خراسان/ در «خودت بساز» این هفته یادمی‌گیرید که با سه وسیله دورریختنی ولی قابل بازیافت، جامدادی یا گلدان بسازید. پس قوطی فلزی نوشابه، بطری نوشابه خانواده یا آب معدنی بزرگ و همین‌طور شیشه مربا را نگه دارید و دورنریزید. تمیزشان کنید و به دلخواه یکی از ایده‌هایی را که در ادامه آمده‌است، دنبال کنید.

   جامدادی مچاله
اگر همیشه دوست داشتید جامدادی مچاله‌ای داشته‌باشید اما هیچ‌وقت به آرزوی‌تان نرسیده‌اید (!)
 مهسا به شما می‌گوید که کافی است یک عدد قوطی نوشابه فلزی بردارید. از یک شخص حرفه‌ای بخواهید سطح بالایی آن را برای‌تان برش بدهد زیرا لبه‌های تیزی به‌وجود خواهدآمد که برنده و خطرناک است. در مرحله بعد، قوطی را با دست مچاله کنید؛ نه خیلی زیاد، طوری که روی زمین هم بایستد. در آخر با استفاده از اسپری، آن را به‌رنگی زیبا درآورید. همان‌طور که در تصویر می‌بینید چندتا جامدادی زیبای جدید خواهید داشت که می‌توانند گلدان هم باشند.

   گلدان شیشه‌‌مربایی
این ایده احتمالا برای‌تان آشنا و تکراری است و عکس‌هایش را زیاد دیده‌اید. اما اگر تا حالا آن را اجرا نکرده‌اید، حتما امتحانش کنید چون خیلی سرگرم‌کننده خواهدبود و درنهایت گلدان زیبایی نصیب‌تان خواهدشد. یک عدد شیشه مربای نسبتا بزرگ  را تمیز و شروع کنید به طراحی. هر نقشی که می‌توانید رویش بزنید. می‌توانید از قلم‌مو و گواش استفاده کنید یا آن را یک‌دست با اسپری رنگ بزنید. این هم از گلدان شیشه‌ای.
 
   گلدان بطری‌پلاستیکی
برای ساخت این گلدان می‌توانید از انتهای بطری‌های آب معدنی یا نوشابه خانواده استفاده کنید. کافی است بطری را از محل مناسب بادقت و حوصله برش بزنید. اگر شکاف کوچکی ایجاد کنید و ادامه را با قیچی برش بزنید، راحت‌تر است. در هرحال مراقب دست‌های‌تان باشید. این تکه پلاستیک را هم باسلیقه رنگ‌آمیزی کنید. اگر مانند تصویر طرح آدمک یا حیوانی  رویش بکشید، خیلی جذاب‌تر خواهدبود. خب گلدان شما آماده است تا هرچه دوست دارید درونش خاک و گیاه بگذارید. چطور بود؟

نویسنده : مهسا فارسی | روزنامه نگار