بیا نی نی/ معمولا همه زوج‌های جوان به امید داشتن یک زندگی زناشویی شاد و پایدار ازدواج می‌کنند، ولی در این مسیر دچار اشتباه می‌شوند و به جای حفظ نشاط زندگی، به مرور از یکدیگر دورتر شده و سایه سردی بر زندگی شان حاکم می‌شود. شادی در زندگی ارتباط مستقیم به رفتار متقابل شما با یکدیگر دارد. 
  حفظ نشاط در زندگی زناشویی نیاز به مهارت‌های خاص دارد، برخی زوجین در اوایل ازدواج، ناخواسته دچار اشتباهاتی می‌شوند که به مرور باعث از بین رفتن شادی و صمیمیت و سرد شدن رابطه شان می‌شود.
 
راز‌های داشتن زندگی زناشویی شاد

معمولا همه زوج‌های جوان به امید داشتن یک زندگی زناشویی شاد و پایدار ازدواج میکنند، ولی در این مسیر دچار اشتباه میشوند و به جای حفظ نشاط زندگی، به مرور از یکدیگر دورتر شده و سایه سردی بر زندگیشان حاکم میشود.

شادی در زندگی ارتباط مستقیم به رفتار متقابل شما با یکدیگر دارد، این که تا چه حد از یکدیگر حمایت و قدردانی کنید و در پستی بلندی‌های زندگی همراه هم باشید.

روان شناسان و متخصصین زیادی درباره راهکار‌های عملی برای حفظ نشاط زندگی زناشویی بررسی‌های زیادی انجام داده اند که آن‌ها را به نتایج بسیار جالبی رسانده است. در ادامه مقاله میتوانید بهترین راه کار‌ها برای حفظ نشاط زندگی زناشویی را مطالعه کنید.

راز زندگی زناشویی شاد خیلی ساده‌تر از آنی است که تصورش را بکنید، این راه کار‌ها به قدری ساده اند که گاهی نادیده گرفته میشوند، ولی نباید از معجزه آن‌ها در ایجاد شادی در زندگی تان غافل شوید.

اگر سوالی برایتان پیش آمده است که چگونه زندگی زناشویی شاد داشته باشیم، با ما همراه شوید:

چگونگی حفظ نشاط در زندگی زناشویی

راز‌های داشتن زندگی زناشویی شاد بسیار ساده و در عین حال موثرند، کافیست دو نفری که با هم ازدواج کرده اند به اندازه سر سوزنی به یکدیگر و حفظ زندگیشان علاقمند باشند، آن موقع است که با آگاهی از راز‌های داشتن زندگی زناشویی شاد میتوانید گرما و نشاط زندگی را به ازدواجتان برگردانید.

• به فکر تغییر یکدیگر نباشید

برای داشتن یک داشتن زندگی زناشویی شاد باید به خودتان یادآور شوید، عادت‌ها و رفتار‌هایی که امروز برایتان ناخوشایند هستند، همان عادت‌هایی هستند که شما را به سمت یکدیگر جذب کرده اند.

به گفته روان شناسان زوج‌های موفق، تفاوت‌های شریکشان را می‌شناسند و آن را درک میکنند.

• به فکر تغییر خودتان باشید

یکی از مهم‌ترین عوامل خوشبختی در زندگی که حتی میتواند مهم‌تر از تفاهم اولیه باشد، توانایی انطباق و سازگاری زوجین است که برای داشتن زندگی زناشویی شاد بسیار مهم و ضروری است.

دو نفر برای داشتن یک ازدواج شاد و موفق به جای این که به فکر تغییر دیگری باشند باید به فکر تغییر خودشان باشند، و از یکدیگر حمایت کنند. اگر کاری انجام دادید یا حرفی زدید که باعث ناراحتی همسرتان شد باید سعی کنید دیگر تکرارش نکنید و در عوض به فکر انجام و تکرار کار‌هایی باشید که باعث خوشحالی طرف مقابل شود.

به این ترتیب با ایجاد کوچکترین تغییرات در خودتان میتوانید بزرگترین شادی‌ها را به زندگی زناشوییتان بیاورید و صمیمیت بین خودتان را افزایش دهید.

• یکدیگر را تحسین کنید

به گفته جان گاتمن، کارشناس روابط انسانی، شادترین زوج‌ها آن‌هایی هستند که با نگاه‌های محبت آمیز و نوارش، قدرشناسی از یکدیگر را ابراز می‌کنند. اگر همسرتان پدر یا مادر خوبی برای بچه‌ها است، خوش اخلاق است یا خوش فکر یا کاری انجام داده که باعث شادی شما شده، تحسینتان را به زبان بیاورید و به او بگویید.

شادی در زندگی زناشویی وابستگی مستقیم به احساس خوبی دارد که در همسرتان ایجاد کنید.

• تشکر و قدردانی همراه با ابراز محبت جسمی

اگر میخواهید بابت کاری از همسرتان تشکر کنید یا او را تحسین کنید، صرفا به بیان جملات محدود نشوید، سعی کنید از ابراز محبت جسمی همزمان استفاده کنید، مثلا همزمان با تشکر و قدردانی او را در آغوش بکشید، نوازش کنید یا ببوسید.

محبت جسمی منجر به افزایش ترشح هورمون اکسی توسین در بدن میشود. این هورمون را به نام هورمون عشق میشناسند که باعث میشود صمیمیت بین شما و احساس رضایت از زندگی در شما افزایش پیدا کند.

• از اشتباهات گذشته درس بگیرید

بهترین زوج‌ها هم در زندگیشان مرتکب اشتباهات زیادی میشوند، ولی به مرور از آن‌ها درس گرفته و به جای این که اشتباه فرد مقابل را مثل یک عقده در دل خود نگه دارند، از تجربه اشتباهات گذشته برای بهبود رفتارشان در آینده استفاه میکنند و تاریخ را دوباره می‌نویسند. قسمت‌های بد زندگی را فراموش کرده و فقط از تجربه اش استفاده میکنند، ولی خاطرات خوب خود را همیشه در ذهن نگه داشته و برای هم یادآوری میکنند.

• شنونده خوبی باشید

یکی از مشکلاتی که اغلب زوجین با آن روبرو هستند این است که شریک زندگیشان تمایلی به شنیدن گله‌ها و شکایت هایشان ندارد و باعث میشود ناراحتی‌ها و مشکلات حل نشده باقی مانده و روی هم تلنبار شوند و منجر به خشم و نفرت درونی همسرشان میشوند. گوش دادن به گله‌های فرد مقابل و پیدا کردن راه حل برای آن‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل ضروری برای داشتن یک رابطه طولانی مدت و موفق است.

مهم‌ترین نکته در این موقعیت‌ها این است که هرگز طرف کسی که همسرتان از او شاکی است و باعث ناراحتی اش شده را نگیرید.

• خیلی راحت و خودمانی نشوید

شاید نپوشیدن لباس یا پوشیدن لباس‌های راحتی (به خصوص در آقایان) و رسیدگی نکردن به جذابیت ظاهری در خانه و لم دادن پای تلویزیون خیلی راحت باشد، ولی نباید تبدیل به روال روزانه زندگی شود. شادترین زوج‌ها کسانی هستند که به جذابیت ظاهری خود در خانه اهمیت میدهند و از ظاهر هم تعریف میکنند و با هم کار‌های جالب و سرگرم کننده انجام میدهند تا جذابیتشان را برای طرف مقابل حفظ کنند.

• کار‌های منزل را با هم انجام دهید

به گفته کارشناسان انجام کار‌های منزل با همدیگر از جمله اتو کردن لباس‌ها و شستن ظرف‌ها میتواند هر رابطه‌ای را تقویت کند.

• با هم ورزش کنید یا به پیاده روی بروید

به گفته دکتر جین گریر، با هم ورزش کردن زوجین یکی از مهم‌ترین راز‌های داشتن زندگی زناشویی شاد و نشان دهنده داشتن رابطه‌ای سالم است. حتی اگر همزمان یک فعالیت ورزشی را انجام ندهید مثلا شما در سالن بدن سازی دمبل بزنید و او در کنارتان روی تردمیل بدود باز هم بهترین روش برای افزایش صمیمیت و سالم نگه داشتن جسم و ذهن و از بین بردن کدورت‌ها است.

اگر نمیتوانید با هم ورزش کنید سعی کنید حداقل هفته‌ای ۱ بار با همدیگر به مدت نیم ساعت پیاده روی کنید. به عقیده دکتر جین گریر، پیاده روی با هم بهترین روش بری وقت گذراندن کنار هم و قارر گرفتن در جریان کار‌های و احساسات هم و رهایی از تنش‌های روزمره است.

 

• به دنبال برنده شدن در دعوا نباشید

اگر در زندگی زناشویی به دنبال برنده شدن در بحث‌ها و مشکلات بین خودتان باشید، باید بدانید که یک بازنده اید، زندگی زناشویی صحنه پیکار و قدرت نمایی نیست، صحنه همراهی، همدلی و سازش است، به قول آبراهام مزلو برای داشتن یک زندگی شاد باید بتوانید از من واقعی بگذرید تا به مای واقعی برسید.

هنگامی که مشکل یا بحثی بینتان ایجاد میشود سعی کنید به جای این که به دنبال برد در این دعوا باشید به فکر راه حلی برای از بین بردن تنش و تکرار نشدن مجدد آن باشید.

اگر میدانید که اشتباه از سمت شماست، صادقانه اعتراف کنید و به دنبال راهی برای بهبود شرایط و عدم تکرار اشتباهتان باشید.

اشتباهات طرف مقابل را به رخ او نکشید و بابت اعتراف او به اشتباهش و این که سعی در جبران او دارد، از او قدردان باشید.

مراقب باشید احساسات یکدیگر را جریحه دارد نکنید.

هنگام دعوا یکدیگر را تحقیر نکنید و به هم توهین نکنید و احترام طرف مقابل را حفظ کنید.

• درد دل کردن با والدین ممنوع

ازدواج شما حریم شخصی شما دو نفر است و برای حفط ثبات و زیبایی آن باید سعی کنید بدون اجازه همسرتان هیچ حرفی را به خارج از محیط دو نفره خود منتقل نکنید.

هیچگاه ناراحتی‌ها و دعوا‌هایی که بینتان پیش می‌آید را برای کسی تعریف نکنید و با کسی درد دل نکنید به خصوص با والدین تان.

درد دل کردن با والدین یا بد گفت از همسرتان جلوی آن‌ها باعث دخالت دیگران در زندگی شما و سرافکندگی و ناراحتی شدیدتر همسرتان میشود که امکان بهبود رابطه را بسیار پایین می‌آورد.

هر مشکلی برایتان ایجاد شده است تا زمانی که عصبانتیتان رفع شود، صبر کنید و سپس به صورت منطقی با هم گفتگو کنید تا بتوانید راه حلی برای مشکلتان پیدا کنید.

• مسافرت و پیک نیک مانند شارژ برای زندگی شماست

استرس‌های روزمره و گرفتاری‌های کاری باعث خستگی و فرسودگی روح و جسم شما میشود، غرق شدن در کار، باعث میشود فرصت و حوصله‌ای برای توجه به یکدیگر نداشته باشید. شما برای شارژ شدن روحیه و حفظ صمیمیت و آرامش در زندگیتان نیاز به زمانی برای تفریح و استراحت‌های دو نفره و دوری کامل از استرس‌های روزمره دارید.

براساس مطالعات انجام شده، زوجینی که همیشه زمانی را برای تفریحات دو نفره صرف میکنند و برای مسافرت رفتن و با هم بودن برنامه ریزی دارند، اعلام رضایت بیشتری از زندگی زناشویی شان می‌کنند.

همیشه ۲۰ درصد از درآمدتان را برای مسافرت و پیک نیک و تفریحات دو نفره کنار بگذارید.

اگر درامد مناسبی دارید میتوانید از این ۲۰ درصد برای رفتن به مسافرت‌های یک هفته‌ای استفاده کنید و اگر درآمدتان کمتر است به طبیعت گردی‌های ۱ روزه بروید و اگر وسعتان کمتر است یک روز در هفته را به پیک نیک بروید و به دور از موبایل و هر گونه ارتباط با دنیای خارج از جمع و دو نفره تان لذت ببرید، حداقل یک روز را در کنار هم صرف کنید و خوش بگذرانید.