اصلا به چشم نمی‌آید و بعضا هم به قدری بزرگ است که گویی کل فضای اتاق را اشغال کرده است. حتما هنگام خرید به اندازه دیواری که قرار است تابلو را روی آن نصب کنید و البته نکات ذکر شده، دقت کنید. البته با وجود تمام اینها سلیقه و علاقه خودتان را در کنار این اصول طراحی نادیده نگیرید. شاید شما دوست داشته باشید به روش دیگری دست به انتخاب یک تابلو بزنید.
فاطمه شهدوست، خبرنگار