1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چه عواملی در بارداری باعث بیش فعالی کودک می‌شود؟

چه عواملی در بارداری باعث بیش فعالی کودک می‌شود؟

چه عواملی در بارداری باعث بیش فعالی کودک می‌شود؟

کارشناسان معتقدند به غیر از استرس‌های دوران بارداری، زایمان طولانی، ژنتیک، عفونت‌های حاملگی و اتفاقاتی که از نظر جسمانی زمان تولد برای جنین رخ می‌دهد، مواد غذایی که مادر در این دوران مصرف می‌کند نقش مهمی در بیش فعالی کودک دارد. اما تغذیه چه نقشی در بروز بیش فعالی کودک دارد؟ زنان باردار دور چه مواد غذایی را باید خط قرمز بکشند؟

بیش فعالی چیست؟

بیش فعالی یا (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات در بین کودکان است. بیش‌فعالی به حالتی گفته می شود که در آن کودک بیش از اندازه فعال و پرجنب‌ و جوش است. تحرک زیاد این کودکان نه تنها خود آنها را بلکه اطرافیان ، همکلاس‌ها ، اولیای مدرسه را دچار مشکل می‌کند. مشکل در توجه، فعالیت بیش از اندازه و انجام عمل قبل از فکر کردن به آن (حرکات تکانشی) از نشانه های بیش فعالی در کودکان است. آمار نشان می حدود سه تا پنج درصد کودکان در سنین مدرسه به بیش فعالی مبتلا هستند. میزان شیوع در پسران بیشتر از دختران است.

بیش فعالی در کودکان

مصرف چه مواد غذایی در بارداری باعث بیش فعالی کودک می‌شود؟

تغذیه نادرست در دوران بارداری می تواند باعث بروز اختلال بیش فعالی در کودکان شود. محققان معتقدند احتمال به دنیا آمدن کودکی مبتلا به مشکلات رفتاری از مادرانی که در دوران بارداری چربی، قند و غذاهای فرآوری شده مصرف کرده‌اند، خیلی بیشتر است. در پژوهشی محققان به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی مادر در دوران بارداری قدرت اثرگذاری بر تغییرات اپی ژنتیک در مغز نوزاد را نیز داشته است. این نوع از تغییرات بر کد ژنتیکی تاثیرگذارند و باعث روشن و خاموش شد ژن ها در یک فرد می‌شوند. درباره ADHD، یک رژیم غذایی سرشار از قند و چربی باعث روشن شدن ژن IGF2 شده که به توسعه ADHD در مغز نوزاد منجر می‌شود. هرچه ژن IGF2 بیشتر بیان شده، نشانه‌های ADHD بین کودکان سنین ۷ تا ۱۳ سال نیز بالاتر می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌شود بانوان باردار غذاهای فرآوری شده و سرشار از قند و چربی مصرف نکنند تا از شکل‌گیری چنین تغییرات ژنتیکی در مغز نوزاد متولد نشده آنها پیشگیری شود.

  • از دستگاه‌های دیجیتال دور بمانید

بهتر است از تلفن های همراه و هر دستگاهی که اشعه و موج دارد دور باشد. همه اشکال دستگاه های دیجیتال در بسیاری از موارد تاثیر زیادی بر ابتلای جنین به ADHD می گذارند. درست است تلفن همراه حالا مهمترین وسیله زندگی ما هستند اما می توانید آنها را از خودتان دور نگه دارید. مثلا مجبورنیستید همیشه آن را در دستتان بگیرید یا توی جیبتان بگذارید. تلفن همراه را در کیف هم می توان حمل کرد.

  • پروبیوتیک مصرف کنید

کارشناسان توصیه می‌کنند بهتر است در دوران بارداری به پروبیوتیک ها توجه بیشتری نشان بدهید. چون اضافه کردن پروبیوتیک به رژیم غذایی به رشد و نمو جنین کمک می‌کند. مصرف پروبیوتیک های مناسب مانع پیشرفت ADHD در نوزادان می‌شود، همچنین خطر ابتلا به بیماری هایی مثل اوتیسم، اختلالات دوقطبی، اختلالات خلقی و حتی اسکیزوفرنی را نیز کم می کند.

مصرف پروبیوتیک در بارداری
  •  آب تصفیه شده بنوشید

حواستان به آبی که می‌نوشید، باشد.آب‌های غیر تصفیه شده مواد شیمیایی و سایر مواد غیر بهداشتی دارند که می‌توانند به رشد جنین آسیب بزنند. در دوران بارداری به هیچ وجه از برکه یا رودخانه یا چشمه آب ننوشید. اگر آب منطقه‌ای که در آن زندگی می کنید خوب نیست، آب معدنی بنوشید و یا از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده کنید.

  • ماهی جیوه دار نخورید

محققان معتقدند جیوه موجود در بعضی ماهی ها باعث بروز این اختلال می‌شود. تحقیقات پژوهشگران نشان داده کودکانی که مادرانشان در حین بارداری از ماهی تغذیه کرده‌اند و در موی سرشان کمتر از یک میکروگرم جیوه یافت شده، معمولا کمتر به بیش فعالی مبتلا شده‌اند. این در حالی است که کودکانی که در موی مادرانشان میزان جیوه بیشتری وجود دارد، بیشتر احتمال ابتلا به این عارضه رفتاری را دارند. پس بهتر است دور ماهی های کوسه‌ماهی، اره‌ماهی، شمشیر ماهی و ماهی هایی را که از مناطق آلوده صید می‌شوند، خط بکشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *