1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چه عواملی احتمال بارداری دوقلو را افزایش می دهد؟

چه عواملی احتمال بارداری دوقلو را افزایش می دهد؟

چه عواملی احتمال بارداری دوقلو را افزایش می دهد؟

برخی از عوامل احتمالی که می توانند شانس بارداری دوقلو را افزایش دهند عبارتند از:

– روشهای درمان باروری در تکنیک های کمک باروری (ART) (1) مانند IVF ، ZIFT    ممکن است منجر به دوقلو شود.

– بعد از ۳۰ سالگی بدن زن FSH بیشتری (هورمون تحریک کننده فولیکول) تولید می کند که منجر به آزاد شدن بیش از یک تخمک از تخمدان می شود. این امر احتمال بارداری دوقلو را افزایش می دهد.

– اگر بیش از حد متوسط با BMI 30 یا بیشتر هستید احتمال باردار شدن دوقلوها افزایش می یابد.

بارداری دوقلو چه علائم اولیه ای دارد؟

– سطوح بالاتر hCG باعث تهوع شدید صبحگاهی در دو هفته اول بارداری می شود. در برخی موارد ممکن است دچار حالت تهوع شدید صبحگاهی شوید که به آن hyperemesis gravidarum نیز گفته می شود.

– بارداری دوقلو به خستگی، خواب آلودگی و بی حالی تبدیل می شود. از آنجا که شما باید دو نوزاد را پرورش دهید به خواب خوب و غذای کافی برای عملکرد صحیح بدن خود نیاز دارید.

– هنگامی که شما دو نوزاد را حمل می کنید اشتهای شما افزایش می یابد زیرا بدن شما به غذای بیشتری برای نوزادان در حال رشد نیاز دارد.

– شکم فردی که دوقلو باردار است بزرگ‌تر است زیرا برجستگی بزرگتر از حالت عادی است. رحم شما ممکن است بیشتر از مادران جنین مجرد منبسط شود زیرا باید دو نوزاد را در خود جای دهد.

– نوسانات خلقی به دلیل شدت بیشتر هورمون های تولید شده توسط بدن برای برآوردن نیازهای رشد نوزادان رایج می شود. این به راحتی از شش هفته قبل از بارداری قابل مشاهده است.

– بارداری با افزایش سطح hCG در خون یا ادرار تشخیص داده می شود. اگر میزان آن بیشتر از حد طبیعی باشد نشانه بارداری دوقلو است.

 

علائم و نشانه های بیشتر بارداری دوقلو:

–  پزشک به طور مرتب ارتفاع پایه را بررسی می کند که از بالای استخوان شرمگاهی به بالای رحم برده می شود. این نشان دهنده سن رشد جنین است. قد پایینی هفته هایی است که در دوران بارداری پیشرفت کرده اید. اگر اندازه گیری بیش از یک سانتی متر در هفته باشد ممکن است نشانه بارداری دوقلو باشد.

– در اواخر سه ماهه اول پزشکان ممکن است آزمایشی به نام شمارش ضربان قلب داپلر برای تشخیص ضربان قلب جنین انجام دهند. اگر دوقلو حمل می کنید می توانید صدای دو قلب را بشنوید. با این حال تیجه داپلر از دقت کمتری نسبت به سونوگرافی برخوردار است زیرا تشخیص ضربان قلب از دیگری دشوار است.

– در حاملگی دوقلو تنگی نفس به دلیل ضربه ای که دو نوزاد به دیافراگم وارد می کند که نشانه اولیه است. در صورت احساس ناراحتی باید با پزشک خود مشورت کنید.

– گرفتگی عضلات یکی از علائم اولیه بارداری دوقلو است زیرا رحم بیش از حد طبیعی بزرگ می شود.

– زایمان زودرس در دوران بارداری دوقلو شایع است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

– تکرر ادرار در دوران بارداری شایع است. اما در صورت حاملگی دوقلو به دلیل فشاری که رحم در حال رشد روی مثانه وارد می کند افزایش می یابد. با این حال مصرف مایعات را کاهش ندهید زیرا لازم است بدن خود را هیدراته نگه دارید. به غیر از اینها علائم و نشانه های بیشتری از بارداری دوقلو وجود دارد که بسیار شبیه به بارداری معمولی است.

– شما از بوی غذایی که باعث ایجاد حالت تهوع در شما می شود بیزارید.

– بارداری دوقلویی برای رشد سالم نوزادان به جریان خون بیشتری نیاز دارد. افزایش جریان خون باعث فشار بر رگها می شود که منجر به واریس عموماً روی پاها می شود. علاوه بر این یک ضربه مهم توسط نوزاد در رحم باعث فشرده شدن قسمت های لگن می شود که منجر به بزرگ شدن رگهای نزدیک واژن می شود.

– مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست و سوزش قلب نشانه اولیه است. از غذاهای تند و چرب پرهیز کنید و  بدن خود را هیدراته نگه دارید و وعده های غذایی کوچک اما مکرر بخورید تا احساس بهتری داشته باشید.

– بی خوابی یا کم خوابی چیزی است که ممکن است به دلیل کمردرد، گرفتگی، سوء هاضمه، حالت تهوع و خستگی تجربه کنید. بهترین روش برای خوابیدن در دوران بارداری با دوقلوها این است که به پهلو و بالشی بین پاها و زیر شکم خود داشته باشید.

– در هفته چهارم و پنجم بارداری دوقلو ممکن است سینه درد داشته باشید. این به دلیل تغییرات هورمونی است و در هفته ششم شفق های سینه و نوک سینه ها تیره تر و حساس تر می شوند. استفاده از سوتین های بارداری می تواند به کاهش درد کمک کند.

– بارداری دوقلو احتمال افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهد زیرا مادر به زمان بیشتری نیاز دارد تا با برنامه بعد از زایمان سازگار شود. برخلاف بارداری معمولی مادران باردار دوقلو خسته می شوند و مجبورند بیشتر تغذیه کنند. تکنیک های مدیتیشن و آرامش به همراه رژیم غذایی مناسب می تواند به شما در رهایی از افسردگی کمک کند.

 

منبع: www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *