بیا نی نی/ نحوه پاک کردن لکه خون از روی فرش موضوع مورد بحث ماست. حادثه اتفاق می افتد. برای پاک کردن لکه خون در برخی موارد باید لکه های ایجاد شده از خون را از روی فرش،
رویه تخت، قالی، پارچه، لباس ها، و یا لوازم داخلی منزل پاک کنید.
در بیشتر مواقع اگر به موقع و درست عمل کنیم، پاک می شود. همانند دیگر لکه هایی که از مایعات بدن به وجود می آید، از اقدامات احتیاطی مناسب برای جلوگیری از انتقال بیماری استفاده کنید.
در صورتی که از نوع شوینده مطمئن نیستید حتما به هنگام تمیز کردن فرش و یا هر سطح دیگری از دستکش های محافظتی استفاده کنید. برای پاک کردن لکه خون ابتدا محل لکه خونی را با پارچه ای پلاستیکی تمیز و ضد عفونی کنید بعد از تمیز شدن لکه، پارچه را بردارید.

نحوه صحیح پاک کردن لک خون از روی فرش و قالی در منزل
اگر لک تازه است بهتر است محل را با یک دستمال پارچه ای تمیز و یا دستمال کاغذی سریعا بپوشانید و برای جلوگیری از بزرگ شدن و پخش شدن لکه از یک حوله برای پوشاندن آن استفاده کنید.
اگر لکه قدیمی ست و خشک شده است بهتر از یک برس نرم استفاده کنید. روی لکه خون روی فرش را با فرچه نرم یا برس بتراشید و با استفاده از یک جارو برقی محل را جارو کشی کنید.
یک قاشق چای خوری از شوینده مایع ظرف شویی را در دو فنجان آب سرد مخلوط کنید و از یک پارچه سفید تمیز و یا یک برس یا فرچه ای نرم برای شست و شوی محل لکه استفاده کنید.
این کار را دقیقا از روی محل لکه آغاز کنید تا پخش نشود. پس از شست و شو محل را با حوله ای تمیز و خشک پاک کنید تا رطوبت را به خود جذب کند. تا زمانی که لکه کاملا پاک نشده است به تمیز کردن لکه با حوله و محلول شوینده ادامه دهید.
محل را فشار ندهید زیرا لکه را به داخل بافت فرش فرو خواهید کرد. بعد از اطمینان از پاک شدن لکه خون از روی فرش، محل را از شوینده با استفاده از حوله یا پارچه ای تمیز کاملا پاک کنید.
زیرا ممکن است در بافت فرش بماند و علتی بر جذب خاک و ایجاد قارچ یا پوسیدگی فرش شود. بعد از شست و شوی کامل اجازه دهید هوای تازه به فرش برسد تا کاملا خشک شود.
تمامی پنجره ها و درها را باز کنید و در صورت سرد بودن هوا از پنکه و فن استفاده کنید تا رطوبت کاملا از بافت فرش از بین برود.
در صورتیکه همچنان لکه بر روی فرش باقی مانده می توانید یک قاشق آمونیاک به همراه نصف فنجان آب مخلوط کرده و بر روی لکه برای دقیقه قرار دهید بعد از آن محل را با آب تمیز کنید و در صورت وجود لکه دوباره همان کار را انجام دهید.
اگر لکه خیلی بزرگ بود بهتر است قالی ها و فرش ها را به دست متخصصان قالیشویی بسپارید. در ضمن توجه داشته باشید پاک کردن لکه خون از روی فرش را باید با دقت فراوان انجام داد.

نحوه پاک کردن لکه های خون از روی فرش در قالیشویی
گاهی لکه خون خشک شده در قالی مقاومت بیشتری پیدا می کند. حتی به جایی می‌رسد که دیگر لکه پاک نمی شود و گاهی اوقات تلاش برای پاک کردن لکه خون از فرش منجر به گسترش خون در سطح وسیع تری از فرش می شود.
که با این اوصاف پاک کردن لکه های خون در قالیشویی انتخاب مناسب تری است. در مرحله لکه برداری از فرش در قالیشویی ابتدا فرش بررسی می شود و جنس آن آنالیز می شود و بعد عملیات لکه زدایی آغاز می شود.
بعد از تشخیص لکه، لکه برداری با دستگاه های قالیشویی و مواد شوینده مخصوص انجام می شود و در حرکت از لبه لکه به سمت مرکز رعایت می شود و سپس شست و شوی مجدد محل لکه با آب انجام می شود.
در آخر گرفتن آب موجود در فرش پس از لکه گیری است. در قالیشویی با استفاده از دستگاه آبگیر لوله ای بوی نامطبوع حاصل از خون زدوده می شود. با سپردن فرشی که آلوده به خون شده است به قالیشویی نحوه صحیح مراقبت فرش را رعایت کرده ایم و همچنان به طول عمر فرش اضافه کرده ایم.
در مواردی که خودمان برای تمیز کردن لکه در منزل تلاش کردیم ولی متاسفانه قسمتی از قالی کمرنگ یا بور شد. قالیشویی با استفاده از تکنیک رنگرزی قلمکاری می تواند فرش را نجات دهد.