1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟

چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟

برخی از خانم‌ها برای تسکین درد زایمان خود، زایمان اپیدورال را انتخاب می‌کنند. بسیاری از آن‌ها از آن کاملا هستند، در حالی که بخشی دیگر هیچ مزایایی از اپیدورال دریافت نمی‌کنند. این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهد: چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟

چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟

برخی از خانم‌ها برای تسکین درد زایمان خود، زایمان اپیدورال را انتخاب می‌کنند. بسیاری از آن‌ها از آن کاملا هستند، در حالی که بخشی دیگر هیچ مزایایی از اپیدورال دریافت نمی‌کنند. این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهد: چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟

اپیدورال چیست؟
اپیدورال، نوعی بی‌حسی است که برای تسکین درد هنگام زایمان استفاده می‌شود. در زایمان اپیدورال، داروی بی‌حسی در نزدیکی پایین ستون فقرات تزریق می‌شود. این روش با مسدود کردن تکانه‌های عصبی در قسمت پایین کمر عمل می‌کند، در نتیجه حس در نیمه پایینی بدن کاهش می‌یابد.
هدف اپیدورال تسکین درد است نه بی‌حسی کامل. در حالی که اپیدورال، شما را در طول تجربه زایمان راحت و کاملا هوشیار نگه می‌دارد، هنوز انقباضات را احساس می‌کنید. شما همچنان باید بتوانید زمانی که زمانش رسید، فشار بدهید.

چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟
انواع اپیدورال کدام است؟
اصطلاح اپیدورال نسبتا اصطلاح گسترده‌ای است. از نظر فنی، سه نوع اپیدورال وجود دارد که عبارتند از:

  • اپیدورال
  • تزریق نخاعی
  • اپیدورال ترکیبی اسپاینال-اپیدورال

۱- اپیدورال
داروی اپیدورال از طریق کاتتر به ناحیه ستون فقرات تزریق می‌شود. کاتتر در جای خود باقی می‌ماند تا در صورت نیاز داروی بیشتری در زمان بعدی تجویز شود.

۲- تزریق نخاعی
این تزریق که مستقیما در مایع نخاعی تجویز می‌شود، می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با اپیدورال استفاده شود. تزریق نخاعی فقط یک دوز است و سریع‌تر از بین می‌رود.

چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟
۳- ترکیبی اسپاینال-اپیدورال
این روش، ترکیبی از اپیدورال و تزریق نخاعی (اپیدورال و اسپاینال) است. به این دلیل که شامل دوز کمتری از دارو است، در نیمه پایینی بدن خود حس بیشتری دارید و آزادی بیشتری را برای حرکت و تغییر موقعیت برایتان ایجاد می‌کند.
بیمارستان‌ها و متخصصان بیهوشی اغلب در مورد انواع اپیدورال‌ها و همچنین ترکیب داروها و دوزهای مورد استفاده، متفاوت عمل می‌کنند. اگر علاقه‌مند به انجام زایمان اپیدورال هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید که پروتکل‌های خاص بیمارستان شما در مورد اپیدورال چیست. این کار باعث می‌شود مطمئن شوید که آیا این پروتکل‌ها برای شما مناسب هستند، یا نه.

یکی از رایج‌ترین ترس‌های مرتبط اپیدورال به اندازه سوزن مورد استفاده در آن مربوط می‌شود، اما مانند بسیاری از چیزهای مربوط به زایمان، این ترس هم کمی غلوآمیز است.

آیا اپیدورال درد دارد؟
آیا شما هم می‌خواهید بدانید که آیا اپیدورال درد دارد یا نه؟ پاسخ این پرسش هم مثل بسیاری از موارد مربوط به زایمان، بستگی به این دارد که از چه کسی سئوال بپرسید!
برخی از خانم‌ها از ناراحتی‌های مرتبط با اپیدورال حرف می‌زنند، در حالی که برخی دیگر از این روش کاملا راضی هستند. یکی از رایج‌ترین ترس‌های مرتبط اپیدورال به اندازه سوزن مورد استفاده در آن مربوط می‌شود، اما مانند بسیاری از چیزهای مربوط به زایمان، این ترس هم کمی غلوآمیز است.
اگر چه سوزن مورد استفاده برای اپیدورال کمی بزرگ است، اما فقط برای مدت بسیار کوتاهی یعنی فقط تا زمانی که کاتتر در جای خود قرار بگیرد، در جای خود باقی می‌ماند. قبل از قرار گرفتن سوزن در ناحیه مورد نظر، پزشک ناحیه را با یک بی‌حس‌کننده موضعی، بی‌حس می‌کند. اغلب خانم‌ها می‌گویند که برای حدود ۵ تا ۱۰ثانیه احساسی مثل نیشگون گرفتن یا سوزن‌سوزن شدن دارند و پس از آن فشار (نه درد) را احساس می‌کنند.

چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟
اپیدورال چقدر طول می‌کشد؟
معمولا حدود ۱۰ تا ۱۵دقیقه طول می‌کشد تا اپیدورال اثر کند.

مزایای اپیدورال چیست؟
هر مداخله پزشکی مزایا و معایبی دارد، بنابراین اگر به دنبال انجام اپیدورال در حین زایمان هستید، باید درباره آن بیشتر یاد بگیرید.
مزایای اپیدورال عبارتند از:

۱- تسکین درد
اگر به دنبال یک گزینه ایمن و موثر برای تسکین درد در حین زایمان هستید، اپیدورال یک انتخاب ایده‌آل است.

۲- احساس آگاهی نسبت به فرایند زایمان
اپیدورال به شما اجازه می‌دهد تا نسبت به فرایند زایمان آگاهی داشته باشید.
اپیدورال به تسکین درد شما هنگام زایمان (هم زایمان واژینال، هم زایمان سزارین) کمک می‌کند و در عین حال به شما امکان می‌دهد بیدار و هوشیار باشید.

اپیدورال به تسکین درد شما هنگام زایمان (هم زایمان واژینال، هم زایمان سزارین) کمک می‌کند و در عین حال به شما امکان می‌دهد بیدار و هوشیار باشید.

۳- استراحت لازم را برای شما فراهم می‌کند
برای برخی از زنان، به‌خصوص اگر اولین نوزاد آن‌ها باشد، زایمان ممکن است مدتی طول بکشد که باعث احساس خستگی زیاد می‌شود. اپیدورال، به شما این فرصت را می‌دهد تا قبل از اینکه زمان فشار دادن، استراحت کنید، دوباره تمرکز و انرژی خود را بازیابی کنید.

چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟
معایب اپیدورال چیست؟
این موارد را برای انجام زایمان اپیدورال در نظر بگیرید:

۱- حرکت محدود
اگرچه اپیدورال‌های راه رفتن باعث حرکت بیشتر و حس بیشتر هنگام زایمان می‌شوند، اکثر زنان پس از انجام اپیدورال قادر به راه رفتن نیستند. همچنین پس از دریافت اپیدورال باید به آی وی و مانیتور جنین متصل شوید که تحرک شما را بیشتر محدود می‌کند.

۲- زایمان کمی طولانی‌تر
طبق مطالعات صورت‌گرفته، در خانم‌هایی که اپیدورال را دریافت می‌کنند، در مقایسه با زنانی که اپیدورال دریافت نمی‌کنند، تقریبا دو ساعت تفاوت در طول مرحله دوم زایمان یعنی قسمت فشار دادن وجود دارد.

۳- بی‌حسی پس از زایمان
ممکن است چند ساعت طول بکشد تا اثرات اپیدورال به طور کامل از بین برود، بنابراین اگر می‌خواهید بعد از زایمان بلند شوید و راه بروید، ممکن است اپیدورال تصمیم درستی برای شما نباشد.

۴- کاتتر ادراری
داروهای مورد استفاده در اپیدورال، قسمت پایین بدن شما را بی‌حس می‌کند، اگر زایمان شما بیش از چند ساعت طول بکشد، ممکن است نیاز به قرار دادن کاتتر ادراری داشته باشید. کاتتر پس از اپیدورال، برداشته می‌شود، اما برخی از خانم‌ها چند ساعت پس از بیرون آمدن کاتتر هم احساس سوزش و ناراحتی دارند.

چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟
چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟
در این مقاله می‌آموزید که چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شوید؟

۱- درباره اپیدورال بیشتر تحقیق کنید
دانستن این موضوع که هنگام انجام زایمان اپیدورال چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، ترس شما را از روند انجام آن کاهش می‌دهد. همچنین لازم است با چگونگی نظارت بیشتر بر مادر و نوزاد، اطلاعات بیشتری کسب کنید. باید یاد بگیرید چگونه از موقعیت‌هایی که می‌تواند به زایمان اپیدورال کمک کند، استفاده کنید. مثلا لازم است نحوه کار با توپ زایمان را در کلاس‌های آموزش زایمان یاد بگیرید.

۲- واقع‌بین باشید
اپیدورال، صرفا دارویی نیست که برای همه خانم‌ها تسکین یکسان را فراهم کند. برخی از خانم‌ها گزارش می‌دهند که حتی در پاهایشان هم حسی ندارند، در حالی که برخی دیگر انقباضات زایمان را دارند، اما دردی احساس نمی‌کنند. اپیدورال و نحوه عملکرد آن تا حدودی بر اساس پاسخ بدن شما، داروهای مورد استفاده و تکنیک متخصص بیهوشی عمل می‌کند.

چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟
۳- سعی کنید آرام باشید
لازم است هنگام انجام زایمان اپیدورال، سعی کنید آرام باشید. اگر تنش یا ترس داشته باشید، این شرایط می‌تواند انجام اپیدورال را برای شما و متخصص بیهوشی دشوارتر سازد. دانستن روند اپیدورال و اینکه چه کسی می‌تواند هنگام انجام اپیدورال کنار شما بماند، می‌تواند در میزان آرامش شما نقش داشته باشد.

۴- شرایط و سیاست‌های بیمارستان را بشناسید
هر بیمارستان در مورد اینکه چه زمانی می‌توانید زایمان اپیدورال داشته باشید، سیاست متفاوتی دارد. همچنین اقداماتی که باید قبل از اپیدورال انجام شود مثل آزمایش خون و آنچه باید بلافاصله پس از انجام اپیدورال اتفاق بیفتد، می‌تواند در بیمارستان‌های مختلف، تفاوت داشته باشد.
درباره همه این موضوعات قبل از زایمان اطلاعات کسب کنید تا غافلگیر نشوید. حتی لازم است درباره مراقبت‌های پس از زایمان هم اطلاعات خوبی به دست بیاورید.

چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟
۵- نحوه فشار دادن در اپیدورال را یاد بگیرید
بهترین عمل برای فشار دادن با اپیدورال، زایمان به پایین نامیده می‌شود. این یعنی نیازی نیست شما برای خروج نوزاد، فشار بیاورید (زور بزنید) این شرایط می‌تواند به کاهش میزان سزارین کمک کند و همچنین شما را از خستگی شرایط زایمان نجات دهد.
ابتدا اجازه بدهید بدنتان خودش را کار انجام دهد، سپس شما هم به بدنتان کمک کنید. پزشک، یا پرستار به شما می‌گوید چه زمانی باید فشار دادن را شروع کنید، چون به احتمال زیاد لازم نیست در تمام مدت زایمان، فشار بیاورید.

چگونه برای زایمان اپیدورال آماده شویم؟
۶- اپیدورال هم محدودیت‌هایی دارد
در شرایطی که زایمان اپیدورال ممکن است درد جسمی شما را از بین ببرد، برخی از مادران گزارش می‌کنند که از بین رفتن درد باعث می‌شود بیشتر مضطرب شوند. شما می‌توانید از چیزهایی که در کلاس زایمان یاد گرفته‌اید برای کاهش این اضطراب استفاده کنید.

خلاصه
اپیدورال، نوعی بی‌حسی است که برای تسکین درد هنگام زایمان استفاده می‌شود و شامل سه روش اپیدورال، تزریق نخاعی و ترکیبی از این دو است. به طور خلاصه برای انجام زایمان اپیدورال، باید درباره آن تحقیق و مطالعه کنید تا نحوه فشار دادن، معایب و مزایای این روش را یاد بگیرید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک بیا نی نی سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *