1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

۱۰ تمرین ساده خودمراقبتی برای پرورش روحیه مثبت در زندگی

۱۰ تمرین ساده خودمراقبتی برای پرورش روحیه مثبت در زندگی

احساس ترحم نسبت به دیگران همیشه مهم است؛ اما، آیا شما به همان میزان با خودتان مهربان هستید؟

این حقیقت وجود دارد که تقریبا همه ما روزانه برای راضی نگه داشتن اطرافیان خود تلاش می‌کنیم و به احساسات آن‌ها اهمیت می‌دهیم؛ اما آیا برای خودمان نیز به همین میزان مهربانی داریم؟ بیشتر افراد عموما به دیگران اهمیت زیادی داده و راحتی و رضایت از خودشان را در اولویت بعدی قرار می‌دهند. یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توان برای ذهن و بدن خود انجام داد این است که کمی استراحت کنیم و به یاد داشته باشیم که ما نیز ارزش عشق را داریم.

با این حال ممکن است بگویید من وقت برای این کار‌ها ندارم یا کار‌های زیادی دارم که باید انجام دهم؛ اما، قرار دادن مکرر نیاز‌های دیگران قبل از نیاز‌های خودتان یکی از دلایل مشغله بیش از اندازه است که می‌تواند باعث ایجاد استرس و کینه در روان شما شود و مانع از این شود که بهترین نسخه خود باشید. تحقیقات نشان داده است که افزودن کار‌هایی برای مراقبت از خودتان در برنامه روزمره، استرس را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی و جسمی را کم می‌کند. بهبود روحیه شما در دراز مدت بهره‌وری را افزایش می‌دهد و احساس خوشبختی را به شما القا می‌کند. با انجام ۱۰ روش ساده تمرین خودمراقبتی و با ذهنی شفاف و شاد به کار‌ها و روابط خود نزدیک‌تر شوید و به چرخه مثبت خود ادامه دهید.

۱. سالم و با تمرکز بخورید

اولین کاری که برای تمرین خودمراقبتی می‌توانید انجام دهید این است که سالم و با تمرکز غذا بخورید. غالبا ما وعده‌های غذایی خود را هنگام انجام چند وظیفه دیگر به صورت همزمان می‌خوریم. تلویزیون تماشا می‌کنیم، در صفحات مجازی می‌چرخیم، کتاب می‌خوانیم و یا کار‌هایی از این قبیل که باعث می‌شود ما روی وعده غذایی خود تمرکز نداشته باشیم؛ بنابراین، تجربه ناب یک غذای مغذی را از خود دریغ می‌کنیم. از خودتان این سوال را بپرسید که آیا زمانی که با دوستان و عزیزان‌تان برای صرف غذا به رستوران می‌روید، همزمان می‌توانید با کامپیوتر خود نیز کار کنید؟ پاسخ قطعا منفی است. پس همان میزان احترام را برای خودتان قائل باشید. شما باید همیشه به خودتان اجازه دهید بدون هیچ حواس پرتی اضافه‌ای از وعده غذایی‌تان لذت ببرید.

۲. دستاورد‌های خود را ثبت کنید

همان طوری که تهیه فهرستی برای کار‌های قابل انجام و مشخص کردن هدف‌های‌تان محاسن زیادی دارد، کار‌هایی که انجام داده‌اید نیز به همان میزان پراهمیت هستند. پس به کار‌هایی که انجام داده‌اید توجه کنید و در پایان روز، با نوشتن یا فکر کردن به آن‌ها و به خصوص موارد مثبت و موفقیت‌آمیز، از خودتان تشکر کنید. آیا توانسته‌اید وارد یک رابطه جدید شوید یا روابط قبلی خود را بهبود داده‌اید؟ چیز‌هایی که نیاز داشتید خریده‌اید؟ لباس‌های‌تان را شسته‌اید؟ تکالیف و وظایف کاری خود را انجام داده‌اید؟ اگر حتی یک کار کوچک هم انجام داده باشید، هر چقدر هم که کوچک باشد، شما لیاقت قدردانی از خودتان را دارید.

۳. ابراز سپاس کنید

دقیقا مشابه پیگیری کار‌هایی که انجام داده‌اید، توجه به آن چه که دارید و سپاسگذاری از دارایی‌هایتان بسیار بااهمیت است. یک دفترچه یادداشت در کنار تخت خود داشته باشید و مواردی را که از داشتن آن‌ها خوشحال هستید، یادداشت کنید. همه چیز از ملافه تمیز گرفته تا یک دوست خوب، می‌تواند قابل توجه باشد. ابراز سپاس در زندگی روحیه شما را مثبت نگه می‌دارد.

۴. به کودک درون خود هدیه دهید

همیشه تلاش کنید کودکی درون‌تان را سرزنده و شاداب نگه دارید. فراموش نکنید که باید به این کودک هدیه بدهید. شیطنت‌های درونی این کودک چیست؟ راه رفتن روی لبه پیاده‌رو، چیدن گل‌های وحشی، نقاشی کشیدن، دویدن و آواز خواندن و هر کار کوچک دیگری که به شما انرژی می‌دهد. از کوچک‌ترین چیز‌های مورد علاقه‌تان گرفته تا برطرف کردن نیاز‌های عاطفی او اجازه دهید احساسات درونی‌تان گرم بمانند.

۴. به کودک درون خود هدیه دهید

۵. فضایی دنج ایجاد کنید

آیا اتاق خواب شما آن طوری که می‌خواهید، راحت و دنج به نظر نمی‌رسد؟ اگر در مهم‌ترین فضای زندگی‌تان احساس خوبی نداشته باشید، روحیه شما انرژی لازم را نخواهد داشت. فضای زندگی خود را دنج کنید. تعدادی شمع و عود یا بالش و کوسن فانتزی به همراه اضافه کردن نور‌های مخفی، ریسه‌های رنگی یا آباژو‌های کوچک می‌توانند احساس گرما و جذابیت فضا را بیشتر کنند. شما با این کار برای روز‌هایی که ناراحت هستید، یک آرامش دعوت‌کننده ایجاد می‌کنید.

۶. کتاب بخوانید

این روز‌ها با وجود شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، کمتر کسی به سراغ خواندن کتاب می‌رود. با این وجود نباید تاثیر مثبت و آرامش عمیقی را که کتاب خواندن روی روان شما دارد، دست کم بگیرید. یافتن کتابی که دوست دارید راهی عالی برای احساس خوشبختی است. خیلی خوب است که منتظر یک داستان خوب باشید و عمل خواندن به تشویق احساس آرامش در شما کمک می‌کند.

۶. کتاب بخوانید

۷. حرکت کنید

آن چه که مردم و متخصصان درباره اهمیت ورزش کردن و حس نشاط در درون شما می‌گویند، کاملا درست است. فعالیت کردن و انجام حرکات ورزشی، احساس خوشبختی را افزایش می‌دهد. نوعی فعالیت بدنی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد. کمتر از اتومبیل شخصی استفاده کنید و از پیاده‌روی خود لذت ببرید. همچنین می‌توانید در یک کلاس یوگا به صورت آنلاین شرکت کنید یا به دوچرخه‌سواری بروید. مهم‌ترین نکته این است که همیشه حرکت کنید!

۸. دستگاه‌های خود را از برق بکشید

اینستاگرام، فیسبوک، تیک-تاک و تمام شبکه‌های اجتماعی مزایای خاص خود را دارند؛ اما، آن‌ها واقعا نمی‌توانند احساس بهتر شدن و رضایت از زندگی در درون شما ایجاد کنند. همچنین باید توجه داشته باشید تصاویری که در فضای مجازی از موفقیت و شادی دیگران می‌بینید، اغلب اوقات تمام حقیقت نیستند و سختی‌ها و مشکلات پشت پرده دیده نمی‌شوند. افراد فقط لحظه‌های شاد خود را برای شما به اشتراک می‌گذارند و بنابراین وقتی کل زندگی خود را با ظاهر زیبای دیگران مقایسه می‌کنید، احساس ناامیدی در شما بیشتر می‌شود. زمانی را برای جدا شدن از شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید و بر زیبایی‌های حقیقی در لحظه‌های خود تمرکز کنید.

۹. چیزی خلق کنید

فرقی ندارد که بخواهید یک کیک یا چند عدد کلوچه خانگی بپزید یا یک نقاشی بکشید، هنرمند شدن و خلق کردن به شما امکان می‌دهد احساس هوشیاری و مولد بودن داشته باشیم. همواره سعی کنید چیزی خلق کنید.

۱۰. یک سبد مراقبت از خود بسازید

یک سبد زیبا را با برخی از چیز‌هایی که به شما احساس خاص بودن می‌دهند، پر کنید و همیشه در گوشه‌ای نگه دارید. این چیز‌ها می‌توانند لاک ناخن، توپی کوچک، نرم کننده، عکس‌های ارزشمند یا حتی یک جفت جوراب جدید باشد. لوازم مورد نیاز خود را در یک سبد زیبا قرار دهید و آن را در اتاق خواب یا حمام خود نگه دارید تا به دوز اضافی عشق به خود دسترسی داشته باشید. فراموش نکنید. با بهترین خود بودن می‌توانید آن احساسات زیبا را با اطرافیان خود به اشتراک بگذارید. خوبی‌ها را جستجو کنید، آرامش خود را به اشتراک بگذارید و رشد مثبت را ببینید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *