1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه بارداری دوقلو می‌تواند بر سلامت نوزادان تأثیر بگذارد؟

چگونه بارداری دوقلو می‌تواند بر سلامت نوزادان تأثیر بگذارد؟

چگونه بارداری دوقلو می‌تواند بر سلامت نوزادان تأثیر بگذارد؟

۱- زایمان زودرس: 

نوزادان تازه متولد شده قبل از هفته ۳۷ نیاز به نظارت دقیق دارند. این می‌تواند منجر به مشکلات مختلف سلامتی در کودک شود. آنها می‌توانند مشکلات روده‌ای و مشکلات تنفسی داشته باشند. علاوه بر این مشکلات بلند مدت ممکن است شامل تاخیر در رشد باشد که منجر به ناتوانی کودک در دستیابی به مراحل رشد و عملکرد ضعیف در مدرسه می‌شود.
 

۲- مشکلات رشد در جنین:

 بارداری دوقلو ممکن است با مشکلات رشد مانند کوچکتر شدن یک نوزاد از نوزاد دیگر همراه باشد. اگر چنین باشد به دوقلوها دوقلوهای ناسازگار گفته می‌شود. نرخ رشد جنین همچنین می‌تواند به ۳۰ تا ۳۲ هفته کاهش یابد زیرا تقاضای بیشتری برای مواد مغذی از سوی نوزادان وجود دارد و کنترل جفت برای رشد غیر ممکن می‌شود. به این IUGR یا محدودیت رشد داخل رحمی گفته می‌شود که منجر به وزن کم هنگام تولد می‌شود.

۳- عوارض وزن کم هنگام تولد:

 نوزادانی که با وزن کم متولد می‌شوند بیشتر در معرض مشکلات سلامتی مانند رتینوپاتی نارس و فشار خون بالا هستند.

۴- نقایص مادرزادی: 

بارداری دوقلو می‌تواند باعث ایجاد نقص هنگام تولد شود. ممکن است منجر به تغییر در عملکردهای بدن شود یا ممکن است شکل اعضای بدن را تغییر دهد. نوزادان چندقلو در مقایسه با نوزادان مجرد بیشتر با نقایص مادرزادی روبرو هستند.

۵- سندرم انتقال دوقلو به دوقلو:

 شرایطی است که در آن یک جفت از طریق تشکیل عروق خونی غیر طبیعی بین دو نوزاد تقسیم می‌شود. در این مدت یک نوزاد دارای جریان خون کافی می‌شود و دیگری را از بین می‌برد و زندگی آن نوزاد را در معرض خطر قرار می‌دهد. 

۶- مرگ نوزادان:

مرگ نوزادان در بارداری دوقلو با تولد زودرس همراه است و نوزادان در ۲۸ روز اول تولد می‌میرند

بارداری دوقلو چه عوارضی دارد؟

 شما ممکن است درد زایمان اولیه داشته باشید که ناشی از انقباضات رحمی است که باعث باز شدن زودهنگام دهانه رحم می‌شود.

– آهن به اتصال اکسیژن به خون کمک می‌کند. کمبود آهن و تقاضای زیاد خون و اکسیژن در بدن منجر به کم خونی می‌شود. پزشک معمولاً در چنین مواردی مکمل‌های آهن تجویز می‌کند.

– بیماری به نام پلی هیدرامنیوس به دلیل مایع آمنیوتیک اضافی موجود در رحم ایجاد می‌شود که منجر به درد شکم و مشکلات تنفسی می‌شود.

– دیابت بارداری در نتیجه افزایش اندازه دو جفت، افزایش سطح هورمونی در هر دو جفت و افزایش مقاومت به انسولین توسط جفت است. در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به مشکلات جدی در مادر و نوزاد شود. تغییر در برنامه‌های رژیم غذایی و نظارت دقیق بر سطح انسولین می‌تواند از این امر جلوگیری کند.

– جریان نامنظم صفرا باعث تجمع نمک‌های صفراوی اضافی در جریان خون می‌شود. داروهای مناسب و نظارت منظم به درمان موثر این بیماری کمک می‌کند. کاهش مصرف غذاهای چرب و الکل از این وضعیت جلوگیری می‌کند.

منبع: www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *