1403/02/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چکاپ سالانه مردان، انجام بده سلامت بمان

چکاپ سالانه مردان، انجام بده سلامت بمان

انجام معاینات و غربالگری‌های منظم برای مردان و زنان، اهمیت بسیار زیادی دارد. این معاینات می‌تواند به شما کمک کند سالم بمانید. در این مقاله با انواع چکاپ سالانه مردان آشنا می‌شوید.

چکاپ سالانه مردان

انجام معاینات و غربالگری‌های منظم برای مردان و زنان، اهمیت بسیار زیادی دارد. این معاینات می‌تواند به شما کمک کند سالم بمانید. در این مقاله با انواع چکاپ سالانه مردان آشنا می‌شوید.

تفاوت بین چکاپ و غربالگری

چکاپ‌های سالانه به پزشک کمک می‌کند علائم بیماری‌ها و شرایط جدی را در مراحل اولیه، یعنی زمانی که قابل درمان است، شناسایی کند.
خوب است بدانید که معاینات پزشکی و غربالگری، کاملا دو چیز متفاوت هستند.
چکاپ‌ها، ویزیت‌هایی برای ارزیابی سلامت شما هستند. پزشک بدن شما را معاینه می‌کند و درباره شرایط سلامتی‌تان اطلاعاتی به شما ارائه می‌دهد. او به شما کمک می‌کند علائمی را که دارید، داروهایی را که مصرف می‌کنید و عادات سبک زندگی‌تان مثل ورزش و غذا خوردن را مدیریت کنید.
غربالگری‌ها، آزمایش‌های پزشکی هستند که می‌توانند بیماری‌ها یا شرایط خاص سلامتی را قبل از بروز علائم پیدا کنند. غربالگری‌ها شامل اندازه‌گیری فشار خون، آزمایش خون و کولونوسکوپی است. پزشک می‌تواند برخی از انواع غربالگری را در مطب انجام دهد. سایر غربالگری‌ها فقط در کلینیک یا بیمارستان تخصصی انجام می‌شوند.

چکاپ سالانه مردان
چکاپ سالانه مردان، غربالگری‌ها و معاینات

معاینات و آزمایش‌های غربالگری‌های مردان و زمان انجام آن‌ها به سن، سلامت و عوامل خطر شخصی، بستگی دارد.
چکاپ سالانه مردان شامل این موارد است: 

در معاینه فیزیکی، پزشک بدن شما را معاینه و در مورد شرایط سلامتی‌تان با شما صحبت می‌کند.

۱- معاینه فیزیکی 

معاینات فیزیکی، شامل ملاقات منظم با پزشک برای بررسی سلامت عمومی شما هستند. در معاینه فیزیکی، پزشک بدن شما را معاینه و در مورد شرایط سلامتی‌تان با شما صحبت می‌کند. او آزمایشات غربالگری اولیه مثل اندازه‌گیری فشار خون را انجام می‌دهد. 

زمان معاینه فیزیکی کی است؟

با پزشکتان مشورت کنید تا ببینید هر چند وقت یک‌بار به معاینه فیزیکی نیاز دارید. دستورالعمل‌‌ها بسته به سن و سلامتی شما متفاوت است. به طور کلی، آقایان باید هر یک تا سه سال یک‌بار، معاینه فیزیکی داشته باشند.

چکاپ سالانه مردان
۲- غربالگری سرطان پروستات

این غربالگری، سرطان پروستات را قبل از بروز علائم آن تشخیص می‌دهد. دو راه برای غربالگری سرطان پروستات وجود دارد. 
در یک روش، پزشک با انگشت، راست‌روده شما را معاینه می‌کند تا متوجه تغییرات غده پروستات شود. آزمایش دیگر، آزمایش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات است که در آن نشانگر اندازه پروستات در خون شما اندازه‌گیری می‌شود. هر دو آزمایش تغییرات در غده پروستات را تشخیص می‌دهند، اما معنای این تغییرات را تفسیر نمی‌کنند. در صورت مثبت بودن نتایج، آزمایشات بیشتری باید انجام دهید.

زمان غربالگری سرطان پروستات کی است؟

از پزشکتان درباره زمان غربالگری سرطان پروستات، سئوال بپرسید. به طور کلی، غربالگری سرطان پروستات برای مردان بین ۵۵ تا ۶۹سال است. غربالگری برای مردان ۷۰سال و بالاتر توصیه نمی‌شود.

چکاپ سالانه مردان
۳- غربالگری بیماری های مقاربتی STD 

آزمایش‌های غربالگری بیماری‌های مقاربتی انجام می‌شوند تا متوجه شوید که آیا دچار عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی هستید، یا نه. 

زمان غربالگری بیماری های مقاربتی کی است؟

از پزشکتان درباره غربالگری‌های STD که ممکن است نیاز داشته باشید، سئوال بپرسید. نیاز به غربالگری به این موضوعات بستگی دارد که آیا شما عوامل خطری مثل داشتن شرکای جنسی متعدد، استفاده از داروهای داخل وریدی و داشتن رابطه جنسی با مردان دیگر را دارید یا نه. 
اگر عوامل خطر ندارید، نیازی به این غربالگری نیست. با این حال، پزشکان توصیه می‌کنند که مردان دارای عوامل خطر، بهتر است برای اچ آی وی و سیفلیس، اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. 

چکاپ سالانه مردان
۴- آزمایش کلسترول و فشار خون

آزمایش کلسترول، سطح کلسترول خون را اندازه‌گیری می‌کند و در پیش‌بینی خطر بیماری قلبی و سکته موثر است. بررسی فشار خون به پزشکان کمک می‌کند تا علاوه بر فشار خون، بسیاری از بیماری‌ها و شرایط را ارزیابی کنند.

بررسی فشار خون به پزشکان کمک می‌کند تا علاوه بر فشار خون، بسیاری از بیماری‌ها و شرایط را ارزیابی کنند.

اگر فشار خون بالا دارید، بررسی فشار خون هم میزان عملکرد درمان را ارزیابی می‌کند. این آزمایشات حیاتی هستند چون کلسترول بالا و فشار خون بالا معمولا هیچ علامتی ندارند، اما عوامل خطر برای حمله قلبی و سکته مغزی هستند.

زمان آزمایش کلسترول و فشار خون کی است؟ 

برخی پزشکان توصیه می‌کنند از سن ۲۰ سالگی، هر پنج سال یک‌بار یک آزمایش کامل کلسترول خون ناشتا انجام دهید. افراد دارای فشار خون طبیعی، بهتر است در هر مراجعه به پزشک، یا حداقل هر دو سال یک‌بار فشار خون را چک کنند. افرادی که فشار خون بالا دارند، باید چکاپ‌های مکرر و حداقل سالیانه انجام دهند.

چکاپ سالانه مردان
۵- تست دیابت

آزمایش دیابت، قند خون، یا سطح گلوکز شما را تجزیه و تحلیل می‌کند. سطح بالای گلوکز خون می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به دیابت، یا پیش‌دیابت باشد، آزمایش دیابت شامل گرفتن نمونه خون است.

زمان تست دیابت کی است؟

برخی از پزشکان توصیه می‌کنند پس از ۴۵سالگی، هر سه سال یک بار آزمایش دیابت انجام دهید. برخی دیگر از پزشکان معتقدند اگر علائم دیابت ندارید، نیازی به انجام این تست نیست. 

چکاپ سالانه مردان
۶- کولونوسکوپی

کولونوسکوپی به پزشکان اجازه می‌دهد تا پوشش روده بزرگ و راست‌روده را بررسی کنند. پزشک از کولونوسکوپ برای بررسی علائم سرطان کولون و رکتوم استفاده می‌کند. 

زمان کولونوسکوپی کی است؟

اکثر افراد از ۵۰سالگی باید هر ده سال یک‌بار کولونوسکوپی انجام دهند. سرطان روده بزرگ و رکتوم به کندی رشد می‌کند. اگر در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ و رکتوم هستید، ممکن است نیاز به کولونوسکوپی مکرر داشته باشید.

چکاپ سالانه مردان
۷- تست تراکم استخوان

تست تراکم استخوان، توده استخوان را اندازه‌گیری می‌کند. توده استخوانی، نشانه‌ای از استحکام استخوان و تنها آزمایش برای تشخیص پوکی استخوان است. بسیاری از مردم، پوکی استخوان را یک بیماری زنانه می‌دانند، اما از هر چهار مرد بالای ۵۰سال، یک نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی‌های متعدد می‌شود. 

تست تراکم استخوان، توده استخوان را اندازه‌گیری می‌کند. توده استخوانی، نشانه‌ای از استحکام استخوان و تنها آزمایش برای تشخیص پوکی استخوان است.

زمان تست تراکم استخوان کی است؟

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که مردان در ۷۰سالگی، آزمایش تراکم استخوان انجام دهند. اگر کمتر از ۷۰ سال دارید، اما مبتلا به آرتریت روماتوئید، سابقه خانوادگی پوکی استخوان، یا شکستگی‌های قبلی هستید، ممکن است نیاز به آزمایش تراکم استخوان داشته باشید. 
اگر سیگار می‌کشید، یا زیاد الکل مصرف می‌کنید، بهتر است این آزمایش را انجام دهید.

چکاپ سالانه مردان
۸- غربالگری شنوایی و بینایی

غربالگری شنوایی، مشخص می‌کند که چقدر صداهای مختلف را می‌شنوید. غربالگری بینایی، میزان دید نزدیک و دور، میدان دید و تشخیص رنگ‌ها را ارزیابی می‌کند. غربالگری بینایی می‌تواند مشکلات چشمی را قبل از بروز علائم پیدا کند. همچنین در تشخیص علائم بیماری‌ها مثل فشار خون بالا موثر است.

زمان غربالگری شنوایی و بینایی کی است؟

پزشکان، غربالگری معمول شنوایی، یا بینایی را برای افرادی که علائم کاهش شنوایی یا بینایی ندارند، توصیه نمی‌کنند. لازم است در ۴۰سالگی یک غربالگری بینایی اولیه انجام دهید. پزشک به شما اطلاع می‌دهد که هر چند وقت یک‌بار لازم است برای معاینه مراجعه کنید. 
اگر مشکلات شنوایی، یا بینایی جدید دارید، بدون در نظر گرفتن سن خود به پزشک مراجعه کنید.

چکاپ سالانه مردان
۹- چکاپ دندانپزشکی

چکاپ دندانپزشکی، شامل جرمگیری دندان‌ها، معاینه بهداشت دهان و دندان و عکس‌برداری با اشعه ایکس از دهان است. دندانپزشک می‌تواند سرطان دهان، بیماری لثه، عفونت‌های دهان مثل تبخال و سایر بیماری‌هایی را که می‌توانند به بقیه بدن شما سرایت کنند، تشخیص دهد.

زمان چکاپ دندانپزشکی کی است؟

شما باید یک تا دو بار در سال معاینات دندانپزشکی را انجام دهید. اگر بیماری‌های مزمن مثل دیابت دارید، دندانپزشک ممکن است معاینات مکرر را توصیه کند. 

چکاپ سالانه مردان
۱۰- غربالگری آنوریسم آئورت شکمی

غربالگری آنوریسم آئورت شکمی، برآمدگی‌های آئورت را تشخیص می‌دهد. آئورت، رگ خونی اصلی است که خون را از قلب به سایر اندام‌ها حمل می کند. غربالگری آنوریسم آئورت شکمی، یک معاینه سونوگرافی کوتاه از قسمتی از شکم شما است.

زمان آنوریسم آئورت شکمی کی است؟

مردهایی که سیگار می‌کشند، باید این غربالگری را بین سنین ۶۵ تا ۷۵سال انجام دهند.

خلاصه

چکاپ‌ها و غربالگری‌های سالانه، تضمینی برای سلامتی شما هستند. مردها باید هر سال، یا بر اساس آنچه پزشکشان توصیه می‌کند چکاپ‌هایی مثل معاینه فیزیکی، دندانپزشکی، تست تراکم استخوان، کولونوسکوپی و غربالگری بیماری‌های مقاربتی را انجام دهند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک بیا نی نی سر بزنید. 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *