1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه از واژن بعد از زایمان مراقبت کنیم؟

چگونه از واژن بعد از زایمان مراقبت کنیم؟

چگونه از واژن بعد از زایمان مراقبت کنیم؟

بیش از ۹ نفر از هر ۱۰ زن در اولین زایمان طبیعی خود دچار پارگی واژن می‌شوند. پارگی واژن بسیار رایج بوده و طبیعی است که سوالاتی در مورد معنای آن داشته باشید و اگر برای شما اتفاق افتاد چه کاری انجام دهید. اگر باردار هستید در اینجا نکاتی گفته شده که باید در مورد پارگی واژن بدانید. تمام پارگی‌های واژن پرینه را درگیر می‌کنند که ناحیه بین واژن و مقعد است. پزشکان آن‌ها را به چهار درجه طبقه‌ بندی می‌کنند:

 پارگی درجه یک:

پارگی‌های درجه یک کوچک‌ ترین پارگی‌ها هستند و فقط پوست اطراف بیرون واژن یا فقط داخل آن را درگیر می‌کنند. ممکن است برای اطمینان از بهبودی شما چند بخیه‌ زده شود اما بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که پارگی‌های درجه یک در عرض چند هفته خود به خود بهبود می‌یابند.

پارگی درجه دو:

پارگی‌های درجه دو عمیق‌تر هستند و عضلات واژن و کف لگن شما را درگیر می‌کنند. اگر پارگی درجه دو دارید از بخیه برای بستن پارگی استفاده می‌شود. این پارگی‌ها دردناک‌تر هستند و معمولاً چند هفته طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود یابند.

 پارگی درجه سوم:

پارگی‌های درجه سوم روی پوست و ماهیچه از واژن تا مقعد تاثیر می‌گذارد و ممکن است باعث آسیب به عضلات اسفنکتر مقعد شود. برای پارگی‌های درجه سوم به بخیه نیاز دارید و بهبودی چند هفته تا یک یا دو ماه طول می‌کشد.

پارگی درجه چهارم:

پارگی درجه چهارم شدیدترین نوع پارگی است. این پارگی‌ها از واژن و از طریق پرینه و اسفنکتر مقعد وارد راست روده می‌شوند. شما نیاز به بخیه دارید و درد ممکن است چند ماه طول بکشد.

چگونه از پارگی واژن مراقبت کنیم؟

همه درجات پارگی می‌توانند دردناک باشند اما شدت علائم و نحوه مراقبت از آسیب به نوع پارگی شما بستگی دارد. پارگی درجه اول و دوم حدود ۱-۲ هفته باعث درد یا ناراحتی می‌شود. برای پاک کردن ترشحات از یک بطری برای شستن آن ناحیه استفاده کنید. استفاده از پد‌های خنک‌ کننده برای کنترل درد مفید می‌باشد.

نتیجه‌گیری:

پارگی شدیدتر می‌تواند خطر عوارض طولانی مدت مانند اختلال عملکرد کف لگن، بی‌اختیاری و درد در رابطه جنسی را افزایش دهد. پارگی واژن شایع است اما مراقبت صحیح به بهبودی شما کمک می‌کند.

 

منبع:

www.solacewomenscare.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *