1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه با تغذیه مناسب خشکی پوست را کاهش دهیم؟

چگونه با تغذیه مناسب خشکی پوست را کاهش دهیم؟

چگونه با تغذیه مناسب خشکی پوست را کاهش دهیم؟

 هنگامی که کمبود مواد مغذی در بدن وجود دارد ممکن است از مشکلات یا شرایط مختلف سلامتی رنج ببرید که یکی از رایج‌ترین مسائل خشکی پوست است. آنچه در درون شما قرار می‌گیرد می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر نحوه رفتار و ظاهر پوست شما داشته باشد. بنابراین اگر با این عارضه پوستی دست و پنجه نرم می‌کنید می‌توانید سعی کنید از مواد غذایی خاصی در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا پوست خشک خود را تسکین دهید. در ادامه خوراکی‌هایی که خشکی پوست را بهبود می‌بخشند آورده شده‌اند:

 انار:

انار یکی از بهترین میوه‌ها برای پوست‌های خشک است زیرا آبرسانی به سلول‌های پوست را تأمین می‌کند و همچنین به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. انار سرشار از ویتامین A و C بوده و حاوی مقدار زیادی آب و سایر ویتأمین‌ها و مواد معدنی ضروری است. این میوه همچنین دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است که به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. نصف فنجان انار را در وعده‌های صبحانه روزانه خود بگنجانید یا انار را با روغن زیتون مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و با آب گرم بشویید.

تخم مرغ:

یکی از موثرترین مواد غذایی برای جلوگیری از خشکی پوست تخم مرغ است. تخم مرغ سرشار از ویتأمین‌های محلول در چربی است که برای حفظ یکپارچگی غشای سلول‌های پوست مفید است. تخم مرغ همچنین سرشار از ویتامین A، D و E، اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶، پروتئین، فولات و سایر مواد مغذی حیاتی بوده که برای پوست مفید است. زمانی که تخم مرغ می‌خورید هرگز زرده تخم مرغ را دور نریزید زیرا زرده حاوی حداکثر محتوای مغذی مورد نیاز پوست شما است. می‌توانید هر روز یک یا دو تخم مرغ برای صبحانه مصرف کنید یا آن‌ها را به صورت آب پز و نیمرو میل کنید. زرده تخم مرغ را مستقیماً به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بمالید و با آب ولرم بشویید.

سبزیجات سبز برگ:

این گونه سبزیجات شامل کلم، کلم بروکلی، اسفناج، کلم پیچ و غیره است. این نوع سبزیجات حاوی کلسیم، منیزیم، اسید فولیک، آهن، ویتامین A، B، C و K، فیبر غذایی و بسیاری از مواد مغذی ضروری از این قبیل هستند. وجود تمام این مواد مغذی به بهبود گردش خون، التیام خارش و خشکی پوست، تسکین پوست و همچنین دفع سموم از بدن کمک می‌کند. می‌توانید این سبزیجات را سرخ یا بخارپز کنید یا به هر شکلی که دوست دارید بپزید.

سیب زمینی شیرین:

اگر به دنبال سبزیجاتی برای درمان خشکی پوست خود هستید یکی از موثرترین گزینه‌های سبزیجات سیب زمینی شیرین است. سیب زمینی شیرین سرشار از فسفر، بیوتین، پتاسیم، مس، کاروتنوئید‌ها، ویتامین A، B1، B2، B3، B6 و همچنین مقدار مناسبی فیبر غذایی است. همه این مواد مغذی به این گیاه خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می‌دهند که نه تنها به تسکین پوست از درون کمک می‌کند بلکه به دفع سموم مضر از بدن نیز کمک خواهد کرد. شما می‌توانید یک سیب زمینی شیرین را به صورت آب پز، سرخ شده، کبابی و انواع دیگر میل کنید یا می‌توانید آن را رنده کرده و فشار دهید و با عسل مخلوط کنید تا یک ماسک صورت برای تسکین پوست خشک درست کنید.

 آجیل و خشکبار:

بادام هندی، گردو، بادام، پسته، فندق و انواع دیگر آجیل مملو از اسید‌های چرب ضروری مانند امگا ۳ و امگا ۶ همراه با سایر مواد مغذی حیاتی مانند کلسیم، پتاسیم، روی، آهن، مس، فسفر و منیزیم هستند. همه این مواد مغذی به آبرسانی، بهبود گردش خون و حفظ یکپارچگی سلول‌های پوست کمک می‌کنند. یک مشت آجیل مخلوط را در آب خیس کنید و میل کنید.

چای بابونه:

این چای حاوی کامازولن و آلفا بیزابولول است و به تسکین پوست خشک کمک می‌کند. همچنین سرشار از ویتامین A، آهن، منیزیم، کلسیم، سدیم و سایر مواد مغذی از این قبیل می‌باشد که خواص آنتی اکسیدانی به این چای ارائه می‌کند که به دفع سموم از بدن و عملکرد صحیح سلول‌های بدن کمک می‌کند. به جای چای یا قهوه معمولی یک فنجان چای بابونه گرم بنوشید. برای خوش طعم شدن چای می‌توانید عسل، لیمو یا زنجبیل اضافه کنید.

 خیار:

خیار حاوی مقادیر زیادی آب است که آن را به یکی از بهترین غذا‌ها برای مبارزه با خشکی پوست تبدیل می‌کند. خیار همچنین حاوی سیلیس است که بخش مهمی از ماهیچه‌ها، رباط‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌ها است. خیار همچنین سرشار از ویتامین A، C و K، پتاسیم، کلسیم، فولات و غیره بوده که آن را به غذایی‌ ایده‌آل برای پوست‌های خشک تبدیل می‌کند. خیار را به صورت خام و با اضافه کردن مقداری آب لیمو، نمک و فلفل بخورید.

 ماهی:

ماهی حاوی اسید‌های چرب ضروری است که به حذف سموم از سیستم، کاهش التهاب و همچنین قفل کردن رطوبت در بدن کمک می‌کند. ماهی همچنین منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است که به عملکرد صحیح سلول‌ها کمک و از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست محافظت می‌کند. ماهی را بخارپز کنید، تفت دهید، کبابی کنید یا سرخ کنید. آن‌ها را در سالاد، پاستا، غذای اصلی خود بگنجانید یا به عنوان پیش غذا میل کنید. همچنین مصرف کپسول روغن ماهی نیز گزینه خوبی است به خصوص برای افرادی که نمی‌توانند ماهی بخورند.

 

برای جلوگیری از خشکی پوست دیگر چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  • مقدار کافی آب بخورید
  • به طور منظم خوب بخوابید
  • تا حد امکان از استرس دوری کنید
  • از یک مرطوب‌کننده خوب برای تامین رطوبت پوست استفاده کنید. به جای مرطوب‌ کننده‌های مبتنی بر آب از مرطوب‌کننده‌های مبتنی بر کرم استفاده کنید

 

منبع:

parenting.firstcry.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *